KarelskBjörnhund?
Hej på er! Är det någon här på hundar iFokus som har Karelsk Björnhund.
Hur gammal är din björnhund. Är det en tik eller hane, vad heter den.
Min Pappa har haft 2 då jag bodde hemma,den ena kom från djurensvänner(en omplaceringshund)Gruff var hans namn och en Bubbe, kom från en uppfödare.Båda är i hundhimmlen,saknar dem enormt mycket.Man ser dem så sällan tycker jag, kanske inte någon vanlig ras i sverige?
Ha det bra! hälsningar från en som älskar björnhundar.
http://www.northernlightswildlife.com/karelian_bear_dogs.htm
l

De är verkligen vackra hundar! Har ingen själv men hade en jämthund tidigare och i "hans" jaktlag var det med en Karelsk björnhund, han var så vacker och en kanonhund i skogen, dock lite het:)
Ingen Karelare som vill vara med *snyft*. ska leta om jag hittar bilderna på pappas björnhundar, båda var födda på 80 talet så jag ska skanna lite bilder och lägga in dom här senare.
Ha det bra alla

DianaK: Min familj har haft en karelare, otroligt balla hundar. Hon har dock gått vidare till djurhimlen som 11-12-åring.
Även om vår karelare var otroligt tillgiven sin flock (familj) måste jag säga att en mer otämjd och varglik ras har jag inte stött på. Hon hade väldigt många konstigheter för sig som liknade vargens och hon var väldigt noga med rangen. Främmande folk gillade hon inte!!! Hon var även extremt misstänksam mot allt och alla som hon inte litade på. Men WOW vilken ball hund.
Kan bara rekommendera rasen till mycket erfarna hundägare, den är en enmanshund eller en familjehund, mycket misstänksam som sagt och kan bli en farlig hund i fel familj. Men med rätt uppfostran är den urhärlig. Är själv lite sugen på att skaffa en ny karelare men det lutar åt en American Akita, som vad jag förstått ska vara rätt lika karelaren, en tuffing som inte backar!
Har även haft Finsk spets (rätt lika karelaren i sättet, tuff som bara den men supertrevlig och karismatisk), 2 vita älghundar, jämthund, gråhund, 2 alamskan malamutar och 2 huskyn. Så Jag är spetsfrälst.
#3 Hej på er! Vad roligt att du tog dig tid att skriva om er karelare, Kanske du har någon bild? vore roligt om du la några:)
Samma med vår Gruff det var en riktig tuffing och en enmans hund tydde sig till Pappa, vår andra karelare som som hette Bubbe var lite mjukare i sitt lynne. Finsk spetsar är jätte trevliga hundar, mammas sambo har en finnspets tik som heter Rani. Vit Älghund, det låter intressant skulle tro att dom var enormt vackra.
#1 Tack till Tezza också:)
Till er
från oss.mvh/Diana

#4, jag har nog inga digitala foton, hon levde ju på den tiden då digitalkamera inte var för alla… hehehehe… Men jag ska kolla, kanske finns några från när hon var äldre. :-)
Vit älghund är en lite lugnare ras än vad jämthund är. Som jag skrev i en annan tråd så är deras päls även lite annorlunda och luktar för det mesta bäbis. Det är en väligt trygg ras. Men men, man ska ändå se upp med dem, precis som andra spetsar så är de lite speciella och kanske inget man har med småbarn.