Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1621 ggr
MikaelaPetersson
0

Hjälp! Vad göra?

Hej!!!

Jag har fått information att en av mina vänner har tagit en omplacerings hund hem till henne pga ägaren säger att hon ej orkar med hunden mer. Min vän har bara ett  tillfälligt hem åt denna otroligt mysiga hund. Men nu är det så att hon fått ett dilemma. Hittar dom inte ett hem till hunden innan slutet på februari så kommer ägaren hämta hunden för avlivning. Hunden är helt frisk och så duktig och snäll.

Får man göra såhär?

Hon kräver fyratusen kr för denna blandras. Han är snart året gammal. Får hon inte den summan pengar hämtar hon hem hunden och avlivar den. Jag ser inte några som helst fel hos hunden och förstår inte hur människan tänker.

Hon vägrar att gå ner i pris. Får man göra såhär?????
Vad kan vi göra. Kontakta polis?Länsstyrelse?

HJÄLP!!!!!!!!

[Hilo]
0

Det finns ingen lag på att du inte får avliva en hund.
Det finns dock vet. som kan vägra, men de är få tyvärr.

Så att ringa runt till polis och annat kommer inte ha någon verkan..

Gerbilflicka
0

Varfor betala for en avlivning, ta sig tid att aka till vetten osv om man kan ge bort hunden till ett gott hem? Obestämd Knepig manniska. Later som att hon forsoker fa lite extra pengar genom att hota.

Leorag
0

Precis min tanke. Avlivning av en hund är inte gratis så då kan ju ägaren lika gärna skänka bort hunden i stället för att kosta på en avlivning som de ändå inte tjänar något på eller gå ner i pris. I mina öron låter det som någon som bara är ute efter att tjäna pengar och när det inte fungerar så hotar dom med avlivning.

[lottaeriksson]
0

Näe jag var jourfamilj åt en Sarplaninac-hane i somras hade jag ungefär samma krav på mig. Jag tog hand om den hunden hela sommaren, rustade upp honom och fick tillbaka hans livsgnista igen.

När jag väl lyckades hitta ett bra hem och omplacera honom, tror ni då att jag fick några pengar som tack för sådant jag lagt ut till själv och så? Inte ett öre.

Vissa människor borde inte få skaffa hund, så är det bara.