Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4075 ggr
sandraDeLuxe
0

Vad fodrar ni med?

Torr -burk eller annat, varför och märke?

Bör man dra billigare foder över en gräns  - att dom är dåliga?

Carriers hundfoder, någon som har erfarenhet av det?

/SG

Crazzysazza
0

Torr foder.. Det heter specific- food allergy management Mina äter det för att hanen är spannmåls allergiker och har mycket känslig mage.

Memsan
0

Mestadels viltkött, men ibland torrfoder, och då blir det Standardt.

Kaye
0

Här äts det Klass färskfoder, funkar jättebra.

Jag tycker inte billigt betyder dåligt inom hundfoder. Min hund åt Doggy länge och jag var jättenöjd. Bra päls, bra i magen osv.
Sen käkade han Hills en period (råd från veterinär att han bör äta foder med lamm och ris), men det gick inte alls. Hills hör ju till de dyra fodrerna, 700:-/säck, men inte funkade det på min hund för det.
Men allt sådant är olika från hund till hund.

Kakan81
0

#3 har så rätt i att det är olika mellan olika hundar.

Billigt eller dyrt foder, huvudsaken är att innehållet är bra sammansatt. Jag läste någon tråd om det när vi skulle köpa foder. Därför blev det orijen för oss. Med fodret vi fick med från uppfödaren bajsade han ofta och löst, men när vi bytte blev det större korvar fast mer sällan och mycket mycket bättre konsistens. Så håll koll på bajset så vet du lite om hur hundens mage tycker om fodret. Flört Kul va? Tungan ute

Karizma
0

Färskfoder innan torrfoder RC men vart trött på att hon äter lite och vart lite hård i magen pga det. Men nu äter hon med glädje :) o bajsar "normalt"

Janice
0

Här är det lite olika. Doggy, matrester, ibland småburkar Ceasar eller vad dom heter. Har en kräsen liten rackare…

Emma-K
0

Vi har bravo färskfoder :)

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

[Hilo]
0

Carrier har vi haft till en tik, och svärmorshundar har även levt på det hela livet.
Tiken avliden 10 år och hanen är nu inne på sitt 9.e år.

Mina hundar nu käkar Standart vilt, med rått viltkött och ben och kyckling ibland till tiken. Hanen får Eukanuba large. Även han får lite kyckling ibland. Hans mage tål inte viltkött.

Zebben
0

Jag ger Orijen som foder. Det är ett torrfoder med väldigt hög kötthalt. Inga spannmål. Ger även lite färskfoder dagligen.

Jag kan inte säga att billiga foder är skit. Man kan inte säga att foder under tex 300:-/säck är dåligt. Däremot kan jag säga att foder som innehåller mkt spannmål är skit. Sen finns det självklart hundar som kan leva ett långt och bra liv med spannmålsfoder, men det är inte idealiskt. Att en hund får blank och fin päls betyder bara att pälsen mår bra av fodret. Men hur ser Du ut med de inre organen? Det kan man inte avgöra,förrän senare…många gånger år senare hur hunden har påverkats av ett foder.

Det jag som hundägare måste göra om jag vill veta om ett foder är billigt eller dyrt är att räkna ut vad varje portion kostar. En 10kg säck med ett spannmålsbaserat foder räcker kanske i 10 dagar, medans en 10kgs säck med köttbaserat foder räcker i 20 dagar. Ju mer spannmål i fodret desto större mängd måste man ge per måltid.

Janice
0

Kloka ord!

Diskuterade detta då jag skulle köpa foder på djuraffär, och butikspersonalen menade att RIS var den bästa grunden i ett bra hundfoder…

[Hilo]
0

#10 Haha, bästa grunden för att det blir billigt och så. Bra bukfylla, men inte mycket annat.

Janice
0

#11 och det värsta är att det är dyra "fina" foder som kostar nästan 700 spänn för en säck..

[Hilo]
0

#12 Yes! Folk tror ju tyvärr att- ju dyrare desto bättre..

Soffe
0

Jag kör med färskfoder. Har haft Nordic, men nyligen hämtat hem Bravo. Ska bli intressant o se hur det kommer fungera.

Gerbilflicka
0

James Wellbeloved (duck, torrt) har jag till min tjej, kostar 700kr/sack.

Hade Standart Vilt forut men hon at knappt av det utan gick bara ner i vikt sa vi fick sluta… sen hade vi Pedigree som egentligen ar ett "skitfoder", men som hon gillade och madde bra av anda. Hon gick upp till sin idealvikt pa det och borjade ata sina 2 mal mat om dagen (det gjorde hon ALDRIG innan!).

Nu ater hon ocksa allt hon far och jag tycker hon ar gladare, mer alert, har finare pals och battre energi (mer jamn och fokuserad) pa sitt nuvarande foder. Skaffade det nya efter att vetten rekommenderade det, for det ar inte massa konstigheter i det och ska funka bra for hundar med kanslig hud osv.

fridaas
0

Här är det Nordic färskfoder som gäller.

Innan dess var det doggy prima, gick väl ganska bra med det om det inte vore för att hon är så enormt kräsen..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Sandraaa]
0

Min tik får Doggy för tillfället,

hittadjur-se
0

Mina hundar får Halla. Schäfern får Halla MEdium och Taxen får Halla kyckling och ris pga känslig mage.

Tidigare har de ätit Doggy båda två och mådde faktiskt riktigt bra på det. Det blev en bra skillnad för Taxen med sin mage när vi bytte och vi är idag supernöjda med Halla.

Olika mat passar olika bra för olika hundmagar ;-)

Doggy eller ännu billigare foder kan vara jättebra för en hund och tex Royal Canin som är dyrare kanske inte passar den hunden alls.

Det är min syn på det hela….

Färskfoder passar inte alla hundar heller utan de kan må dåligt av det. Det är en djungel där det gäller att hitta rätt oavsett om det är torr- eller färskfoder det gäller. :-)

Ascot
0

Min får Royal Canin. Han fick det hos uppfödaren och det har jag fortsatt med. Han mår bra av det så det finns ingen anledning att prova något annat. En o annan gång  får han även lite matrester från min middag.

mimmi76
0

våra hundar äter Husse torrfoder  å  jag måste säga att de mår jättebra av det..ibland får de även överbliven mat från oss eller köper en burk pedigree blötmat( 1ggr i mån) som man blandar i fodret..men största delen e torrfoder

NaimaG
0

Använder två sorters foder till alla hundar. Alla får i grund och botten Iams torrfoder men med tillsattser av noggrannt utvalt BARF foder. BARFen gör vi själva med kött från ren, ko eller dyligt med grönsaker, frukt, mejeriprodukter osv. BARF födan ges enbart när hundarna skall arbeta som mest dvs springa långa sträckor eller dra tyngre laster.