Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 7035 ggr
Knutte-love
0

Får man ha hund i källaren?

Hejsan. jag vet några som har sin hund i källaren alldeles ensam och får bara gå ut på dagarna och sitta där ch gå in på kvällarna.

Det är inte första hunden dom gör så med, Dom hade en liten Border terrier(Vet inte hur det stavas) i 7 år nere i källaren. och han fick ingen uppmärksamhet bara när han skulle ut och jaga. fick mat och vatten såklart. Men när han va valp fick han vara uppe i huset. men när han vart äldre fick han vara i källaren.

Sen har vi den hunden som dom har nu. knappt 2 år och det är en beagel. När han var valp fick han vara uppe i husen han med. men i en bur. =O Hela dagarna. och fick gå ut på en lina och rasta sej. Sen nu i sommras elr i våras fick han flytta ner i källaren för att han var för vild uppe. så jag antar att han får sitta i en bur där nere med. Den enda uppmärksamehen han får är när han ska ut och jaga elr när jag frågar om jag får gå ut och gå med han. Och han får mat och vatten. Sen när dom tar ut han så han får ta en "liten" Jätte liten promenad så har dom ingen kontrol på han. han går med sträckt koppel hela tiden och drar.

Jag tycker synd om han att han inte får vara uppe och va en familjehund. MEn jag kan ju inte göra något och jag vill inte polisanmäla dom elr något sånt. och det tänker jag absolut inte. För han är inte i dårligt hull elr något sånt.

Men jag förstår inte hur kan man ha en hund nere i källaren.Är man verkligen en riktig djurvän?

Det har varit nära att jag skulle ha fått han. men det vart inget.

Jag undrar om en hund får bo i källaren och sitta på en lina på dagarna.

PS! Det här stannar mellan dej och mej! JAg vill egentligen inte klaga på dom elr något.

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

vallhund
0

Hundar får enbart sitta på lina under begränsad tid o då under uppsikt.

Hundar bör få åtminstonne en promenad per dag, utanför den egna tomten.

Hundar får inte förvaras i bur innomhus sedan den 1/1-08.

Eftersom hunden är ett flockdjur så anses det inte optimalt att den förvaras skild från sin flock/familjen, gäller lite annat om det är flera hundar som bor i hundgård t ex.

Tycker gott att du kan påtala förhållandet för djurskyddsinspektörerna, de håller till på Länsstyrelsen nuförtiden.

mvh

PS, du kan anmäla detta anonymt. DS.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina
0

Det låter inte så trevligt.

Men går du vidare med det här måste du veta att allt du berättat om verkligen existerar och inget som du ANTAR. Så som du själv skrev.

Ibland räcker det med en påhälsning av djurskyddet för att förhållandena ska förbättras.

Fint av dej att reagera.

Och som ovanstående skriver så kan du göra det anonymt.

Lycka tillSkrattande

Karizma
0

varför inte be en djruinspektör kolla upp hur den lever o bor? Det låter itne så himmla kul liv, men många lever även i hundgård 24-7 inte heller skitkul liv.

Knutte-love
0

#1-2-3 Som sagt jag vill helst inte göra någonting. för jag är vän med deras barn.

Men jag vet att han får både mat oh vatten. och han får vara ute och ta en promenad så fort "mannen" kan.  och "mannen" kan nästan varge dag. Så den mår inte så jätte dårligt.

Jag kommer ldrig våga göra någonting för än jag vet hur der egentligen är. jag tänkt fråga om jag får gå ut och gå med han i dag. så då kan jag ju kolla om han har blivit dåligare i hullet elr någon annans stans. =)

Kramiz Amanda och Danny!

Moa-16
0

Det här stannar mellan dig & mig? Hm, jadu, Om det här stämmer. & hunden sitter i en bur i källaren. Så är det mot lagen. Men du antar det här? Du ska nog ta reda på lite mer först. Fråga. & säg att du gärna hjälper till med hunden. Om den är 'jobbig'.

#4 ? Mannen kan nästan varje dag?? Så hunden bajsar & kissar inne dom dagar 'mannen' inte kan? & hur vet du det? Frågar du om hunden varit ute? Eller är du där dygnet runt9

Knutte-love
0

#5 Jag har sagt att om det är något så an dom komma med han.

JA gå ut på en promenad. men han får gå ut och sittas vid sin hundkoja  varjge dag. det vet jag för att han är ute när jag går förbi.

Kramiz Amanda och Danny!

tsset
0

Är du orolig så kan du absolut lämna in en anonym anmälan om du misstänker att det inte står rätt till. Bara nämn att du tror den sitter i bur i källaren, du kanske har hört detta med tanke på att du antar det? Att du inte ser att den får tillräckligt med promenader och så. Så har du gjort vad du kan och sen är det bara att vänta. Hellre göra något litet än inget alls!

Knutte-love
0

#7 Men jag vill inte anmäla dom.=( för jag är vän med dom och deras barn.

JAg har märkt att jag är för snäll. jag klarar knappt av att ljuga. Och om jag ska ljuga för dom så kommer jag inte klara det…

Kramiz Amanda och Danny!

Moa-16
0

#8 ? Har väl inget med barnen att göra? Dom har väl inte barnen i källeren, hoppas jag. Tror inte dom blir av med hunden heller. Utan lite info om lag & annat. Dom vill väl inte ha hunden, då dom har honom i i en bur i källaren?, eller?

tsset
0

#8 ja, gör du det anonymt är det ju ingen som vet om att det var du som anmälde. Vill du inte det så kan du prata med dem och annars så skiter du i det helt enkelt. Om du kan ha det på ditt samvete.

Jonna75
0

Håller med det andra, det är som sagt förbjudet att förvara hundar i bur, förutom vid utställningar mm. Sen är ju hunden en social varelse som mår bäst av att leva med familjen, att den får bo i källaren och ej gå dagliga promenader..varför då ha hund i huvudtaget? Men är min egna åsikt. Tycker ej om jägarna som låter hundarna bo i hundgård å sen när hösten närmar sig så tar dom ut dom för att tokträna inför jakten Skrikandes.

Som oxå var sagt, att anta kommer man inte långt med.. man måste veta.

Känner du ingen vuxen som vet hur hunden har som skulle kunna göra en anonym anmälan? Då slipper du ju känna ev skam kanske.. men som det är nu så tillåter du faktiskt att hunden ska fortsätta att behandlas illa. Det kanske låter hårt, men är den rena sanningen tyvärr. Det är inte förän man gör något som hunden kan få det bättre, men gör du anmälan så måste du ju givetvis vara SÄKER på vad som sägs

Taxelina
0

#11( Hoppas du inte drar alla jägare över en kam)

[Mharya]
0

Jag skulle ha anmält dem anonymt om det så vore min bästis familj so gjorde detta. Enligt mig är det djurplågeri och så ska inte en hund behandlas, köper man en hund har man köpt sig en familjemedlem, så ser jag på det hela och hunden ska inte behandlas som någon hamster som sitter i en liten bur. Och om hunden får sitta inna i buren hela dagarna är det väl inte så konstigt om hunden drar. Det är ju skitsynd om hunden, det är ren djurplågeri!

smurfan-13
0

Har inte läst alla svaren, men du kan ringa djurskyddsinspektöreren och anmäla dedt anonymt. Då måste de åka ut och kolla hur hunden har det.

Det är inte lagligt att ha en hund i bur hela tiden, inte heller i lina regelbundet. Hundens skall rastas minst var 6e timme om den bor inomhus. Det måste finnas fönster för ljusinsläpp i rum där man har sin hund. Och en hund får inte vara ensam hur som helst.

[SarahOhrn]
0

Förlåt att jag lånar tråden lite, men hur är det då om en hund är ensam i en hundgård hela dagarna, får komma ut på promenad ett par gånger i månaden? Det kan ju inte heller vara bra, om ens lagligt? :S Den andra hunden på gården bor inomhus medans denna bor ute i hundgården för att ha nhar separationsångest och skäller när han är ensam inne (men konstigt när han inte får vara med inne när dom är hemma heller… Undra vad separationsångesten beror på! *ironi*). Han hade sällskap men hon dog här för ett år sen ungefär och han satt ensam innan hon okm för 4 år sen också…

Jag tycker det är fel men vill inte anmäla dem då det är en nära "släkting" …. Men det är fel, tycker jag! =/ Hunden inne får inte heller promenader varje dag men han får komma ut lite oftare + att han springer lös på gården hur mycket han vill och är inne med dom andra så han lider väl inte lika mycket… Fast än han också skulle behöva komma ut på promenader!

smurfan-13
0

#15 hundar i hundgård skall rastas på annan plats minst en gång om dagen. Sen finns det regler på hur stor hundgården skall vara, vad som skall finnas i den och att den skall vara miljöberikar efter vad hunden behöver. Ev finns det något om sällskap med.

Det går som sagt att anmäla anonymt. Och ofta brukar det räcka för "vanliga" hundägare att få ett besök av djurskyddsinspektören för att de skall skärpa till sig.

[SarahOhrn]
0

#16 Okej, tack för svaret! Ja, det är ju det, det är min svärmor detta handlar om och dom har en ganska liten hundgård och ingenting i den förutom där han kan gå in och sova då som är inne i en lada typ.

Nu har jag äntligen fått min sambo att få dom att bygga en ny hundgård, dock verkar den aldrig bli färdig! Den är större och bättre, har även fått dom att ställa in en stor sten där. Men ska kolla vad som mer behövs, det är en beagle nämligen och jag är inte så insatt i vad dom behöver…

Sen måste jag ju få dom att gå ut med honom också! Han är egentligen sambons brors hund men då han inte trivs i deras lägenhet o kan bli ensam så bor han där ute på gården men dom är halvt handikappade båda två, eller har krämpor, så dom kan inte gå ut med hundarna mer än någon kortis. Och den här hunden blir då sista prio medans deras goldenhane som bor inne är ju den "bästa" som dom tar ut i första hand. Båda två är ju aktiva hundar och borde inte bo hos folk som inte kan gå ut med dom.. Dessutom har hon en hel del hästar vilket inte gör saken lättare för dem o orka! =/ Tycker så synd om hundarna och speciellt beageln då… Känns hemskt att anmäla dem dock! Försöker fortfarande få sambon att övertala dem om att omplacera honom eller så, han är ändå bara 6-7 år och har vart jakthund, han borde få använda sina instinkter o komma till någon aktiv eller helst nån som vil lha honom som jakthund men det är ju inte bara att övertala dom om det heller närj ag inte är familj så sett…

smurfan-13
0

#17 jobbig sits. Men som sagt, det går ju att anmäla anonymt och de flesta inser att deras djurhållning brister av bara ett besök. Är det inga allvarliga brister så får de en åläggande från inspektören om att åtgärda det och fixar de det, så behöver det aldrig bli något mer. Kanske kan inte inspektören ålägga om nåt heller, men bara besöket brukar få folk att fatta. Kanske inser de då att det bästa för alla blir att hitta ett nytt hem för hunden. Jag vet en bekants bekant som letade en mindre jakthund, kanske har de inte hittat sin hund och denna kan vara ett alternativ?

[SarahOhrn]
0

Ja, ska kolla på detta… Känns fruktansvärt att behöva göra det dock! Ska först och främst prata med min sambo igen och se om han kan få hunden omplacerad, om inte får jag helt enkelt gå så långt som o anmäla! =/

Jonna75
0

#12 Självklart drar jag inte alla jägare över samma kam Glad

smurfan-13
0

#11 nja, det är ju egentligen inspektörens uppgift att ta reda på hur hunden faktiskt har det. Bara man är ärlig när man gör anmälan om att man kanske inte är helt säker, men orolig.

Karizma
0

då undar jag varför ber man då om tips om man nu bara ser på? lite så ser jag på detta fall du vill inget göra åt saken låta hunden vara i källaren den får ju dok mat o vatten sen då o då promenad Förvånad Bara för man känner folk så tillåter jag dom inte bete sig hur som helst.

Knutte-love
0

Nu har ni inte tänkt på en grej. Jag e 15 år!

jag vill bara ta hem hunden och ha den här hemma! Men det får  jag inte. jag känner mej typ "hotad" ne inte hotad mej jag fick tårar i ögonen när ni sitter och säger att jag gör helt fel. jag har sagt till dom att det är lag på att hundarna INTE får sitta i en bur inomhus.. Jag har han 11 djur hemma och jag vill bara hans bästa när jag gör saker. jag skrev här för att jag vela inte ha det för mej själv. och nej jag känner INGEN annan som vet hur han har det. mer än mi kompis Linda som it tycker om dom för vissa saker och hon e också 15.

Fattar ni ens hur det känns när ni sitter ch säger att jag bara ser på och allt annat. Gråter Jag har försökt gjort så han får det bättre men dom lyssnar inte på mej. vad ska jag då göra.? Sno han elr?Rynkar på näsan

Jag ÅNGRAR mej mycket för att jag startade detta inlägg….Gråter

Kramiz Amanda och Danny!

tsset
0

#23 Ja, jag är bara ärlig. Vill man inget göra så ser man faktiskt bara på och går alltså med på det mer eller mindre. Även om man är 15 år så kan man göra en anonym anmälan eller försöka på annat sätt. Om det ger resultat eller inte är en annan sak men försöka är det minsta man kan göra.

Moa-16
0

#23 Förlåt, men nu tycker jag du överdriver liteWink) Du är 15 år. Du kan anmäla om du tycker det behövs? Eller så ber du dina föräldrar göra det. Berätta för dom hur du känner inför det här. Men fråga gärna ägarna innan. Så du inte bara antar. Utan vet. Men du kan såklart anmäla utan att veta helt säkert. Förstår du hur jag menar?

Knutte-love
0

Ne nu får dom ta bort detta inlägg snart. jag får ju bara alla emot mej!!!!!!Gråter

Varfrör överriver jag för???

Jag har tänkt att anmäla. men jag vet inte hur jag gör!

Kramiz Amanda och Danny!

Moa-16
0

#26 Ta ett djupt andetag! Menar bara att det inte är hela världen… Vi vill bara hjälpa dig & vovven :)  Dina föräldrar kan säkert hjälpa dig att anmäla ev, prata med ägaren först.

Knutte-love
0

#27 jaha så ni vill hjälpa mej och hunden. gemon att typ skälla på mej??? Vad ska jag säga till ägaren då? "hej jag tänte fråga om jag får anmäla er till djurskyddet.?" Nje tror inte det va..

Kramiz Amanda och Danny!

Moa-16
0

#28 Vi skäller väl inte:no: Förlåt om du tar det så! Men folk måste få säga hur dom tycker. Hur du ska göra lixom. Vad tycker du vi ska säga då? Shit i hunden & rädda dig själv? ;) Du kan ju fråga ägaren hur ofta hunden får komma ut osv.. Du vet lite frågor? Eller fråga barnen annars. Barn är ärliga!

tsset
0

#28 genom att tala om för dig vad du kan göra. Du behöver inte säga någonting, det är helt upp till dig och likaså vad du gör och om du gör något.

tsset
0

#28 genom att tala om för dig vad du kan göra. Du behöver inte säga någonting, det är helt upp till dig och likaså vad du gör och om du gör något.

Knutte-love
0

#29 jag har inte sagt att dom inte får säga det dom tycker.

ne nu ska jag sova så är jag trevligar i morgon nu har jag nästan damp knner jag på allt. så återkommer imorgon med att skriva mera..

PS ta inte åt er vad jag har skrivit. om jag skrivit något skit dumt.  för jag kommer inte veta vad jag skrev  i mórgon för jag har glömt vad jag är arg på.

Kramiz Amanda och Danny!

Knutte-love
0

#29 jag har inte sagt att dom inte får säga det dom tycker.

ne nu ska jag sova så är jag trevligar i morgon nu har jag nästan damp knner jag på allt. så återkommer imorgon med att skriva mera..

PS ta inte åt er vad jag har skrivit. om jag skrivit något skit dumt.  för jag kommer inte veta vad jag skrev  i mórgon för jag har glömt vad jag är arg på.

Kramiz Amanda och Danny!

Moa-16
0

#32 Haha, eh, okej :P, Hoppas det känns bättre imorgon då.

Karizma
0

23, man kan även be sina föräldrar om råd, jag hade tagit min dotter/son på stort allvar om hon känner att hennes kompis hund itne har det så himmla bra. Själv så fick jag kontakta polisen när jag var 14år misskötsel på 3 hästar, jag kännde inte ägaren men hästarna vart avlivade en klara sig då han var i bättre skick. (dessa var magra o såg förfärliga ut allså inte som denna hund) Men man får göra lite så prata med vuxna i sin närhet säga att man är lite orolig. Lycka till.

Firinella
0

Undrar bara hur man tänker om man har sin hund i en källare helt isolerad från kontakt. Vissa människor borde inte ha djur. Tycker synd om hunden. /Laila

Taxelina
0

#36 Om du läser ordentligt så är inte hunden "helt isolerad från kontakt"

Firinella
0

#37 Oj då förlåt då…

Taxelina
0

#38Flört

Knutte-love
0

Jag ska prata med mamma nån dag när vi hinner träffas.:P För hon jobbar eftermiddag nu. Så hon sover lite länge för att orka.:P Då ska jag berätta som jag tycker. för nu har det gått för långt. Han sitter nere i källaren och skäller när dom har främande. och då går "mannen" ner och blir förbannad. Han kanske slår han. (det har han gjort förr) Så det kan han göra. emn jag tycker så synd om han. :( Önskar att dom kunde ha gätt mej han.:(

Kramiz Amanda och Danny!

Moa-16
0

#40 Ursäkta mig men nu blir jag förbannad!  *inte på dig!* Men hur vet du att hunden skäller när dom får främmande osv..? Är allt det här  något du antar eller vet? & har du sett när 'mannen' (?) har slagit hunden? & trots det inte gjort något? =(

Knutte-love
0

Jo för jag var där i förrgår och då skällde han sen har jag varit där och det kommit någon.

Sen har jag sätt han slagit hunden. Han gjorde det för att han inte var tyst.

Men vad skulle jag ha gjort. jag vågade inte säga till att han gjorde fel. Och jag ångrar att jag inte sagt något. Gråter

Kramiz Amanda och Danny!

IdaT
0

Jag tycker att du ska samla ihop mod att anmäla dom, du kan göra det anonymt. Kom då ihåg att inte säga ditt namn överhuvudtaget, för om du gör det, och dom som blir anmälda frågar, så måste den som tagit emot samtalet berätta det, men dom kan inte berätta något dom inte vet, och du hr ingen skyldighet att berätta ditt namn.
Att anmäla dom är inte så hemskt som det låter, troligast är att någon kommer komma hem och se hur hunden har det, kanske berätta att såhär ska ni göra, och sedan blir det inget värre. Dessutom har du gjort vad du kan om du anmäler. Lycka till! Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Knutte-love
0

#43 Jag är tydligen  tvungen att anmäla sjlälv. för mamma velade inte, Så jag ska försöka ta reda på mera, så jag vet mkt. Hoppas att jag klarar det. Tack för det du skrev. =)

Kramiz Amanda och Danny!

smurfan-13
0

#44 klart du fixar att anmäla! :) och som sagt du behöver inte ta reda på allt, utan det är egentligen djurskyddsinspektörens jobb. Däremot kan den infon du ger avgöra hur brådskande de anser fallet vara (& då de har väldigt knappt m resurser måste de alltid prioritera)

Knutte-love
0

#45 Ja. jag ska försöka.=) Okej, ja de e ju de förstås.

Kramiz Amanda och Danny!

IdaT
0

#46 Vill bara skicka en styrkekram! Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Knutte-love
0

#47 Åhh Tack vad snällt.Glad

Kramiz Amanda och Danny!

flikkan77
0

Är rätt säker på att man kan skicka ett mejl till djurinspektören. Det gjorde jag när jag anmälde grannens häst i alla fall. Var helt anonym och de åkte ut och kollade upp det ändå.

Vet inte riktigt hur man hittar mejladressen till dem bara…

"You just have to belive…"

Vattnadal
0

Man kan mejla, man ska bara veta att om den anmälde frågar vem som anmält, så kommer de att lämna ut mejladressen. det är nämligen allmäna handlingar. Ringer man och säger vad man heter så måste de lämna ut det oxå, även om man vill vara anonym.

Mejla därför inte från en adress som de kan spåra/fatta vilkens det är, utan skapa en ny mejladress, gärna en hotmail ed, och sen skickar du mejlet till djurskyddsinspektören, distriksveterinären och gärna till jordbruksverket oxå, alla 3 på en gåmg, så kanske det händer något. Fick det tipset av en som jobbat på djurskyddsmyndigheten när jag övervägde att anmäla en jag kände…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

flikkan77
0

#50 Ja, så gjorde jag. Skapade en ny hotmailadress som jag inte använde mer sen. Visserligen var det ingen risk att de jag anmälde skulle leta upp mig eftersom de var ett par på ca 80 år och utan dator, men det kändes bäst ändå att göra så.Glad

"You just have to belive…"

Knutte-love
0

#50-51-52 Tack för tipset.=)

Kramiz Amanda och Danny!

Emma87
0

Knutte-love, vad bra att du tar tag i detta och anmäler, det är sånt som ger världen en chans att förändras till det bättre för våra fyrfota vänner. Hur har det gått?

Knutte-love
0

#53 Jag ska försöka att anmäla så fort jag samlat mod.

Kramiz Amanda och Danny!