Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 22139 ggr
TheWildRose
27

Munkorg= Varför?

Om ni har munkorg till er hund så varför har ni det?

Funderar på en själv så tänkte se vad orsakerna var, och se om hon faktist behöver en.

[Hilo]
1

Vi hade det till vår rottweiler p.g.a. sjukdom som sedan blev psykisk och då ledde till att hon dödade katter.

Så det var till hinder för att en ännu värre olycka skulle hända tills vi tog bort henne.

TheWildRose
7

_Ahaa okej.
Jag vill ha det till min Rottweiler/Schäfer tik för hon börjar skälla på andra hundar och jag känner rädsla(Som troligtvis hon känner av och själv blir beskyddande) och hon kan även skälla på människor. Jag skulle känna mig tryggare om jag VISSTE att hon inte skulle kunna göra nån illa. Hon har vid ett tillfälle rymt(Kopplet gick sönder) Och sprang då fram till en hund. Dock var hon lekfull men inte den andra hunden. Det slutade med att hon försökte fly men den ägaren släppte sitt koppel så han sprang efter och bet henne i magen.

Jag blev utskälld(självklart) och sen anmälde han mig för han påstod att Cassie(min hund) hade bitit honom i munnen. Men troligtvis var det Cassies blod om han själv inte bet sig i tungan. Cassie bet aldrig.

Men jag funderade på att skaffa munkorg av många olika anledningar.. Men vet inte om det skulle vara en bra idé ?_

ThunderClap
0

Jag har munkorg vid flera olika tillfällen. Man kan kategorisera det i två grupper: 1. vid vis skyddsträning, 2. på instabila hundar om jag anser att det är risk för mig, hunden eller folk/hundar i vår omgivning.

Har du inte kontroll på din hund ordentligt och du är oroad över att hon ska ge sig på folk skulle jag absolut sätta på munkorg! (och på det du skriver låter det inte som du har nog kontroll över din hund enligt min mening, jag skulle inte uppskatta att möta en hund med det beteénde du beskriver)

Jag har liten fånig hund hemma, är ofta stora för iviriga och okontrollerade hundar ser honom som byte eller leker helt fel och det är inte roligt att ha den lilla hunden då. (han har blivit biten flertal gånger, både utav lösa och kopplade hundar där deras ägare inte klarar av sina stora hundar i koppel heller :/) Jag har aldrig tolkat någon hund som agressiv vilket polisen så gärna frågar efter när man polisanmäler (absolut när det handlar om större hundar utav viss typ så brukar de vara väldigt på om att fråga det…)

[jakke94]
1

kan säga att jag aldrig träffat en hund med munkorg som mår dåligt över det, dem vänjer sej och tillsist märker dem inte av det.

TheWildRose
0

Nej min hund är väldigt osäker i sig själv. Jag fick henne för 3 månader sen och har tränat henne sen dess.. Men hon är inte helt trygg i sig själv än och har svårt när vi är ute.

Vad jag har uppmärksammat är att människor som hon skäller på är oftast mörkhyade eller killar.

När hennes gamla ägare var här och lämnade henne så var hon livrädd för killens händer. Vet inte vad han har gjort med henne men när jag fyade henne när hon gjorde nåt dumt så kissade hon på sig och skakade. Det har dock slutat(Ganska fort).
Men jag känner ändå att tills jag fått kontroll(dvs tills hon är trygg) att hon får ha munkorg när vi är ute. Så hon får känna att jag också blir trygg med henne.

Karizma
0

skaffa korg för att hon skäller tror jag itne är rätt verktyg. hoppas du får bra tips av andra :)

LillyB
2

En munkorg är till för att förhindra olyckor, det är som en billig försäkring precis som säkerhetsbälten och reflexer. Jag har munkorg på min hund då han åker buss just för att vi då inte kan undvika nära kontakt med okända människor och han är rätt osäker på vissa personer, speciellt barn. Om jag åkte buss med honom utan munkorg och ett barn kastar sig över honom så att han försvarar sig med ett bett.. hur mycket skulle jag inte då önska att jag hade tagit på honom munkorgen den dagen?
Jag har också munkorg på honom då jag klipper hans klor för då blir han så fruktansvärt rädd att han ligger alldeles stelfrusen och morrar ständigt. Klipper jag i hans pulpa så vill jag inte få ett bett, så munkogen åker alltid på vid kloklippning!

Man ska aldrig chansa om man är osäker! Bättre att vara för försiktig än för oansvarig. Köp du en munkorg och ha den tills du känner att du kan lita på henne. :) Men munkorgen löser ju såklart inga problem.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Hilo]
1

En munkorg tycker jag låter som en bra idé.
Om inte annat så känner sig nog människorna lite säkrare som är i din omgivning.
Med tanke på hur många olyckor som hänt på sista tiden så gör du nog många en tjänst.
En munkorg är inget att skämmas över, som många kan tycka.

Jag personligen skulle se ägaren som mer seriös och medveten.
Det blir en trygghet för alla.

Vilken munkrorg man väljer är ju upp till en själv.
Själv hade vi en i plast, rutad..

Den dög bra till oss, och var ändå diskret, hon kunde flåsa och så..
Skälla med viss begränsning då hon inte kunde öppna munnen hur mycket som helst.

Mischa
0

#6 läs inlägget igen, det är inte för att hon skäller utan för att TS är rädd att något skall hända.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

Jag har inte haft munkorg på min hund även om jag funderat på att skaffa det till en mer annorlunda situation, hon är nämligen ganska självdestruktiv när hon leker med saker och på en viss leksak som hon älskar så kör hon sönder sin nos på den.

Är du rädd för att din hund skall göra nån/något illa så är det inte annat än ansvarsfullt av dig att förebygga det med munkorg.

≧◔◡◔≦

NaimaG
0

Hade munkorg till en polishund jag tidigare ägde då hon var totalt instabil och gjorde utfall mot alla hundar, inklusive en del människor. Hon blev avlivad när jag gav upp kampen med att göra henne till hund igen. Efter ett antal bitmärken i armen som jag fick så satte jag stop och åkte in med henne.

fia-mia
0

Jag skulle kunna använda det om hunden vore en "säkerhetsrisk". Om hunden inte vore tillräckligt stark för att slita sig skulle jag inte ha det på koppelpromenader på landet men därimot i stan. Jag skulle annars istället se till att inga gick fram. Om hunden vore lös skulle jag använda munkorg. (om jag skulle ah det vilket ag nog inte skulle) På träning bland många hundar skulle jag ha munkorg. var på jaktlydnadsträning i helgen om en hade som ett "band runt nosen" så att käkarna inte kunde öppnas helt. Det gjorde att de kunde träna inkallning utan problem och vara nära de andra hundarna.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

flikkan77
0

Jag hade en hund som jag hade munkorg på om jag lämnade henne bunden någon stans. Hon var en lite osäker omplaceringshund så det kändes säkrare för mig… och förhoppningsvis går folk inte när en hund med munkorg.

Hade aldrig förlåtit mig själv om det hänt ett barn något för att jag glömt munkorgen någon gång. Dock var det sällan hon var lämnade ensam ute så, men ibland cyklade jag till affären själv och den rundan var så bra att ha hund med på.

"You just have to belive…"

BeatriceHolmberg
1

Vi har munkorg på vår rottis när man ska klippa klorna , så fort han får munkorgen på sig så blir han helt avslappnad . Så ingen negativ effekt på honom :)

Schniigel
3

Idag blev min hund attakerad av en hund som tydligen hade attakerat hundar förr så att de har fått sys och om ägaren nu känner att han måste rasta sig hund lös på fältet så hade ju munkorg varit ett alternativ…tycker jag iaf

TheWildRose
0

_Ja grejen med min hund är ju just att hon alltid springer fram i lek..Så på ett sätt skulle det vara skönt för mig att veta att hon inte KAN göra en annan hund illa, pga tidigare polisanmälan. Hon har aldrig bitit(förutom när vi busar och hon råkar ta fel) Men just för säkerhets skull.

Nu tränar jag henne rätt mycket ute men igår när vi var ute sprang en hund fram bara sådär. ägaren gick utan koppel och kallade inte ens in sin hund. Min hund vart lekfull men den andra visade aggressivitet vilket gjorde att jag fick gå emellan.
Men som sagt så vill jag ha en, delvis för skällandet och för att hon inte ska kunna skada en annan hund ifall det går så illa.._