Bra seniorfoder?
Stora Vita Vovven fyller 8 och det börjar vara dags för seniorfoder..vet inte alls vad jag ska välja och vänder mig till er som kanske vet. Hon är lite känslig mot för mycket mjöl/spannmål då magen brakar ihop. Har fått RC sensible eller Robur hittills. Hittade inget seniorfoder för Robur och undrar om ni har några tips?
Evangeline

Det finns ett Roburfoder som heter 19/07 som är för mindre aktiva hundar samt äldre hundar.
Sedan har Royal något som heter Maxi mature
Vad är detta för sötnos?
En golden blandning? =)

Mår hon bra på det fodret hon har, inte är överviktigt/går upp i vikt & leder, inre organ mm verkar må bra så finns det ingen anledning att byta foder.

Vad går hon på för foder idag?
du glömde en sak….
100% bortskämd! 
ja din hund ser verkligen ut som en riktig gosboll, jätte fin =)
Instämmer med # 2 Alla mina tidigare hundar har blivit gamla, och jag har aldrig gett seniorfoder till någon av dom. Finns ingen anledning om dom mår bra.
Givetvis ska du ge din hund seniorfoder då den blivit senior. Beroende på storlek mellan 5 och 8 år ca. När hunden kommer upp i denna ålder ändras näringsbehovet och hunden behöver mer av vissa ämnen och mindre av andra, som kan ifall de fortsätts ges i samma mängd som tidigare leda till sjukdomar i bland annat njurar och lever. Det är illa att ge sin hund lågkvalitetsfoder men det är nästa ännu värre att fortsätta ge sin hund ett vuxenfoder då den passerat över i senioråldern.
#7 jag ger min hund så kallat "lågkvalitetsfoder" och det funkar jätte bra, förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle vara illa? så länge en hund mår bra och inte får några åkommor av den mat man ger den så spelar det väl ingen roll vilket foder det är?
#7 Nikki fyller 8 och väger just under 30 kg efter en lååång period av övervikt. Hon vägde 37 kg när vi tog henne för de gamla ägarna motionerade för lite, gav billigt foder med mängder av spannmål och tryckte i henne godis, bullar och annat slabb. Grrr. Hon är lite känslig i magen, tål ex.vis inte alls mjöl. Vilket seniorfoder är att föredra då de flesta innehåller så mycket spannmål?
#8 Problemet är att det kanske inte märks något nu, men du kanske förkortar hundens livslängd med flera år. Många foderrelaterade problem kan dyka upp när hunden blir äldre. De får lättare vitaminbriskt, sköra leder, dålig mage, problem med lever och njurar osv…jämför med en människa som lever på snabbmat eller en som lever på en näringsrik balanserad kost. Liknelsen funkar även om hundar har helt andra näringsbehov än vad vi människor har.
Helen (evangeline)
jo men förutom fodret så ger jag honom potatis,pasta,ris,kött,ägg ja d mesta som vi äter plus vitaminer så han får ju i sig det han behöver och lite till så jag tycker det funkar jätte bra och tror det kommer funka bra livet ut utan prob, och problem kan ju uppstå när som ändå….
Potatis rinner rakt igenom hunden. De kan inte uppta det. Hundar ska ha hundmat, inte människomat. De är inte anpassade för att smälta mat som vi äter. De har ett betydligt kortare tarmsystem än vi har bland annat. Det gör att de inte hinner smälta människomaten, utan den rinner så att säga rakt igenom. De kan få näringsbrist av vår mat.
Helen
han får ju inte potatis att äta varje dag iaf.. har haft hund innan som har ätit precis samma som min äter och har levt frisk o kry tills hon var 15.. det är nog upp till var och en vad man har för erfarenhet av mat, jag tycker det funkar bra som det gör och du tycker något annat och har andra erfarenheter…

vad menar du med att hunden kan få "näringsbrist" av våran mat?
Jag BARFAR vår hund.
Altså jag ger honom
Rått:
oxkött.
Fågel
Lamm
Grönsaker och frukter.
matolja
Kanin / hare
Märgben av oxe
Kyckling vingar
Lammkotletter med ben
Hela råa ägg.
Skulle våran hund ha "näringsbrist".
Hur tror du hunden gjorde när dem var ur hund. ok dagens hund går inte och jämföra, och det kan dem tacka oss människor för att vi har förstört deras matkultur.
Där emot om man ger hunden tillagad människo mat så försvinner en heldel näring och vita miner. 

Jag vet inte, men personligen äter inte jag rått lamm, nöt, fågel, hare…
så det är väl inte riktigt "vår" mat…
En hund kan mycket väl drabbas av näringsbrist om man komponerar ihop ett eget foder (eller mer än 15% av dagliga givan) & inte vet vad man gör! Men vet man vad man gör så kan man tillaga ett foder som hunden inte drabbas av någon brist, men det är inte så lätt som att bara blanda ihop lite olika saker!
nä lätt kanske det inte är, vad jag menar är bara att man måste inte ha något "super foder" till sin hund, iaf inte min… bara man ger dem annat upp till som då kött, vitam. o dyl. för övrigt så får jag ständigt frågor om vad jag ger min hund för mat för dem har aldrig sätt så fin päls och en hund som är i så god konditon för övrigt..

Jag ger Tyson en fom av BARF som är färdiga hamburgare ifrån BRAVO och dem innehåller alla vitaminer och mineraler som hunden ska ha.
Dem som håller på med BARF som dem komponerar själva, har bra ordning på vitamin sidan å ger grönsaker och råa ägg osv.
Varje dag får Tyson minst en bit gurka och tre tomater.
Gärna citron, om han fick….knäpp hund…
Så på fredags kvällen så får han ibland kyckling vingar….lammkotlett…eller något annat mummsigt som godis.
Jag lovar en som sätter sig framför frysen och bara väntar efter han har fått kvällsmaten….

Tillskott av vitaminer till ett fullfoder kan vara skadligt. De fettlösliga vitaminerna lagras i kroppen & kan i stora mängder bli giftiga! Följer man anvisningarna på de flesta prep i vardagshandeln idag, så är det dock så löjligt låg konc att det inte ska vara farligt (eller direkt göra någon skillnad)
Jag ger själv rester till mina hundar, men håller det till 5-10% av deras dagliga intag just för att jag inte vill behöva tänka för mkt på vitaminer, mineraler & näringsämnen.
ok, tycker att han behöver lite mer vitaminer än vad som finns i maten, men han får inte någon full dos vitaminer som han ska ha, jag halverar den så det är nog lugnt med det… tack för upplysningen =)
Så klart menar jag ju TILLAGAD mat!
Kan inte sådär jättemycket om BARF, men det jag läst och fått förklarat och berättat för mig gör att jag tycker det verkar väldigt bra och naturligt föda för våra "vargar". Ger själv kyckling, ägg, kokött, köttfärs emellan varven. BARFAR katterna också med det jag kan. Försöker lära mig mer och tycker det är intressant att se hur bra vovven och katterna mår av den maten.
Helen

#7 Håller fullständigt med dig.