Väldigt OT- boktips?
Vet att det är väldigt off topic, men det är ju ofta ganska bra med aktivitet på HiF så jag kanske får tips lite snabbare här. =P
Min kusin fyller 10 år och hon har önskat sig böcker i födelsedagspresent. Hon läser väldigt mycket.
Är det nån som har tips på bra ungdomsböcker som en 10-årig tjej kan gilla?
Gillar hon hästar kan hon få en hel låda av mig - höll jag på att säga men såg nu att ni (troligen) finns i fel ände av landet ;)
Böcker, ja… twilight är ju på tapeten, eller var iaf, så nån av de böckerna om hon vill ha något så mastigt? Är ju så olika med läskunnigheten och läsviljan i den åldern…
Kitty-böckerna är ju en klassiker och fungerade i många år för mig :)
Ok. Ja, det som är problemet är ju att jag inte vet om t.ex. Kitty-böcker passar till 10-åringar eller om det är för lite äldre..
Hon läser jättemycket har jag fått höra men vet inte alls vad hon läser..

Du kan inte ringa föräldrarna och höra närmare? Kan ju vara rättså snäv gräns mellan rätt och fel. Då kanske du får tips om någon bokserie som hon håller på med eller så, eller om det är något annat hon nämnt.

Eller ge henne ett presentkort så får hon välja en bok hon gillar själv. Då kan det ju inte bli fel. Kanske köpa någon typ rolig minibok att lägga presentkortet i så det inte bara blir ett presentkort.
Finns ju massor med sånna små roliga böcker med onödigt vetande och dylikt.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#4 Bra tips!
Kanske skriva en egen bok med presentens innehåll i? Förslagsvis vika ihop ett par pappersbitar i någon härlig form och häfta ihop, smycka framsida med glitter, målningar, bokmärken eller vad som. Skriv sedan ord för ord vad presenten är, eller gör en berättelse av det med illustrerande teckningar i… "det var en gång en liten kusin som fyllde tio år. Hennes äldre kusin hade så svårt att hitta en present men så fick hon en idé. Kusinen tyckte om att läsa, hon läste många böcker och hennes kusin ville då ge henne en bok. Men vad för böcker läste kusinen? Det var svårt, men efter mycket tänkande kom hon fram till det optimala" - ny sida - "presentkort eller karta till skatten, alternativt ny story där du visar att ni en dag går och fikar och sedan går till en bokaffär och hon får välja en bok för dina pengar".
Eller nåt sånt, med lite kreativitet kommer man långt även med ett tråkigt presentkort! Också har hon ett bra minne att plocka fram när hon är äldre ;) Nu ska jag helt klart sova, jag har aldrig någonsin skrivit en story förut så jag är helt klart trött! Lycka till! :D

#5 Det där var ju ännu roligare faktiskt! Då är det inte så tydligt med vad det är direkt. Sen lite roligare än att bara få presentkort.
Jag älskar annars presentkort just för att då kan man köpa det man verklige vill ha. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi