Tagit en omplacering från försvaret??
Min mamma är sugen att ta hand om en omplacering på försvaret.
Men jag skulle vilja veta om någon har någon erfarenhet inom detta och för- och nackdelar som ni upplevt.
Är de oftast röntgade? Vilken ålder brukar de vara?
Så snälla berätta 

Omplacering? Inte foderhund, då?
Inte fodervärd till en valp eller som ska göra tjänstgöring. Utan en hund som omplaceras för den inte passar in på kraven för tjänstgöring.
Men om du har en foderhund får du gärna berätta din erfarenhet om en försvarshund.

Nej, jag har varken omplacering eller foderhund. Hade bara inte hört om omplaceringar från försvaret förr.
Men om jag funderade på en omplacering skulle jag göra allt för att ta reda på hur hundarna behandlas och tränas först och främst. Det skulle vara viktigt för mig, för att veta vad den kommer ifrån, och hur jag skulle gå vidare. Finns det möjlighet för henne att få göra "studiebesök"?
En omplacering kan väl också vara en äldre hund som "gjort sitt" om jag förstått det rätt?
Tyvärr har jag inget att dela med mig av, mer än att jag tycker att dessa frågor bör du/ni kunna ta med försvaret, ring och hör och lycka till :)

Alla försvarets hund röntgas skulle jag gissa. Om det inte är väldigt tydligt då att hunden inte håller mentalt kanske?
Sen får man ju tänka på att hunden har vuxit upp i ett fosterhem & vad den utsats för där kan vara svårt att veta säkert. Jag vet flera väldigt tveksamma hundägare som försvaret godkänt som fosterhem utan att blinka det minsta. De verkar vara så desperata att hitta fosterhem till sina valpar att de inte har vidare krav på de som tar valparna.
Sen har ju hunden genomgått vissa tester och så hos försvaret och bor den perioden i hundgård. Försvaret tror jag dock har en bra hundhållning och tränar m positivförstärkning. Jag besökte deras anläggning där de tränar minhundar och då var de väldigt noga m att påpeka att minsta bestraffning kan förstöra minhunden, då de aldrig någonsin får känna osäkerhet gällande vad sin förare kan göra mot den. Så jag skulle oroa mig mer för fosterhemmet hunden vuxit upp i än försvarets hantering av hunden iaf!
Bäst är nog att ringa och höra sig för, samt lämna intresse på en "olämplig" hund. Dessa hundar avlivas väldigt ofta om inte fosterhemmet själva vill behålla den.

Att få träffa familjen som varit fosterhem och försöka bilda sig en uppfattning om vad de är för "typer" och hur de hanterat hunder vore nog bra :)
Jag skulle också vara nyfiken på anledningen till varför hunden inte duger till försvaret.