"utslängda" kapplöpare?
Även om det förmodligen tar 2-5år innan nästa hund så är ju tankarna på vilken ras i huvudet.
Nästa hund blir min mammas och raserna hon är inne på är Greyhound eller Whippet.
Dock känner hon att hon inte vill ha någon valp, och hon skulle absolut tänka sig att ta hand om en utslängd kapplöpare. Men vad jag förstått det är det främst greyhounds som behandlas så? Finns det ens den typen av greyhounds i Sverige eller måste man då söka sig utomlands? En import är nog inte aktuellt, då det med stor säkerhet finns omplaceringar i Sverige som behöver ett hem den dagen då en ny hund är välkommen.
Å andra sidan så känner hon att whippetens storlek är mer behaglig, då vi nu har en sheltie & och heeler, och att då gå från 30cm i mankhöjd till 70cm, även om vinthundarna tar liten plats inomhus. Dessutom är det nog så att många som köper en vinthund köper strax en till, för att se två vinthundar på fältet är ju underbart, och då är det kanske ännu lättare med två små whippetsar än två graciösa greyhounds.
Men den egentliga frågan är alltså hur vanligt det är med utslängda kapplöpare i Sverige, både inom Whippets och Greyhounds. Finns det några föreningar man kan vända sig till då?
har sett några f.d kapplöpningshundar på blocket någon gång :)
annars finns det alltid www.hundarutanhem.se som har en kategori "vinthundar" mycket seriös och bra sida, synd bara att du inte ville ha import =P
Tror det kan bli svårt att hitta en utslängd kappare här i Sverige, de flesta av oss Svenskar har ju tack och lov inte våra hundar som tävlingsmaskiner som vi bara slänger ut vind för våg.
Ptja, blocket är ju alltid ett alternativ.
Och HALLELUJAH - ta en svensk hund, det finns så många svenska hundar som behöver hem innan vi tar in en massa gatuhundar från andra länder :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Håll koll på blocket och kolla även med uppfödare - är ju inte så ovanligt att en blivande avelshund inte fungerar och behöver ett nytt hem. En idé kan ju vara att höra av sig till rasklubben och informera om att man gäran kommer i kontakt med de som "vill göra sig av med sin färdigtävlade hund" vilket egentligen låter värre än vad det är.
Kolla även med hundstallet och liknande.
#1 Det finns tillräckligt med hemlösa i Sverige, så det kanske inte är så "synd". Men ska kika in länken. Tack!
#2 Jag känner verkligen att det räcker med våra egna hundar, inte för att vara "elak", men vi borde ta hand om våra egna problem innan vi tar hand om andras. Därför vill jag helst ha en svensk hund.
#3 Såg en omplacering ganska nyligen på rasklubebns hemsida.. nu var det ju förvisso inte aktuellt men då vet jag iallafall att det förekommer omplaceringar.
Egentligen spelar det ingen roll om dem sprungit eller inte, men man vill ju göra någon form av god gärning när det ändå inte är en valp man söker.
Har sett ganska nyligt en annons på blocket om en Greyhound som inte tävlades nå mer så därför ville dom att den skulle få ett nytt hem.

Bara jag som i stort anser att vi inte har mkt hemlösa hundar alls i sverige och att det inte bör anses som ett problem? Det tas ju för guds skull ganska bra betalat för att "ta hand om" (KÖPA) dessa hundar.
Jämför med USA där man har Problem med hemlösa hundar och ger bort de och är tvungna att avliva dem för att man har för många.
Så länge som det kostar så pass mkt som det verkar göra överallt att ta en "hemlös" hund i Sverige skulle jag utan problem kunna överväga att ta utländsk hemlös hund.
#6 Är väl ingen som har talat om hemlösa i den bemärkelsen här?
Det är stor skillnad på hundar folk vill göra sig av med och problem med hemlösa hundar. I många fall är det faktiskt bättre för hunden att få stanna kvar "i det fria" i sitt hemland.
Vi må inte ha så många hemlösa hundar här - tack och lov! - men vi har många hundar som folk vill göra sig av med och lyckligtvis tar hundstallet och liknande hand om dessa. Vi har dessutom många hundar som blir avlivade utan anledning…och det bör väl ses som ett problem? Vi har också många hundar som bara skickas runt i tid och otid, som är mer ett klädesplagg än en individ. Det är också ett problem. Djur ska kosta, eller ha ett pris. Behöver man skänka bort dem är det något som är fel och därför är det bara bra att man tar betalt för att ta hand om dessa hundar.
Andra länder får ta hand om sina egna problem - det är min åsikt. Har dem för många hundar får de ordna det på något sätt - man kan inte förlita sig på att andra ska fiixa det man har problem med. Det är bara att blunda för problemet.
Det vore så mycket mer effektivt och vänligare mot hundarna att hjälpa dessa länder med hundproblem att ordna lagar och regler så det inte behöver födas så otroligt många hundar istället för att plocka hit deras hundar när de redan födds.
Men nu var det ju inte riktigt det tråden handlade om…

#7 Kanske bara är jag som tolkat tidigare inlägg på det viset, men tror det är det som menas med gauthundar och hemlösa hundar? Vilket båda är ordval som tagits upp.
Fast i Sverige så verkas det glatt tas betlat både för alla typer utav hundar, oavsett problem eller ej. Tittar man på hundstallets hemsida så tar de en rätt bra slant för hundar med en hel del i bagaget…
De hundarna utomlands som finns att köpa är ju redan infångade, så de kommer hamna någonstans, antinge i ett hem eller avlivas. Och jag förstår att de som bor där inte vill ha frigående vildhundar, är inte bra eller trevligt på något vis.
Fast om folk gärna skulle vilja göra sig av med sina hundar i Sverige så skulle de inte tas så mkt betalt för dem. Jag tror på att våran marknad inte är mättad, för då skulle dessa ägare som vill akut bli av med sina hundar faktiskt inte kunna ta såna summor som de gör för dem, utan de skulle just ges bort.
Personligen så anser jag att döden inte är något farligt och för en hel del hundar är det säkert bättre att få somna in än råka hamna i fel hem eller få vandra runt mellan olika. Sedan undrar jag vad du menar med "många hundar" som blir avlivade utan anledning? Vad jag vet så finns det inte någon riktigt stastik med sifffor på just det? Så hur vet vi att det är "många hundar" som blir avlivade "utan anledning"?
Att hundar däremot säljs runt mellan olika hem är ett problem, men för mig ett helt annat.
Jag anser att djur inte alls behöver kosta särskilt mkt pengar i inköp om det inte är så att de faktiskt har något riktigt värde. Jag vill att hög prislapp ska garantera frisk hund med röntgade föräldrar, stabil uppväxt osv. Hund utan detta bör för mig inte vara värd några pengar i inköp, då det är ett riskfullt inköp med något som inte har kostat särskilt mkt att ta fram. Det är på det viset som vi får uppfödare som tar kullar på djur som inte bör avlas på eller som ej testas!
Jag anser inte att man tar på sig en utländsk hemlös hund för att lösa några problem, utan för att det i Sverige är halvsvårt att få tag på vuxna hundar. Jag ägnade rätt mkt tid i höstas åt att hjälpa en kompis som letade efter en vuxen hund, korthår, utav viss storlek som skulle vara lugn och snäll och annvändas för promenader och gullas med. Alltså inga krav alls i stort. Var svinsvårt att hitta, vi har väldigt lite vuxna hundar som säljs ser det ut som? Så vi tittade på utländska hemlösa hundar för där fanns det helt plötsligt massor att titta på istället.
Jag gillar trådar som spårar ur ;)
Just i sverige så finns det ett ganska hårt reglement kring kapplöpningssporten just för att undvika att det blir slit och slängvaror.
Däremot irland och liknande länder är det vanlingt med vinthundskorsningar som blir övergivna.
≧◔◡◔≦
#8 "…Hemlösa i den bemärkelsen här" - alltså att det inte var en hemlös hund som söktes utan en färdigtävlat hund om det fanns att få tag på i Sverige. Det enda som har talats om är att man inte ser någon vits med att ta hit hemlösa hundar/gatuhundar, vilket är ett sidospår.
Självklart ska hundstallet ta betalt för sina hundar, oavsett bakgrund - hur skulle det annars se ut? Självklart ska hundar kosta - att skänka bort hundar åt höger och vänster ger ingenting, mer än att det är enklare för både oseriösa köpare och säljare att kasta runt stackarna mellan sig.
Vill man inte ha frigående vildhundar så gör man bäst i att lösa källan till problemet - det bästa vore om dessa omhändertagare inte behövde finnas. Jag ser heller ingen vits med att utomstående ska få ta hand om andras problem. Nånstans måste man ta konsekvensen av sina val och inte bara lasta över på andra som snällt ler och tar emot. Länderna behöver förstå snarast möjligt att de inte kommer kunna fortsätta såhär i all evighet och göra något åt det och detta går inte snabbare om vi står med öppna armar.
Är det inte bara bra att vår marknad inte är mättad? Det innebär ju att vi har lagom mycket hundar (de ska inte vara något man bara kan plocka ur en hittelåda, då är något fel!). Men det gör det inte mer ok att ta hit fler - för mig är inte problemet att vi tar hit hundar utan just att man inte tar hand om problemen på plats.
Det är "många hundar" som blir avlivade "utan anledning" - det behövs nämligen ingen direkt orsak för att avliva en hund och har en hund avlivats utan skäl så är det en hund för mycket, alldeles för många. Och får man inte hunden såld vad gör man då? Det är garanterat många hundar som avlivats utan anledning, eller för så sjuka anledningar som att hunden biter på skor, och jag har hört talas om flera(oftast okunniga ägare som trott att det varit något fel på valpen - den tuggar och lyssnar inte och då är den sjuk i huvudet typ).
Pengar är inte problemet till att vi har oseriös avel - avelns krav är problemet. Visst att folk ser pengar i att kunna avla och sälja som med så många andra djur, men det grundläggande problemet är att det inte finns några direkta krav. Hade det funnits det hade det bara funnits "bra kvalité med individuella skillnader och skillnader i linjer"(men självklart ingen regel utan undantag).
Vi har en lagom mängd vuxna hundar till salu, ingen överdrift men de är heller inte få. Vi har dessutom av alla dess sorter, gamla avelshundar som vill ha sällskapsliv, allergiomplaceringar, byte aav bostad-omplaceringar, "problemhundar"… vi har lite av varje.

#10 Ah, då är det jag som feltolkat folks uppfattning.
Jag håller inte med dig om att hundstallet bör ta betalt i alla fall. Som jag skrev förrut, har inte hunden kostat något särskilt att ta fram ser jag inte varför den ska kosta pengar när den säljs. Bara för att man har pengar att betala för hunden betyder det inte att man är seriös för fem öre. Se på de små dyra chihuahuorna som bärs runt utav rika flickor, pengar som sjutton och oseriöst som fan. Kunskap och pengar går inte i min värld hand i hand.
Jag anser inte att vi bör köpa/ta om hand om hundar ifrån andra länder för att lösa deras problem, utan för våran egen skull. Att vi tar deras utkastade hundar hjälper som du säger inte problemet, utan sponsrar det snarare.
"men det grundläggande problemet är att det inte finns några direkta krav" - är inte säker på att jag håller med dig alls. För vart skulle de kraven komma ifrån? Hur skulle de kunna kontrolleras? Kommer alltid buskavlas utav personer som är mindre seriösa, det är mkt svårt att stoppa. Lättare är att påverka supply and demand genom pris och vad som erbjuds än att staten ska försöka reglera allt enligt mig.
Kan bara säga hur det såg ut i höstas när jag letade med min vän och det var väldigt fåtal hundar utav den typ hon var intresserad utav. Jag uppelevde det som att många utav "allergi"-annonserna inte var allergi alls…
Var väldigt många med unghundar som upptäckt att de tagit sig vatten över huvudet, var väldigt ledsamt att se. Tyvärr ville hon inte ha unghund, utan lugn vuxen hund. Och då var det rätt få kvar.
#11 Anser du då inte heller att de som tar betalt för utländska hittehundar ska ha något betalt? Det kostar att hålla även de svenska hundarna, att se till att de får den akuta vård de behöver, att de får gå ut och gå, att de har tak över huvudet, att de får mat och vatten, att hitta en bra köpare… men det ska alltså vara gratis? Hur får du ihop det där? Isf kan man ju lika gärna hålla även de svenska hundarna kvar i skogarna och i städernas soptippar, de är ju inget värda i vilket fall…? Min mening med att även hundstallet ska ta betalt är att även de hundarna kostar att underhålla och det skulle ge helt fel intryck att skänka bort hundar. Då vore det ännu vanligare med hundar i handväskor - som förövrigt inte behöver vara oseriöst alls. Finns faktiskt jäkligt kunniga och rika flickor med vavvor i väskor. Utsida och plånbok säger inte allt.
Intressant att du inte håller med mig när du istort sett sagt samma sak själv i förra inlägget. Jag citerar "Det är på det viset som vi får uppfödare som tar kullar på djur som inte bör avlas på eller som ej testas!" Ett sätt att lösa problemet är att se till att hundarna som inte är efter bra föräldrar inte blir något värda, dock tror jag att både du och jag förstår att det inte går att påverka "svarta marknadens" priser bara genom åsikter och tankar.
Ett annat sätt är att faktiskt kräva detta. Att man avlar på bra skit istället för ren skit. Hur man skulle kontrollera detta är en följdfråga som kan bollas med hur länge som helst. Men fanns regel tror jag att den ensam skulle göra köpare och säljare lite mer noga, de flesta är ju medvetna om att man inte får sälja valpar före 8 veckor och det finns en chans att något liknande skulle kunna ske med ev. krav på test/prov. På renraser är ju detta enkelt gjort, blandraser kan kanske behöva ha ett intyg som går att matcha med ett register(så har vi ordnat jobb åt ett par själar också.)?
Som jag sa så kommer det alltid finnas undantag, alltid lyckas någon fuska till sig något, men jag tror inte på att försöka påverka priserna(för vem ska säga vilken hund som är värd vad?) utan på att kräva lite för parning. På så sätt påverkar man vad köparna kräver - och köparna styr marknaden. Vi skulle med krav också få mindre skit, vilket i sin tur gör att vi inte behöver skänka bort några hundar.

Det finns flertalet avdankade kappis greyhounds även i sverige (även om det inte är något kappisvärlden vill prata högt om). Sen kan man ju alltid hålla koll på rasklubbars sidor efter omplaceringar om man tex är ute efter en vuxen whippet.
Kan man tänka sig en import finns det ju ännu fler hundar att välja på, men viktigt är ju att det känns bra och att man känner förtroende för föreningen isf (precis som vid vilket hundköp som helst!)

#12 De jag sett tar mest betalt för själva transporten vilket brukar vara snarlik kostnad som de svenska kostar.
Så du tror de svenska saluställena lever på enbart försäljningen utav hundarna? Jag tror nämligen de lever mest på statliga stöd, företag och organisstationer. Att hundarnas salupris som ändå är en rättså liten slant i jämförelse med veterinärkostnader och personal inte betyder särskilt mkt. Och ja, jag håller fortfarande på att hundar som inte har något värde inte bör kosta mer än de är nerlagda pengar på i uppfödarns kostanader.
Jag har nog misstolkat dig ang citatet isåfall, ber om ursäkt. Fast jag tror att vi har samma åsikt om vad som vorde drömmålet eller hur det bör vara, men jag uppfattar det som att du vill att staten ska sätta upp regler på tvång, medan jag är ett fan utav att fri marknad kommer styra det hela och då kommer kostnader hamna där de borde. Köparna istället för säljarna som styr marknaden är detsamma för mig, den idén köper jag!
Kan säga att där jag bor (dåligt stockholmsförort) har det visat sig allt för många gånger att det inte alls är särskilt spritt med det där om vanliga saker. Så som att man får rätt kön på valpen (rätt rolig historia om man kan se över hur hemskt dåligt påläst köparen måste ha varit och hur oseriös säljaren måste ha varit), att den säljs i rätt ålder osv. Min medryttare till hästen jobbar på vårt lokala djursjukhus och bekräftar detsamma där. Min ena jobbhund köptes som 5v. Är inte alls särskilt ovanligt…
Är helt med om att om alla avlade renrasigt så är det väldigt mkt lättare att styra det hela. Jag är för kastration utav allt som inte bör avlas på, dvs minsta fel kroppsligen, stamtavlemässigt eller i huvudet, kastrera det! Både tikar och hanar. Jag gillar att man i USA kastrera valpar redan innan de säljs och skriver ut att dessa är för pet och inte utställning eller avel, att de helt enkelt inte kan komma till någon som sprider det vidare.
#14 Absolut inte, men alla bäckar små… frivilligorganisationer är det ju i många fall(talar alltså inte bara om hundstallet nu), och de behöver alla pengar de kan få. Att hundarna kostar ser jag bara som positivt, det ger rätt bild utåt. Det skulle verkligen inte se bra ut om välkända organisationer skänkte bort hundar.
Jag håller bara delvis med om att hundar ska kosta vad de är värda - priset ska ju spegla vad de är gjorda av så att säga - men med den skillnaden att även en liten skithund har ett värde. Och när du använder de orden, att de ska kosta vad det kostat att föda upp dem, så är vi mer på samma spår.
Jag tror att vi är överens om hur det bör vara ja, och jag är även ett fan av fri marknad men inte när det kommer till djur och det handlar om liv. Där tror jag mer på att påverka vad köparna kräver än att påverka vad de är villiga att betala. Pengar är ju bara pengar, skulle det krävas att hundarna var kollade innan avel så skulle fler få stå där med osålda valpar och till sist förstå allvaret. Annars är det ju bara att sänka priset, vilket både kan locka till sig köpare och avskräcka (ett lågt pris talar ju inte för kvalité i första hand). Jag är alltså för att hindra källan till problemet(krav på parningar t.ex. eller kastrering eller vad som, både här och utomlands) istället för att hindra konsekvenserna som blir(flytta på hundarna, avliva dem, sälja billigt, även om man självklart ska ta vara på de som finns också).
Sen finns det alltid rötägg som inte är pålästa alls, men att försöka hindra aveln innan den skett är ett steg som bör ta oss i rätt riktning och så även hundarna utomlands. Kastrering är även det ett klokt val där jag många gånger håller med dig(ibland måste man ju faktiskt se vad det blir av hunden innan man kastrerar, med flera undantag).
Wow, vilken intressant diskussion jag hittade i min tråd. Tackar så mycket :) Fortsätt tills ni kommit fram till något, skämt och sido..
Däremot vill jag nog förtydliga lite…
Det vi söker är en vuxen hund, Greyhound eller whippet, det får visa sig när det väl är dags. Det är inte aktuellt att importera en hund - i dagsläget, det kanske ändrar sig.
Tanken var att om vi "ändå inte ska ta en valp", så kan vi passa på att göra en god gärning - ta hand om en hund som inte är önskvärd längre. Skillnaden mellan en tidigare kapplöpare och en hund som bodde hos någon som har bytt arbetstider (te.x) är väl inte så stor egentligen när det gäller "att inte vara önskvärd". Men i och med att det verkar vara svårare att få tag i tidigare kapplöpare så blir det väl "en helt vanlig omplacering". Men som sagt.. tanken var att verkligen försöka hjälpa till, men det gör vi ju oavsett. Men man vill ju att det verkligen ska kännas i hjärtat också. :)
Förstår ni alls vad jag menar? Kanske låter hellustigt…
Men tanken var väl lite från början att precis som tidigare travare blir utslängda, så borde det alltså finnas kapplöpare, men så kanske inte är fallet?
#16 Förstår precis hur du menar :) Kan man hjälpa till ordentligt så gör man ju gärna det så mycket som möjligt.
Tror inte att det är så vanligt med utslängda kapplöpare, inte att det skyltas med det på det sättet iaf. Vanligen står det bara i annonsen sen att den varit kapplöpare. Vad jag sett.
#17 Vilken tur. I mångas ögon kan det ju låta lite konstigt - varför man inte tycker "att man hjälper till" när man "bara" tar hand om en hund som måste flytta pga ändrade arbetstider (te.x..)
Precis som ni säger förstår jag självklart om det är svårt att hitta tidigare kapplöpare. Aja, hur det än blir så är målet att ge en hund som behöver kärlek - massor med kärlek!

Vet man vem man skall fråga så är det inte svårt att hitta avdankade svenska kappisar. Visst inte lika enkelt som på irland, men behöver man inte få en hund samma vecka som man börjar leta, så kommer man hitta en lämplig svensk kappis med :)
#19 vet du vem man ska fråga? =))
Hundletandet får ta den tid det får ta, rätt individ och känsla är viktigare än att det går fort.

http://www.greyhoundsomsällskap.se/
hon brukar ha koll på vilka hundar som söker hem.

Här i sverige kan man inte slänga ut en grayhound eller whippet som har tävlat klart!!!
Det är nog lättare att hitta whippet och grayhound som söker nytt hem bla hundutställarna/uppfödarna.Där brukar det vara vanligt oavsätt ras med vuxna hundar som har gjort sitt.
Så oavsätt ras som du funderar på..hör bland uppfödarna.
Ta och prata med veterinärer.Djurskyddet.

Jag känner några som tagit över löphundar då de inte springer så bra och är andvändbara i avel. Jag bara älskar dessa snälla söta hundar verkligen dom verkligen älskar alla :D ger man en grayhound uppmärksamhet s¨å njuter dom tillfullo och jag upplever som livsnjutare bland oss människor :D även hundar brukar dom gå bra med sällan jag hört att de ogillar någon. Hade jag kunnat ha en sån hade jag inte tvekat en sekund då de är väldigt fina och bra som familjehundar.