Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1982 ggr
ChristineL
0

Godis v/s foder

Har ett par funderingar gällande godis och foder. Vad är det som gör att en godisbit är en godisbit och inte en foderbit? Tänker på det här med träning och belöning till hunden, är det en dålig idé att ge en foderbit som belöning istället? Förstår självklart att foder ska innehålla en viss mängd proteiner, vitaminer osv …

Och en fråga till. Kan man få tag på ekologiskt foder? Vad jag vet finns det inte till katter iaf, inget jag har sett.

AnneN
0

På foder är det väl större krav på näringsinnehållet än vad det är på godis.

Man kan ge foderkulor som godis, men man bör inte ge godisbitar som foder.

Det finns ekologiska hundfoder, både Änglamark och Magnussons finns som kravmärkta.

Här kan du se vilka hundfoder det finns som är kravmärkta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tsset
0

Att ge foder som belöning är ingen dålig idé alls, men självklart beroende på hur motiverande det är för hunden. Och med koll på övrig matmängd och så där, men det gäller ju med de flesta godissorter också.

Mina kan få hela sin matranson i belöningsform under träning, då i lagom belöningsmängder. Eller så ställer jag matskålen och tränar något lite svårare och har matskålen som jackpotbelöning.

Godis har inte samma krav på innehåll och kan inte ges som helfoder så att säga. De foder som finns, som är helfoder då, är ju skapta för att täcka hela behovet medan en godis bara är för smakens skull.

ChristineL
0

#1 - Ah, just det! Tänkte inte alls på Änglamark, köper ju Royal Canin till katterna och kommer antagligen göra det till framtida hund också, eftersom jag vet att det är ett bra foder. Så jag hade mest "djuraffärsmärkena" i huvudet :P

Värt att tänka på för mig i framtiden :)

KickanW
0

Jag använder ofta foder som godis, blandar det dock med extra gott godis så att hon känner extra motivation.

flikkan77
0

Har en extremt kräsen Saluki och där fungrar det inte med foder som belöning. Inte alltid det fungerar med godis heller visserligen. Vet inte hur ofta hon spottat kassler, köttbullar, torkad lever och annat godis på mig. För när hon inte vill ha så tar hon in det i munnen och smakar på biten först och sen spottar hon ut det på mina ben.

Sen hade jag en korsning mellan border collie/labbe som kunde göra vad som helst för ett grässtrå som belöning. Glad

"You just have to belive…"

Alex
0

Är hunden nöjd med foder som belöning är det ju betydligt bättre än "affärsgodis", eftersom det är nyttigare. Bitarna brukar ju vara i ungefär samma storlek också så.

Själv föredrar jag dock oftast köttbullar och liknande, då jag kan ge det i mindre bitar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tsset
0

Min yngstas favoritgodis-belöning för mer noggranna trix är faktiskt hans foder, små små kulor är det som tydligen smakar jättegott! Allt går ju ner men vad jag använder varierar efter vad jag vill ha för effekt, foder för små noggranna saker, mjukost på tub för lungare, köttbulle eller korv för mer gogogo.

Spottar ut gör han nästan alltid, inte för att han inte vill ha det, han jobbar hårt för sitt foder, men han glömmer bort att svälja så godiset antingen ramlar ut eller så hostar han upp det när det börjar rulla för långt bak, haha!

ChristineL
0

Detta är absolut något jag ska prova med lånehunden! Tack =)

Åsa S
0

Här är det hemkört godis som gäller för då vet jag vad det innehåller. Laxkexen/omega3 kexen de käkar nu är väldigt populära.