Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1532 ggr
[Hilo]
0

Blandras vanligare på landet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt i en annan tråd och funderade.

Här i min lilla by bor en himla massa blandraser, men ser sällan blandraser när jag är i Uppsala t.ex.

Kan det vara så att blandraser är mer åt lanthållet, eller är det bara jag som upplever det så lokalt?

Maddepadde
0

Ptja… Har själv släkt på "landet" som köpt hund, och när dom valde att köpa hund var det för att grannes blandras hade fått valpar. Och jag kan tänka mig att det är så många gör i små samhällen "Nä men titta, grannen har fått valpar." och att det syns i störst utsträckning i små samhällen eller på landet, i stan finns det ju betydligt fler hundar.
Kändes som ett väldigt flummigt inlägg det här, hahah!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Xondah
0

Nje, jag har bott hela mitt liv på landet förutom ett halvår. Vid mitt barndomshem var de bara renrasiga hundar runt omkring som jag sett. Där jag bor nu har jag stött på en blandis.

Den korta period jag bodde i Uppsala såg jag inte heller mycket blandisar, fast mer än jag gjort på landet.

[Hilo]
0

#1 Ja, det kan ju ligga något i det.. Svärmor köpte ju en lokal valp, blandras.. Så jag tror nog också att det kan ha med det att göra.. Sen att många letar gårdshund, och då känner att det är lättare med blandras.. Billigare o.s.v.

#2 Ja, klart det är olika från olika ställen.. Men ändå.. hemma hos pappa är det också en del blandraser… Dock bor det inte överdrivet mycket hundar där.. Hos morsan är det dock fler renraser än blandraser, i alla fall nu för tiden.

SaraC
0

Jag sitter här och tänker så det knakar Oskyldig Har aldrig tänkt på det innan. Just i den by jag bor i nu ser jag klart flest renraser.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
0

Då jag bodde på landet hade majoriteten rashundar, däremot kanske man väljer blandras av annan storlek på landet, tycker mig se en hel del blandraser av dvärgtyp i stan och större "på landet" :)

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#5 Här är det en salig blandning av allt, och mellan olika storlekar!
En f.d. granne hade en rottis/schäfer/någon dvärgspetsras - Såg precis ut som en renrasig tibbe. Trodde i ett år att det var det innan jag såg föräldrarna, haha!
Helt otroligt.

Kalli
0

Jag är uppvuxen i en mindre by där nästan alla hade och fortfarande har renraser. Undantaget är väl min mormor som har en collie/schäfer. :)

Nu bor jag i stan och träffar på mer blandraser även om majoriteten fortfarande är renrasiga hundar. Så tyvärr passar teorin inte in på min erfarenhet.

tsset
0

Här har vi garanterat flest renraser, ingen tvekan!

Sjukt mycket uppfödare har vi, afganer, shelties, rottis, golden, något westie-liknande osv. osv. Ser nya hela tiden! Gissningsvis har vi 10-20 stycken, kanske fler? Det är stora ytor här så inte ofta man möter så många men man ser dem ju då och då. Plus att de vanliga ägarna också har flest renraser, och "landet" gör ofta att folk skaffar en till, och en till, och en till i samma ras, så det blir ju fler hundar genom detta (och barn, och bilar, och båtar, och gräsklippare, ah, ni fattar tänket där). Väldigt sällan jag ser en blandras här, kan bara komma på 4 stycken blandraser på granngatorna, medan jag kommer upp i 17 renraser på samma sträcka.

Tror det beror på att "landet" (iaf där jag bor) är så optimalt att ha hund på, och många uppfödare har ju dragit sig hit och kanske även mer engagerade ägare. Här ligger "landet" nära storstäderna, men är ändå avlägset från stressen och otrolig natur som passar för all träning och tränar man inte så finns ju ändå ytan till flera hundar.

Tror däremot att den teorin om att man köper av grannen för att grannen har fått valpar kan stämma väl, är nog många som tar tillfället, de har ju ändå sett föräldrarna och så(på landet har man stenkoll på grannarna, finns inte mycket annat att göraFlört). Sen beror det ju bara på vad man har i närheten! Dock inte så mycket här…

FiaLi
0

Av de jag känner som har/har haft hundar hemma på landet är helt klat de flesta blandraser… Många av dem är omplaceringshundar. Dock tror jag att det är ganska lika fördelat mellan renrasiga och blandisar generellt..

KadjaNina
0

Här i byn så är det inte så många blandraser. Tre vad jag vet, om man räknar med Troja men vi bor inte här utan brukar bara åka hit på helgerna. Det är nog flest renrasiga. Mest jakthundar. Har nog bara sett en renrasig hund som inte varit en jakthund och det är en aussie.

Ricko
0

Mja.. Här är det mest renrasiga. (bor i en by på landet)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se