Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6031 ggr
Rosetta
0

Golden Retriever och Japansk spets

Hej!

Min familj ska skaffa Golden Retriever eller Japansk spets till sommaren. Jag vet att det är stor skillnad på dom här raserna men de är någon av dom min familj har kommit fram till pga att vi gillar deras temprament(snälla, barnvänliga och aktiva). Vi har läst i över 2 år om hund och har gått ut och gått med shetland sheepdogs och så men vi har inte  kommit fram till rätt ras då vi tycker att shetland sheepdogs är för ''skälliga''.  Så vi skulle gärna vilja få lite mer information om de här två raserna det skulle vara jätte snällt verkligen! Tack!

Fördelar med rasen och Nackdelar med rasen osv..

Ja mycket!

Tack så mycket vi blir väldigt glada vid svar!

tsset
0

Tror mer på japanska spetsen än en golden för er, jappen är en sällskapshund som inte får vara skällig medan en golden är både sällskapshund och apportör, vilket gör att ni kan få en apportglad hund om den ärvt det av någon släkting och det kanske inte fungerar för er.

Jappen känns som ett säkrare kort helt enkelt, sällskap, får inte vara skällig, glad… :)

Rosetta
0

Japansk spets har vi tänkt på längst. men det finns inte mkt information om den någonstans:(

Rosetta
0

tack för svaret

tsset
0

http://www.japanska-spetsklubben.com/

http://ssuk.se/

Bara att googla, finns massor om man letar lite :)

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Jag har japansk spets och har träffat ett gäng genom åren. Är det något särskilt om rasen du funderar över?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rosetta
0

Tack så jätte mycket! Jag har letat jätte länge men inte hittat något man kan direkt ''lita på'' då det är väldigt varierande ifrån sida till sida om just beskriviningen om japanska spetsens temprament.

Tack!

Skrattande

Rosetta
0

Hur hög energi har dom?

Hur mycket hårar dom?

Hur mycket skäller dom?

Hur hög mankhöjd har dom?

Är de tillgivna?

Tycker de om att simma?

Finns det någon speciell aktivitet som är uppskattad?

Jag har kollat upp de här sakerna tidigare men fått väldigt olika svar och oseriösa svar och blivit väldigt förvirrad :S  därför tycker jag att det är bättre att höra här inne där folk verkar vara seriösa. :)

SaraC
0

Hur hög energi har dom?

Hög! För det mesta. Min kille är 11 år men det är fortfarande full fart. Men det brukar inte vara några problem att slappna av inne eller när det inte händer något. Min märker man knappt inne. 

Hur mycket hårar dom?

Det beror på vad man jämför med tycker jag. De är inte i klass med exempelvis en schäfer, men visst hårar de. Det jag tycker är skönt är att det som blir på golv och möbler är mest tussar, enkelt att städa upp och inte en massa jobbiga småstrån.

Hur mycket skäller dom?

En del hundar är skälliga trots att de inte egentligen ska vara det. Vet inte om det är ett ägar- eller avelsproblem, eller kanske både och.

Man ska minnas att de i grunden är larmhundar. De vill gärna ha koll på omgivningen och säga ifrån vid "fara". Jag tycker absolut man kan låta dem få tala om när någon kommer och liknande, men man bör göra klart vad som är okej och inte tidigt så man inte får en hund som skäller på allt och alla.

Men det är alltså väldigt blandat. Min skäller bara när han vill "säga till" oss, medan en tik vi känner skäller för det mesta..

Hur hög mankhöjd har dom?

Standarden är 30-38 cm för hanar och tikarna är något mindre.

Är de tillgivna?

Ja, ofta är de mycket tillgivna. Familjen brukar ligga dem varmt om hjärtat och de brukar vara riktiga gostroll. Min skulle kunna ligga hela dagen och gosa.

Tycker de om att simma?

Det är nog lika varierande som hos andra raser, förutom de som är kända för att vara vattentokar då. Min är inte särskilt intresserad, men hans son älskar vatten och badar och simmar gärna.

Finns det någon speciell aktivitet som är uppskattad?

Jag brukar säga att en jappe är nöjd så länge den får vara med :) De brukar inte vara något problem att prova olika saker med dem, de är med på det mesta. Men de är ju små, smidiga och snabba hundar så exempelvis agility passar dem oftast väldigt bra.

Rosetta
0

#9 Tack så oerhört mycket. Det lät ju jätte bra :) Stämmer precis in på våran drömhund. :D      Nu har jag fått en hel del fakta. tack en än gång.

Knutte-love
0

Jag är inte jätte haj på Golden men vi har Flat coated retriver. (4 st, men endå)

Alla hundar kan man lära bort skällandet på.

Jag har träffat en Golden som har varit jättelugn och hon som äger han sa att hans mamma var ännu lugnare. så Golden kan vara lugna dom med.

Om du någon gång i "framtiden" vill ha en hund att testa spåra, tävla lydnad, utställnin elr vad du nu vill öra så tror jag att Golden är perfekt.

Så fort min syrra har flyttat så ska jag köpa en Golden elr ha en på foder. För dom e en sån bra hund. Jag har aldrig mött en Golden som varit "Aggresiv" på något elr nått. Så jag tycker att Golden är en perfekt familjehund.

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

[SarahOhrn]
0

Jag gillar golden, dom är väldigt trevliga och skäller sällan. Vår golden har skällt högst 5 gånger dom 5 månader vi haft honom, om ens 5 gånger… Och det har iv inte behövt lära bort utan han är bara sån och alla golden jag träffat ahr vart liknande.. Vet inte när men det har varit om han blivit väldigt uppspelt och inet fått gå fram till en annan hund eller så, det händer ju varje dag men nån enstaka gång har han skällt. Annars ,aldrig. Inte när det ringer på dörren eller nåt sånt…

Han hårar visserligen en del såhär på vintern när han är långhårig men, inte så farligt ändå tycker jag! Jag kan ju baa tala för min egen golden men tror dom flesta är ganska lika i temperament o liknande så därför tar jag exempel från honom. Han är visserligen 25% border collie också men utseendemässigt ser han i stort sett ut som en golden och känns som att golden är det som framträtt mest hos honom. Han har mycket energi men inga problem att vara inne länge och ta det lugnt men han älskar ju att busa och gå ut och behöver en del motion! Dom är ju aktiva raser men bra på att ta det lugnt och anpassa sig.

Jag tycker golden är rätt bra storlek, dom kan bli ganska grova men inte så jättestora ändå tycker jag, nu är våran lite tunnare och mindre då han har border collie i sig men, jag tycker dom är mysiga och lagom storlek. Väldigt tillgiven och vill gärna ligga så nära som möjligt jämt! Jag tror många golden gillar att bada o simma, har ingen erfarenhet själv då vi fick honom efter sommaren men vatten- och lerpölar är i alla fall populärt märkte jag under hösten! =) Sen gillar golden nog väldigt mycket aktiva aktiviteter som agility och så. Dom behöver mycket fysisk aktivitet och även mycket hjärnaktiviteter, där dom får tänka rejält och blir trötta av. Dom kan nog vara med på det mesta!

Och dom är verkligen en bra familjehund.

Men jag gillar japansk spets också och har det som alternativ som andrahund sen. Så du blir nog nöjd vilket val du än gör! :D

Rafflan
0

Golden har vi, trevlig och passa perfekt som sällskaps hund med mycket hjärngympa, långa pormenader och ja, han älskar allt man gör med honom :P

Dock är just våran ovanligt enerigisk och blir lite över glad när han träffar andra hunda så då kan han bli jobbig, typ hypper. Han hoppar runt i en cirkel av lycka haha XD
Men andra golden gör tydligen sällan så så våran e lite extra knäpp (a)

Fördelen e väl att golden skäller sällan och när dom väl gör det är det liksom högt å djupt, medans mindre hundar har en tendens att ha ett jobbigare skall :P

Vet ej om jappanen fäller, men golden fäller som en tok om dem inte borstas å trimmas regelbundet ;)

Sen har jag hört att golden på senare tiden ska ha blivit agressiva, dock inget jag vet med säkerhet :/

Något mer du undrar mer specifikt om golden?

Vad har ni tänkt göra med hunden?

Hur många är ni i familjen, om barn, i vilken ålder?

Rosetta
0

Tack så mycket för alla svar. :D    Nu har vi bestämt oss för en Japansk Spets i alla fall.  En Golden Retriever blir det nog i framtiden i stället. :)

Vi är 3 i våran familj. En 45årig, En 12åring, En 14åring.

Något mer jag skulle vilja veta om Golden är att om de är lätta att lära för att gå i koppel? Jag tror att jag skulle bli iväg dragen med en sådan där stor hund.  Var ute med en Engelsk Springer Spaniel som drog som en galning och hade alltid näsan i marken och kutade iväg efter bilar, katter, människor, hundar, allt!. Dock var detta grannens mycket otränade hund. Jag flög som en galning och det vill jag inte göra igen. XD Så jag tror att en golden retriever är kanske lite för stor ändå.. :(    Sen så var jag ute med den i över 2 timmar och det var lite jobbigt så det blir lixom kanske för mycket med en Golden Retriever just nu och får ta en sådan senare.

Vi har ju tänkt ha den som sällskapshund. Men vi kommer träna mycket trix med den och göra kluriga lekar och sådant så hunden får ''tänka'' och ''arbeta''.  Men sen kanske vi börjar träna agility med hunden också när vi fått mer information om det. :)

Hur mycket motion behöver en Japansk Spets? Vi kommer vara ute med våran hund i en skog där man kan släppa lös hunden. och vi bor nära en sådan där ''klubb'' där man kan köra agility med hunden också. :)

[SarahOhrn]
0

Våran blir ocksp överglad när han träffar andra hundar men det gälleer bara att träna bort. Han är ju valp fortfarande..: Det är jobbigt men det måste man nog träna bort på alla hundar!

Och det är just det att dom skäller inte gång på gång på gång, utan i så fall är det ETT djupt skall liksom!

Tror inte golden blivit mer aggressiva på sistone men dom blir anmälda mer o mer för tat ha bitit barn o sånt men det är pga att dom är ju den främsta familjehunden och det finns sååå många golden i familjer här ute och det ska nog ta ett tag innan dom gör något, men tillsut får dom "nog" av barn, vissa hundar i alla fall. Det är väl inte bra men jag tror det är svårt att undvika med alla hundar och ska dom va med barn är det nog bra tt vänja dom tidigt, barn kan vara ganska "på". Våran hund har inte bitit oss, han kan naffsa när han busar men inte BITIT.

Golden är VÄLDIGT lättlärda och att gå i koppel går rätt snabbt. Våran hund drar ibland men det är mest när det ä mkt folk o stressigt ute eller om han har bråttom iväg på toa, haha. Vi bor nämligen mitt i centrum och kommer ut på gågatan kan man säga, så annars är han jätteduktig och då har jag int tränat honom speciellt mycket med det, det vänjs in ju äldra o större han blir o när han va 3-4 månader va han ju så pass liten att det är lätt att hålla honom.

Våran valp drar lite mot andra hundar men han lär sig mer o mer och när jag drar in kopplet kort vet han att det inte går att springa så han drar inte så mycket då längre. Mot människor drar han inte såvida inte personen känner hunden och står o ropar på honom längre bort (vilket jag HATAR!) och katter, cyklar, bilar kunda han inte bry sig mindre om! =P Tränar man en golden från början är det inga problem alls att dom är "stora", dom är suuuperlättlärda! Det här är min första hund och jag kan inte träna bra men ändå har det gått vdigt fint för han lär sig direkt.. Och när man går på promenad, OM han drar så gör han det första 5-10 minutrarna sen går han fint bredvid. Dom lugnar sig rätt snabbt, oftast. Allt handlar om uppfostran! =) Och när dom är små är det inga problem att hålla dem o lära dem, första 5 månaderna.

Men lycka till med eran spets, ni blir nog jättenöjda med den också! =D

tsset
0

Golden kan nog ha bivit lite mer "aggressiva" på "senaste tiden" - säkert beroende på den fina aveln och inbillningen hos allmänheten att det är en ren familjehund. Aveln kräver inte att man har en mentalstatus på hunden vilket gör det fritt fram att avla "bara för att den är söt" och även om man säger sig bara avla fram goa familjehundar så finns det aktiva, arbetskrävande släktingar vars behov kan slå ut.

Dessutom påverkar den här inbillningen golden negativt, golden och många andra raser, man säger att det är en fin famljehund när den egentligen är apportör som ska kunna arbeta en hel dag och har vilja att bära. Också gnäller folk på att hunden bär skor…

Så visst är det möjligt att aggressionen har ökat, det finns ju inget som hindrar någon från att avla på mentalt dåliga individer och många som missar behovet hunden faktiskt har vilket också kan skapa problem. Du kan springa hur mycket du vill med en golden, men en riktig golden nöjer sig inte med det. Den ska apportera helt enkelt.

Vill man inte ha problem eller tvingas jobba ner hälften av hundens behov så skaffar man sig en hund man klarar av och som också klarar av en själv som ägare.

Inte riktat mot någon alltså, bara tankar :)

Schniigel
0

Jag har haft en Golden som vi var tvugna att avliva pga att hon var så aggresiv dock tror alla att det var något fel på henne för hon uppvisade inga "normala" aggresiva beteenden.. Men förutom min lilla Jalla (hunden hette så) så har jag bara träffat underbara Goldens men jag tycker att det är lika mycket en uppfostrings sak som arvsanlag.

Känner folk som har uppfödning på Japans Sperts och som är väldigt trevliga, det är full rulle i dom och dom är otroligt söta… så lycka till ;)

SaraC
0

#10 Jag hoppas att du får någon nytta av informationen! Ett tips är att kolla in uppfödarens olika hundar, för att se hur de är när det gäller aktivitet, skällighet och så vidare.

En jappe brukar vara nöjd med någon-några timmars promenad om dagen, det brukar gå fint att gå längre promenader några dagar och slöa lite andra. Och så självklart lite aktivering för huvudet också. De är inga extrema hundar, även om de oftast gärna är med på olika aktiviteter.

Rosetta
0

#15 #16 & #17 tack så mycket :)

#18 Jadå jag får mkt nytta av informationen. Det kommer nog bli som du säger en timme om dagen och sen blir det längre promenader varanan dag.  Jag kollade in på massa uppfödare och deras hundar.. men då står det inget om dom. Bara namnen och en bild. :S