Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1838 ggr
sandraDeLuxe
0

Vad bör man fråga/kolla upp?

Besökte för 3v sedan en hunduppfödare och pratade då lite allmänt om rasen, storlek, sjukdommar, motion/träning och fick en uppfattning av rasen då dom hade tre hundar hemma.

Nu ska jag dit i morgon igen och det riktigt kliar i fingrarna efter att få träffa hundarna då jag föll pladask. Men vad finns det mer man bör fråga och kolla upp?

Vad tittar/frågar ni efter när ni besökt/besöker kennlar?

/SG

tsset
0

Har jag tänkt ta valp därifrån vill jag veta hur föräldrarna och om möjligt också övrig släkt är, hur de reagerar på olika saker och situationer.

Jag vill veta varför de valt just denna kombination. Jag vill veta vad de vill få fram för hundar. Jag vill veta hur deras syn på den generella aveln inom rasen är, hur de ställer sig till att avla på vissa sjukdomar och fel. Jag vill, om det är en arbetande hund, veta om den tänkta valpen har förutsättningar för att bli vad rasen ska vara. Jag vill också veta hur pass insatta uppfödarna är på ämnet.

Dessutom är det alltid kul med statistik, höra hur det går för tidigare valpköpare, hur statistiken ser ut över ev. sjukdomar och höftfel, provresutlat m.m.

Lite plockar ur luften, man ska passa på att fråga så mycket som möjligt och inga frågor är dumma ;)

poppysmarsvin
0

Jag har varit hunduppfödare och ser saken kanske från andra hållet. Som uppfödare vill man ju gärna veta lite mer om valpköparen också så det är jättebra om du har tänkt igenom vad du vill med ditt hundköp och lite varför du valt just denna rasen. Som uppfödare har man ju alltid en tanke med valpkullen, och har förhoppningar naturligtvis om just den kombinationen man gjort. Avel är förhoppningar skulle jag vilja säga! Man kan egentligen aldrig riktigt veta hur valparna kommer att bli.

Var det en barnfamilj som var intresserade så var alltid ett krav från min sida att barnen skulle med vid första träffen! Ouppfostrade barn betydde faktiskt att jag kunde dra öronen åt mig (har själv 5 barn!)…

Att sälja valp är också att inleda en ganska lång relation! Du ska känna dig bekväm med säljaren och känna dig välkommen att ringa om vad som helst - i princip när som helst. Dessutom kan säljaren ha önskemål om att du ska delta på prov, genomföra HD-röntgen osv så det kan vara värt att fundera lite på vad du som valpköpare kan vara beredd att göra. Det är inte riktigt som att köpa en dammsugare…

Man behöver också ha tänkt igenom vad man kommer göra ifall man måste flytta, blir av med jobbet, börjar plugga, flyttar ihop med någon - eller skiljer sig. Det kan vara frågor en säljare vill ha svar på (det ville jag…). Alltså hur man har tänkt när det gäller hunden om livet förändras ganska mycket. Just av den anledningen var jag lite extra "besvärlig" med mina frågor när det var ganska unga människor som var intresserade. De allra flesta hade dock planerat sitt hundköp både länge och noga. Alla kan hamna i oförutsedda situationer där det inte längre går att behålla sina djur naturligtvis. Men vissa saker kan man ju redan från början misstänka ska hända (par som väntar barn inom några månader, studerande som har något år på högskolan kvar, relationen mellan paret är minst sagt frostigt och obehagligt, osv osv).

Om du har tänkt noga igenom vad DU vill ha hunden till så ger sig nog dina frågor till uppfödaren ganska automatiskt. Vet du inte så mycket om rasen så är det naturligtvis viktigt att få veta hur de fungerar så ni kommer passa ihop. Jag är av den bestämda uppfattningen att inte alla raser passar till alla. Men vet du vad du är ute efter så kan en uppfödare hjälpa dig att matcha!

sandraDeLuxe
0

Wow precis vad jag behövde höra, info från båda håll.

Jag bugar och bockar!

/SG