Hundinstruktörer sökes för info
Jag är väldigt nyfiken på en hundinstruktörsutbildning. Är det något här som utbildar sig / är utbildad och möjligtvis jobbar hel/deltid med hundar?
1. Vad kostade din utbidlning och hur finansierade du det? Lån/studielån? Kan man få CSN-lån? (ska ringa om detta imorgon men vill ha info nuuu
)
2. Var det svårt med jobb efter utbidlningen? Har du startat eget?
3. Var det ett högt tempo? Det sägs på Hundens Hus att det är liknande universitetsnivå.
**
4.** Hade du egen hund under utbildningen? Om inte, var det svårt utan?
5. Skulle du rekommendera att utbilda sig till hundinstruktör?
6. Hur ser efterfrågan ut?
Det finns säkert fler frågor, men det är det jag kommer på nu.
Putta putta
Kan ni inte svara på frågorna får ni gärna berätta vad ni vet =) Jag är nyfiken på allt möjligt inom detta.

1. Vad kostade din utbidlning och hur finansierade du det? Lån/studielån? Kan man få CSN-lån? (ska ringa om detta imorgon men vill ha info nuuu Glad)
Jag har gått HUND3 och Hundkursledare hos HUNDutbildningsgruppen. Kostnaden för hund3 tror jag ligger på 1200 kr per delkurs, som är 3. Där får man en fördjupad hundägarutbildning, som jag faktiskt rekommenderar alla med hund. Den kan man gå i Alvesta eller i Sthlm.
Hundkursledare var på 8 tillfällen, en adventure dog conference och resten hela helger i Alvesta med olika föreläsare (bla Anders Hallgren, David Selin, Curt Blixt, Jan Gyllensten mfl). Kostaden där tror jag ligger på ca 1500-1800 per tillfälle, utom ADC som kostar 700 kr. Jag använde sparade pengar och lite lånade, knappast CSN-berättigat dock.
2. Var det svårt med jobb efter utbidlningen? Har du startat eget?
Har mest kört lite för skoj med bekanta hittills, men är på gång på allvar med att starta upp eget företag nu.
3. Var det ett högt tempo? Det sägs på Hundens Hus att det är liknande universitetsnivå.
Jag jobbade deltid samtidigt, visst var det lite arbeten, böcker all läsa och en hel del att skriva och tänka, men inget alltför betungande. Det är ju intressant, och då får man lägga undan det där med skönlitteratur ett tag bara.
4. Hade du egen hund under utbildningen? Om inte, var det svårt utan?
Ja, fast jag hade sällan med hund på själva utbildningshelgerna. Bara en gång, då jag dagen jag åkte fick ta bort min gamla goldentik. För att ha någon att trösta mig med fick Ego, ung siberian husky följa med. Det var dessutom klickerhelg, så då underlättade det med hund, men hade gått bra utan oxå. Det är lättare att koncentrera sig på föreläsningar utan hund, men kanske ger mer om man har hund hemma.
5. Skulle du rekommendera att utbilda sig till hundinstruktör?
Ja, kanske inte för att jag tror att folk kan tjäna pengar på det, men för att man lär sig massor, och har stor användning av det i sitt egna hundägande om inte annat.
6. Hur ser efterfrågan ut?
Här ikring är den inte så stor. De som vill träna går på brukshundklubbar, men jag ska försöka nå ut till de vanliga hundägarna som aldrig går kurs, utan bara "har hund". Det är så många som skulle behöva lära sig om hundens språk, signaler, behov od, så att hundarna får bättre liv.
Funderar även på vardagslydnad för jägare med hund. Många yngre jägare tar till sig av modernare metoder, men jag ser fortfarande massor av ryckande i koppel och otydligheter från föraren, där ett större samförstånd kan uppnås.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter