Kostnad?
Vad kostar det för er ungefär att ha en hund?
Då tänker jag att ha en familje hund, med foder, försäkring, vaccinationer och allt.
Ca pris/månad och/eller år?
Finns en massa trådar om detta
(räknar bara med tiken, då hanen är på foder)
Mat var tredje månad kanske..?
Den maten kostar 400-någonting
Vaccinationen 350kr /år
Försäkring 2100-någonting/ år
Godis - Kanske 20kr /månaden
Ben - Kanske 40kr /månaden
…Sen vet jag inte vad mer som kostar..
Oj.
Mat: 300kr/mån
Ben: ca 50kr/mån
Försäkring: 191kr/mån
Bajspåsar: 5-10kr/mån
Godis: 10kr/mån
Vaccination: 380kr/år
Är väl de vanligaste kostnaderna jag kommer på just nu… sen koppel, halsband/sele, leksaker osv
#1 Tack ;)
#2 Tack :)
#3 Tack :D
man ska ju ändå alltid lägga på lite extra då man aldrig vet ;)
Matkostnad är ju beroende på hundens storlek o aktivitetsnivå, samt vilken kvalité man vill ge sitt husdjur.
Försäkring är beroende av många faktorer, t ex ras, var man bor o vilken försäkringsnivå man vill ha samt vilken självrisk man vill ha samt om man vill ha livförsäkring eller inte.
Vaccinationskostnader beror på om man vill vaccinera varje år mot kennelhosta, övriga om man väljer att vaccinera vartannat, vart tredje eller vart fjärde år. Vill man ha sin hund rabiesvaccinerat så skiljer det även där, ett vaccin ges varje år, ett annat märke räcker det med vart tredje.
Ev veterinärkostnader kan man inte förutspå, men mycket beror på vilken ras/blandras man skaffar sig, dels hunden som individ/ras o sedan hur man väljer, huruvida föräldrarna/släktingarna är friska/testade eller inte
Sen så är ju frågan om hunden behöver passning när man arbetar/studerar.
Pälsvård o annat, behöver den trimmas etc.. kan man sköta det själv eller måste man anlita någon?
Har man utrustning från föregående hundar eller måste man införskaffa allt nytt?
Hur skall hunden transporteras i bil? Godkänd Allsafe sele går på drygt 500 pix, burar är betydligt dyrare o beror på vilken bil man har o vilket märke man väljer.
Medlemskap i rasklubbar/BHK, kurser o transportkostnader dit.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
hmm, ska se vad min vovve kostar.
Mat: 738kr/månad
Godis: ca 60kr/månad
Ben: 200kr/månad
Försäkring: betalar hela summan på en gång å vet inte.
Övrigt: 100kr/månad
Alla månader blir olika. Denna månaden går jag på kurs som kostar 1000kr + bensinpengar till 3 mil ToR en gång i veckan.

För mig så var inte SKK's uträkning i överdrift, utan i underkant. Vår hund kostade klart mer i inköp, försäkringen är det dubbla. Maten stämmer däremot bra i kostnadspris till honom, och detta är en Chihuahua, så undrar om stora hundar inte borde äta dyrare?
Jag tyckte de framförallt glömt oförutsedda veterinärbesök där man får betala självavgiften på försäkringen. Vi har klen ras och första året så fick han både magproblem och lunginflammation = ca 2000x2 alltså. Andra året så kastrerade vi honom, något man får betala själv=ca 9000.
7, här kostar en kastrering fast pris allså ovasett storlek på hunden så kostar det 2500kr. Och en kastrering ser många som onödig om den inte är kryptokid lr vad det nu heter.
För oss kostar hunden ca 250 i försäkring.
Mat 400kr då räcker den 2 månader (har nyligen börjat med färskfoder.)
Ben och godis max 100kr

#8 Är det en helt nedsövd kastration eller med lokalbedövning? Tar man Allt eller klipper bara det ytliga? Är stor skillnad på kastration och kastration…
Jag tyckte det var hutlöst dyrt med kastrationen på liten hund, men kanske gillls som petigt att göra och svårt att söva smådjur? Gjordes på mkt modern klinik, sövd men bara ytligare ingrepp.
Kostade nämligen detsamma att kastrera förra hästen som också sövdes ner och togs liggandes, den bättre, dyrare varianten. Vet bättre prisskillnaden på häst än på hund, och liggandes helt ingrepp på häst kostade alltså 9000, medans ståendes hemma med bara ytligt ingrepp går på runt 2500kr.
Personligen är jag för kastration utav allt som inte ska och framförallt inte bör avlas på, både på han och hon-djur när det kommer till hund.
#9 "Lokalbedovning"?? :S Man kastrerar val anda inte hundar med endast lokalbedovning heller? Kanske har fel, men det kanns lite… ja…
Det kostar mer om bada testiklarna inte ligger i pungen t.ex. Det ar inte petigare att sova en Chihuahua an en stor hund heller, det ar bara vissa raser som ar kansliga om det ar det du menade.
Dessutom ar en vanlig kastrering alltid ett valdigt ytligt ingrepp.

#10 Jag fick det som alternativ (lokalbedövning) när jag ringde runt och försökte höra om någon klinik gjorde helt ingrepp och inte bara den ytligare varianten.
Det är ytligare ingrepp än att operera i tarmarna eller något, ja. Men det finns ju variant på att bara klippa av de ytligare delarna och sy ihop eller gå in och ta rubb och stubb mer. På häst är det vanligt med båda delarna, på hund så verkade det när vi kastrerade våran som att välidgt, väldigt få kliniker/veterinärer gör den noggrannare varianten, och ingen kunde svara på varför.
#11 Ah, lokalbedovning med lugnande saklart… tankte jag inte pa.
Det ar inte bara att "klippa av" dock, da blir sadesledaren och blodkarlen helt fria och hunden kan forbloda om man har otur. Alltsa maste du "knyta till" sa att allt stoppas ordentligt. Att en veterinar inte skulle kunna forklara varfor man inte bara kan "klippa av" kulorna pa en hund tycker jag later valdigt konstigt. Nar man syr sa syr man endast ihop huden. Forstar inte vad du menar med att man skulle ta mer om man gick in?
Att kastrera en katt ar lattare och jag vet inte vilken svarighetsgrad hastar ligger pa, for jag har aldrig varit med pa nagon sadan kastrering.
9, helt nersövd, om jag fatta dom rätt detta gjorde en ex.granne då deras var kryptokid och tror inte de lokalbedöva han för att få fram den pungkulan den satt rätt högt upp i ljumsken på honom. Tikar är lite dyrare för det är större ingrepp vet inte vad priset var på dom men kan gissa på 4-5000kr. Men jag kan ringa o kolla med dom imorgon ang priser och om de söver men jag är 89% säker på det är nersövd.

#12 Sorry, det är jag som skrivit och tänkt fel. Inte att man tar bort mer, utan att ingreppet är "större" är vad jag menade.
Skillnaden på häst i ingreppen är att i det ena (kallas betäckt funikel) så behålls den yttersta hinnan kring det hela, man syr mer än bara hud (blodkärl, funikeln knyts/sys), dels för att förhindra tarmframfall och att man känner efter extra bitestiklar vilket förekommer hos häst men vilket jag förstått inte är så vanligt på hund?
I det andra ingreppet (obetäckt funikel) syr man oftast inte alls och det skiljer sig i hur mkt runt om kring som veterinären väljer att ta bort utav hinnor kring det hela.
På de veterinärer jag talade ang hund med så lät de som att de gjorde ingrepp mer i den senare stilen där de bara syr ihop utantill (huden), vilket för mig blir hemskt märkligt då det ändå måste vara större risk för blödningar och syr man igen så finns det ju ingenstans för det att ta vägen? Och då är det ju som gjort för svullnad, infektioner och andra problem? Är anledningen till att man inte syr igen helt på häst i den senare varianten (om man syr alls) där man inte syr inuti.
Det känns mindre klart i huvudet nu för mig än innan, vilket säkerligen betyder att jag saknar stora delar och har allt helt om bakfoten 
#14 Nej jag hanger inte med, ska kulorna bort sa ska ju samma mangd bort = lika stor operation.
Om ingen har vandrat upp i kroppen istallet vill saga.
Man maste behalla en hinna hos hundar ocksa? Det ar hankatter som ar latta att kastrera - mer eller mindre bara skara upp, knipsa at och lamna som det ar. Kanske vissa veterinarer syr?
Har aldrig hört talas om att kastrering av hanhund skulle utföras utan full narkos, verkar mycket märkligt.
Man skär upp pungen o avlägsnar kulorna, pungen sys sedan ihop o sso skrumpnar den ihop.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
14, Men de måste ju ta bort pungkulorna med? Eller menar du att de bara tar bort sädesgångarna? När jag kastrera min häst var det lokalbedövning fast allt var borta.

#17 jag hoppade de bitarna jag trodde var uppenbart att man alltid tog
18 :D haha ja man vet ju aldrig vad de hittar på vetrinärerna :D
Jo idag har jag inte kunnat ringa vetrinären då vi var på snabba akuten med sonen o hans fot i hela 6 tim …. suck vad dom drar ner på allt 6 tim för rönka o sen gipsa en skena in o omgipsa igen då det tycligen krävdes beställa sån , stabilt av en aktutmotagning får snabb hjälp nåt 2 tim o 30 min innan man änds träffa en läkare resten var med vänte tid suck suck suck Ringer iaf imorgon o hör