Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2130 ggr
[chouwa]
0

Australian Shepherd

Hejsan.
Jag är mitt i ett övervägande av vilken ras jag vill skaffa mig.
Och som det är ligger Australian Shepherd längst upp på listan.
Jag är ute efter en aktiv hund som jag inte behöver vara rädd för att "träna sönder" (dvs överaktivera) och som jag kan utvecklas med och förhoppningsvis ta mig in på tävlingsbanorna med.

Jag har gått igenom alla Aussiekennlar jag finner via internet och har nu kontakt med fyra av dem som jag tycker verkar riktigt bra.

Nu skulle jag gärna ha hjälp av Australian Shepherd ägare/fd ägare/fodervärdar osv.
Hur skulle ni beskriva eran hund?
Vad gör ni med eran hund?
Vad är det som gör att du passar så bra med rasen?
Vilken kennel kommer din hund ifrån?

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få! :-)

SaraC
0

Ger en liten putt :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MillaJ
0

Min mamma har en Australian Shepherd som är 1,5 år. Han är världens gladaste hund -älskar allt och alla. Han är superpigg och lite smått skogstokig mest hela tiden -energin går liksom inte att göra slut på, men han är liksom inte stressad eller så, utan han är så glad att han vet inte åt vilket håll han ska ta vägen.
Men kan självklart lugna sig och ta det lugnt inne tex.
Vår har inte uppvisat något vallintresse -det enda är väl att han är rätt följsam och väldigt skärpt (han är grymt uppmärksam).

Vår vovve kommer från Spinrockens Kennel -kan ses på bilder där: Han heter Exlosiv Cocoijo (kallas Coci). Finns bilder under Thunder-kullen och i Galleriet

[chouwa]
0

Har även fått några PM och även svar på vallhundar i fokus.
Är jätte tacksam för att folk vill engagera sig lite :-) Tack!

#2: Jag gick in på hemsidan och kikade lite!
En kennel som jag faktiskt inte sett tidigare!
Så som du beskriver din mammas hund låter underbart! Folk säger ju lite olika och som alla andra djur är de individer. Men så som du beskriver det jag har väl överlag tänkt mig rasen :-)
Var din mamma nöjd med kenneln och sådär? Vet du hur det kom sig att hon valde en hund just därifrån?
Tack!

MillaJ
0

#3 ja, han fick en tuff start då våra andra två hundar vi hade när vi skaffade honom -anföll och var väldigt nära att bita ihjäl honom när han var liten. Men trots detta så är han väldigt förtjust i andra hundar och det finns inte ett spår i hans temperament efter den olyckan. Antagligen "glömde" han väl vad som hände eftersom han blev väldigt chockad och det hände så mycket efteråt med 2v på djursjukhus och så. Men jag tycker att det visar på en stabil mentalitet hos iallafall vår hund.
Jag har hört lite om att aussies skulle vara lite reserverade och så, men det är helt tvärtemot vår.

Mamma har varit mycket nöjd med kenneln och de verkar väldigt seriösa. Hon har varit väldigt förtjust i deras tik Maya och ville egentligen ha en valp efter henne men nu ska hon tas ur aveln vad jag förstått. Men det var nog den (maya) som fick mamma att bestämma sig för en aussie.