Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3423 ggr
Morotter
0

---> Vardagen för dig och din hund!

Hur ser en vanlig dag ut för dig och din hund/ar? Berätta gärna vad för ras/er du har och hur gammal hunden/arna är.

Ta gärna med när hundarna vaknar, morgonpromenad - när och hur länge, när de får mat, är de med på ditt jobb, hur länge är de själv hemma, när får de sista rastningen, osv.

NaimaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ludde, Alaskan Malamute & Schäfer, 4 år. Draghund och skyddshund. Från 17.00 - 19.00 är det oftast drag som gäller, från 19.00 - 20.00 är det skyddsträning som gäller 6 dagar/vecka. Söndagar är en helig dag för en draghund då den inte drar men skyddsträning kan förekomma. 

Innan 17.00 går vi långa promenader som kan röra sig om 1-2 mil om dagen.

Dama
0

En vanlig dag för mej.

Upp vid 06.00 . Sambon åker till jobbet och jntan till skolan men vid 08.35 är det bara jag och hundarna som är

1 Pointer

1 Pointer/vorste

1 Vorste

1 Pointer/podengo

Ut och kissas ska det ju göras från första klockslaget och de kan de alla göra själva men sen vid nio tiden är det dags för morgonturen i skogen på 2 km sen hem och vi matar hönsen och rapphönsen.

In och vila en stund en halvtimme sen mat i magen och medicin för den som behöver det sedan måste man vila och matte vid datorn en stund sen blir det lek och lite lära och in och ut för att kolla fåglarna och kossa och bajsa.

Kanske husse kommer sä blir det lite släd dragning eller så kanske en kompis kommer och vill leka med en av pontrarn som bara  20 månader och sedan vid 13.30 blir det mat och vila en halvtimme sedan skogspromenaden igen och ska matte jobba från 16.00 blir det gos med husse som kommer till 15.30 tiden annars ska man kolla vad mate gör och hänger på henne.

Kvällen kommer blir man trött och trötta hundar vid 20.00 tiden är inte ovanligt så då myser vi och vid 22.30 då sover både matte, husse och hundar

[Hilo]
0

En vanlig vardag, när Akilles är hemma* börjar klockan 6 på morgonen med en timmes (ca) morgonpromenad.
Oftast lösa, med kanske lite lek med bollar om inte matte är alldeles för trött Flört

Sen kommer vi hem, matdags för båda hundarna.
Lite hjärngympa och sen vila tills nästa promenad.

Den är kortare och oftast koppelpromenad för Akilles.
Många av byns hundar är ute då, och flera av dem är inte allt för snälla, och för att inte riskera att Akilles råka i mer bråk och springer iväg blir det koppel för hans säkerhet.
Lilla tiken går dock alltid lös, hon har sådan pondus att ingen hund ignorerar hennes tillsägningar, haha. Lustigt..

Sen när vi kommer in från den blir det vila igen, och oftast brukar vi tre trängas i sängen framför TV.n

Sen bär det ut för att möta husse!
Den promenaden brukar ta timmen ungefär.
Är det jättefint väder tar vi kanske ut svängarna till en längre promenad.
Ibland med cykel och inlines.. Beroende på årstid..

Sen är det matdags för oss och Akilles.
Sen blir det gos, och för Akilles del, även lek..
Krecia leker inte så mycket alls så hon ligger ofta med sina ben.

Sista promenad, oftast en kort på någon halvtimme..
Båda hundarna lösa och springandes runt benen.
När vi kommer in är det matdags för Krecia och sen sovdags.

*Akilles är ute på lån (eller om kan kalla det foder?) hos min mamma som ville ha hund och fick låna min då han är perfekt för henne. När Akilles inte är hemma så ser dagarna likadana ut fast utan honom då.

Vi träffar också svärmors hundar ibland om dagarna och går tillsammans allihopa med hundarna.

På helgerna ser dagarna alltid olika ut.
Dock en gång i veckan försöker vi, om vädret tillåter ta en riktig långrunda genom all typ av terräng och mark. Det gillas av tvåbenta som fyrbenta Glad

Akilles är en retriviermix - Labbe/golden/flat.
Han är 4½ år och en ganska stor pojke.
Krecia är en gatumix från Polen.
En liten tjej på ca 3 år och 4 kilo.

fridaas
0

10-11 någongång därimellan är första promenaden med Celine som är dalmatiner/bordercollie/setter.Första promenaden brukar vara ungefär 30min lång.

12.00 matdax med övningar på sitt, ligger, stanna, höger tass, vänster tass

Någon gång runt 15tiden så blir det en timmes promenad, ibland med inkallningsövningar

Sen kan det vara lite lek och puttande på aktivitesbollen, en promenad till innan sista promenaden som brukar vara vid 23.45tiden och då är den på ungefär 20min.

2dagar i veckan så åker vi även upp till stadsparken så att hon kan springa av sig i kommunens hundrasthage.
Äker även hem till min mamma ibland och då får hon springa fritt i deras trädgård.

Ska börja blodspåra med henne, så fort som jag får hem blod och klövar..

tillägg:

Celine är nästan aldrig hemma själv, mer än om jag ska på möte på arbetsförmedlingen/soc eller gå och handla.
Vet jag att jag ska vara borta en längre stund så är hon nere hos kompisen med hans hund, eller så är båda hundarna här och håller varandra sällskap.

Börjar jag jobba snart så är hon ensam och jag åker hem på lunchen och går ut med henne för att sedan lämna ner henne till kompisen, om jag inte hittar ett hunddagis där hon kan vara, vilket jag inte tror då hon är väldigt rädd för främmande människor..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Hilo]
0

Oj, glömde lite.
De är kanske ensamma som mest två timmar i veckan
-Inräknat när de inte följer med till affären vissa dagar.
Jag jobbar helg, och sambon i veckorna, så de är hemma med någon av oss hela tiden.
Annars är de hos svärmor och det skulle krocka med något.
Sista rundan får de mellan 21-22 på kvällen i veckorna.
Helgerna allt mellan 23-02

tsset
0

Vaknar tidigast 9 oavsett när jag kliver upp, men oftast 10-11 nån gång. En morgonrunda och mat, beroende på gamlingens dagsform så får han följa med eller gå en kortis själv, eller "bara" gå utanför huset och kissa och gå in igen och sova.

15-16 nån gång får ynglingen gå ut på en lite längre runda, ibland kombinerat med fysisk träning eller grenträning, annars sker det vid 18-19. Sista rastningsrundan försöker jag ta vid 21.

Sen beror det ju på vilken dag det är, ibland är man hemma och hinner träna under dagen också, ibland får det vänta till kvällen.

Det är sällan de blir ensamma hemma, vi är flera som bor här och har scheman som lappar över varandra. Däremot klarar de av attvara ensamma ett par timmar, nu blir det väl ett par timmar någon gång i veckan.

Nikkis
0

Mina dagar varierar från dag till dag, eftersom jag är hemmagående.

Jag vaknar mellan kl 8-11, och går och lägger mig runt/strax efter midnatt. Hundarna får då en första och en sista "kiss och bajs" runda vid dessa tider, hur länge kan jag inte säga då det är alltifrån knappa 5 minuter till 30 min.

Hundarna får alltså ligga och sova/vila tills det verkligen är dax för att Gå ut på en snabbis.
Jag vill inte ha någon stress på morgonen när jag och sambon går upp.

Under själva dagen får dom minst en rejäl långpromenad(=Över 1½ timme) i skogen där dom får röja som dom vill.
Sedan så får dom komma ut på vanliga promenader (dvs en sväng i skogen där dom får gå lösa, mina hundar är alltså alltid lösa och får flera gånger per dag vistas i skog och mark!) i regel var 4:e timme.

Mellan promenaderna ligger hundarna oftast och vilar då jag sysselsätter mig med mitt.

På eftermiddagarna/kvällarna så tränar jag med min yngsta hund Nero.
När träningen blir av beror helt och hållet på om jag tränar själv eller åker till klubben och tränar med vännerna.
Den mentala träningen består då av lydnad och/eller träning av någon specialgren inom brukset, här är det vädret/årstiden som avgör vad det blir.
Den fysiska träningen består givetvis av någon form av fys.
Under helgerna så är jag vanligtvis borta på träning med Nero, och då är vi bokstavligt talat borta en hel dag.

Jag har faktiskt inga fasta tider när det kommer till utfording av hund, dom får sin mat någon/några gånger per dag.

Dom är väldigt sällan ensamma hemma, men jag kan utan problem åka iväg och vara borta i några timmar.

Jag har också en daghund några dagar i veckan som är här under sk kontorstider.
När daghunden är här så brukar det oftast innebära lediga dagar för Nero, dvs ingen träning alls.

Mina hundar har riktigt grymma liv, bortskämda jävlar!FlörtCool

Mina hundar består av följande individer;
Nero, 2½ årig Schäferhane
Iko, 11½ årig Schäferhane - Aktiv och glad Pensionär
Gobbi, 10½ årig Pekingesetik - Samma som Iko.

Daghunden; Ziggy, ca 10 månaders Labradorhane.

QLBA
0

Här bor det en blandras på 2½ år en vit schäfer 1½ och en schäfer på 9 år

Husse brukar åka till jobbet vid ca 8 tiden, då ligger jag oc hhundarna ofta i sängen och drar oss och har morgon mys ( lider av kroniska smärtor så morgonen är en smärtsam tid och tar ett tag innan jag kommer upp) Jag pluggar distans och är delvis sjukskriven så hemma hela dagarna.

Hundarna är vana vid mina jobbiga morgonar så de är lugna och försiktiga med mig på morgonen, när min kropp är redo för att ta mig upp ur sängen sätter jag på en kopp kaffe, tar min kaffe kopp och sätter mig på trappan och hundarna får springa på gården och göra sina behov.

Sen går vi in och hundarna får sin frukost och sen är det en timmes vila för dem.

Sen blir det promenad ibland alla tre samtidigt och ibland en och en, brukar gå koppel ca 1 km sen får de springa lösa på ett travspår ca 3 km långt så 8 km allt som allt.

När vi kommer hem är det vila en stund sen brukar vi ha hjärngympa en och en.

När husse kommer hem vid 4-5 tiden är de tränade och rastade.

Nu är det så mörkt på eftermiddagen men annars brukar vi hela familjen ta en - två timmars promenad på eftermiddagen.

Nu när det är mörkt så brukar de nöja sig med att springa på gården när vi pysslar om hästarna.

Varannan dag får den vita schäfern följa med mig ut och jogga 5km.

På kvällen tar vi en promenad runt på gården för att kolla till resten av djuren sen är de trötta och somnar gott.

Vid 21.00 tiden brukar min vita schäfer komma och putta på mig då vill hon att vi ska in i sovrummet och sova, men det tycker jag är för tidigt så då får hon gå in och sova själv ibland väljer hon att kissa en sista gång annars är det bara de andra två jag släpper ut på kvällen.

[chouwa]
0

Mellan 8 och 9 går vi första morgonpromenaden.
Den blir inte så lång, bara runt parken.
Därefter får hon vänta på mat medans jag duschar och fixar mig.
Och så kommer maten.
Hon är med mig när jag gör allt som skall göras hemma. Tvätta, gå med sopor osv.
Vid lunch går vi långpromenad som brukar ligga på 1 - 2 timmar.
När vi kommer hem igen får hon vila/sova.
När hon vaknar får hon sin lunch/middag medans jag äter min.
Och efter det bär det av till tåget för att åka till jobbet, jag jobbar som hundinstruktör, vilket innebär att hon är med mig på jobbet.
Vi promenerar alltså till och från tåget.
När vi kommer hem på kvällen lägger hon sig och sover och kvällsrundan  blir bara runt parken och precis innan sovdags får hon kvällsmat.

Tiderna varierar lite därför har jag inte skrivit några.
Träningen slänger vi in i promenaderna eller tar ett ordentligt träningspass någon gång i veckan.
Kurser och utbildningar varierar lite vad vi går själva vilket innebär att de ligger på olika dagar, olika tider.

Salsa, pinscherblandning, 4 år
Hon får mat 3 gånger/dag
Är väldigt sällan ensam hemma men har inga problem alls att vara det
Sista kvällsrundan går vi oftast runt 22.

Janice
0

Har en liten blandras, mestadels jack russel, ca 4 månader gammal.

Jag och sambon turas om lite att ha med hunden på jobbet. När han följer med husse kliver de upp ca 05, ut en kort sväng, sen äta och iväg på jobbet. Bilresan tar ca en timme. Sedan kör de grävmaskin, och kommer hem ca 15-16 på eftermiddagen.

Är han med mig så får han gå ut och kissa vid 05 med sambon, sedan sova ett par timmar till. Då går upp ca 6.30-07. Vovven äter och så går vi till stallet och tar ut hästarna, och sedan bär det av mot jobbet, som är på ett kontor.  

Oavsett vem av oss han är med, så är det mat morgon, mitt på dagen, em och kväll. Går ut många gånger varje dag, med en lunchpromenad på ca 30 minuter som längst. På eftermiddagarna/kvällarna är vi ute längre stunder och leker mer.

Än har han inte varit själv så länge, bara ca 15 minuter som längst och det fungerar bra. Sista svängen vi går ut på kvällen är allt mellan 22 och 24.