Hund och häst
Hej!
Vänder mig till er som har både hund och häst. Hur fungerar det för er att ha med hunden ut i skogen när ni rider? Eller kanske det inte fungerar alls? När och hur började ni träna/vänja djuren med varandra?
Alla erfarenheter, synpunkter och åsikter är välkomna!

Har inte häst längre men har i flera år både haft häst och hund.
Särskilt två hundar har gått jättebra ihop med hästarn på uteritter. Vardagslydnad är ju bra att. Stoppkommando är nästan ett måste.
Jag började att ha med hundarna i stallet redan som små så de vande sig vid hästarna. När de blev lite större gick jag först promenader med hund i ena handen och häst i andra. När jag rider vill jag ha hunden på högra sidan av hästen så den inte går mitt i vägen om jag är på en väg. Så när jag börjar med promenader så får hunden gå till höger och hästen till vänster.
Viktigt är ju också att hästen accepterar hunden. Har varit med om hästar som inte alls gillar hundar utan sparkar efter dem och sånt.
Sen börjar jag med korta rundor, kanske varvar ridandet med att gå… och sen bara rullar det på. 
"You just have to belive…"

Jag har inte själv hund nu som fungerar att ha med ut när jag rider (mest pga att han är för liten (chihuahua) och man i stort alltid möter någon bil där jag står med hästen), men har haft med tidigare pojkväns (dobe) och har flera stallkompisar som har med sina hundar ut.
Och i stort sett det enda viktiga är att hunden kan kommandon för olika saker så som stanna, gå framför, bakom, upp i skogen åt höger eller vänster osv. Och att det verkligen sitter. Möter man bil, andra hästar, hundar eller annat så gäller det ju att ha pli som tusan på att hunden gör vad man säger.
Har man inte bra lydnad på hunden så fungerar det inte och det är jobbigt för alla runt omkring.
Enda problemet jag hade med Örat var att när jag höll på att introducera att ge kommandon ifrån hästryggen var att jag gjorde en inkallning där han trodde han skulle hoppa upp till mig på hästen. Gick som tur var bra då jag hade superstadig häst.

Jag tog med hunden till hagen redan som valp (fast då i famnen), när hon sen blev större och jag märkte att hästarna hade vant sig vid att hon sprang utanför hagen så fick hon följa med in och det var inga problem. (Hon lydde väldigt bra redan som liten.) Har inte haft med henna ut på ridtur än utan vill ha lite bättre lydnad ändå för säkerhts skull men min ponny som jag har nu är van att hon springer omkring fast är dom båda i hagen så håller han henne bestämt på lite avstånd (3-4 m). Kommer hon för nära så lägger han öronen bakåt och går mot henne, inte jagar alltså utan bara markerar och det förstår hon så då flyttar hon sig.
Skynda långsamt så går det fortare.