Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6802 ggr
Maddepadde
0

Kupering

Kupering - ett omstritt ämne.
Är det totalt tabu med kupering (öron som svans) eller är det okej vissa gånger?

Komigen nu, lite diskussion!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

SaraC
0

Om hunden i hög grad riskerar att slå av svansen, ok. I övrigt vet jag för lite, t.ex. om kuperade hundar har svårare med kroppsspråk eller om de lider av kuperingen på annat sätt.

Men just vad det gäller försämrat kroppsspråk, så finns det ju en hel rad raser där det angivna utseendet redan försvårar det. Tänker jag..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maddepadde
0

Personligen tycker jag att kupering är okej (och borde tillåtas!) om det faktiskt finns ett syfte med det, som att t.ex. kupera jakthundar med hårda svansar som lätt slår sönder sina svansar under jakten. Där fyller det en nödvändig och värdefull funktion för både hund och förare.

Men börja grina då!

[Hilo]
0

Håller med dig Madde. Funktionen spelar stor roll, och borde vara den enda anledningen.
I medicinskt syfte.

Även om jag KAN tycka att en helkuperad dobermann är väldigt snyggt.

Maddepadde
0

Kan också hålla med om att vissa helkuperade raser kan va riiiktigt snygga, t o m snyggare än när dom inte är kuperade och "naturliga" ;)

Men börja grina då!

[Hilo]
0

#4 Hehe exakt. Men där är ju "skadan" ändå skedd. Skulle jag dock få chansen att välja om jag vill kupera med dobermann, eller ej, skulle jag välja bort det om det bara var för utseendes skull…
Om du förstår hur jag menar..?

Mischa
0

Estetiskt har kuperingen spelat ut sin roll för länge sedan, men rent praktiskt för vissa jaktraser eller medicinskt för dom som slår sönder svansen ser jag det som självklart.

Kan även tycka att många raser är betydligt vackrare kuperade.

≧◔◡◔≦

[Ebfotograf]
0

Kuperade, ja. Men bara om det behövs som #2 till jakthundar och sådana som mår dåligt av att ha svans. Som slår sönder svansen när dom är ute till och med inomhus

Vissa hundraser som Dobermann och Rottweiler tycker jag är mycket snyggade med kuperad svans

Rafflan
0

Jag är inte så inne på detta med kupering, men om det är som #2 säger att det vora bra för jakhundarnas egen skulle skulle jag kunna se det som okey.

Dock ska det så klart ske under sövning av veterinär osv :P

[Empisen]
0

Jag har en kuperad vovve, han var med om en olycka som liten.. Blev biten i svansen och sen klämd eller vad det var (hade inte honom då). Så veterinären tog bort den största delen av svansen.

Jag tycker man ska få kupera men bara om det verkligen är nödvändigt.. T.ex vid skada eller som Madde sa, jakthundar.

Maddepadde
0

Känns ganska onödigt, speciellt eftersom man gör det när valparna bara är några dagar gamla, knyter ett snöre mellan 2 kotor och sen trillar svansstumpen av efter några dagar.

Men börja grina då!

Rafflan
0

#10 nja, bedövning eller smärtstillande eller liknanade tycker jag hunden bör få, dock e nog sånt inte bra att ge i onödan och speciellt inte till valpar.
Men som du beskriver det tycker jag inte det är okey.

Och inte säkert att alla valpar går till jakt eller sånt heller, man ska ju inte kuper i onödan tycker jag :/

Nikkis
0

Jag kanske må vara totalt sjuk i huvudet i mångas ögon nu, men vad tusan det ska ju bli lite debatt nu, hah!Oskyldig

Kupering som kupering, det gör precis lika ont att kupera en hunds öron/svans som det gör att kupera bort svans av medicinska skäl eller ett helt ben, som vissa också gör för att man promt ska rädda vartenda liv.

Jag ställer en motfråga, till er som anser att kupering av estetiska skäl är fullständigt tabu.
Vad är skillnaden mot att kupera en hund för att det är snyggt än att avla på hundar med allvarliga problem?
Här räknas då in Alla typer av problem som finns i många av dagens raser, tex  skallform, nosar/andning, hud, ben, öron, päls osv osv.
Dvs rena exteriöra fel som gör att många, många hundar lider under sin livstid pga det.

Jag anser då att en kupering för utseendets skull är mycket humanare än att avla på defekter.

Jag blir faktiskt lite förbryllad över folks åsikter kring ämnet, just för att det är ett sånt fruktansvärt djurplågeri att kupera hundar för att det är snyggt.
När detta ändå är en övergående smärta som är under en Kort tid av hundens liv.
Medans det är helt OK att avla på raser som är så sjuka att det enda rätta vore att ge hunden ett nackskott.

Näe, så min åsikt är - Kupering av öron/svans för utseendet är helt OK sålänge det görs Rätt. Dvs inte att en lekman med en sax klipper av en hunds öron. (Finns ju sådana puckon!)

För trots allt, människan är den mest egoistiska art som finns på denna planet.
"Vi" gör ändå som "vi" behagar och kupering är ändå ett av de mildaste som "vi" utsätter våra hundar för.

Hade det inte varit tävlingsförbud för kuperade hundar födda efter 2008, så hade jag nog garanterat suttit här med en helkuperad Dobermann från utlandet.Cool

Maddepadde
0

Ptja, själv tror ju jag att hunden i fråga mår sämre av att bli nersövd, avklippt svansen och ihopsydd i vuxen ålder. Faktiskt.
Självklart blir inte alla jakthundar, MEN när det faktiskt handlar om rena jakthundslinjer där uppfödarna är måna om att valparna hamnar hos folk som jagar praktiskt med hundarna så är det väl iaf så nära man kan komma.

Men börja grina då!

Nikkis
0

Fast det är inte bara jakthundar vars svansar slås sönder.

Vi har ju Dalmatiner, Boxer, Dobermann, RR osv som får sina svansar sönderslagna.

Maddepadde
0

Jag tycker inte det är mer rätt att avla på sjuka raser än att kupera pga skönhetsskäl, men kupering är en sådan sak som är ganska onödig - ett onödigt lidande utan egentlig mening förutom vår egoism. En egoism som är lättare att förhindra än vår dumhet med att avla på sjuka raser.

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Exakt, men där tycker jag att man får se till individen. Det är bara en liten del av de hundarna som slår sönder sina svansar, och då får man väl ta det därifrån.
Träffade en Flatte som slog sönder sin svans heeela tiden, han var helt naken om svansen och var omlindad, men långt ifrån alla flattar slår sönder svansarna.

Men börja grina då!

sara7012
0

Ja jag står för de jag säger och tycker men tänker inte hålla på att tjafsa massor här!

#12 Jag tycker inte att de är rätt att avla på sånna raser om man inte kämpar för att få bort problemet från rasen. Jag tycker inte kupering är rätt heller såvida de inte är så att hundan har skadat sig. Och att kupera öronen har ju inte ens någon funktion…

Sen undrar jag om ni som tycker att de är rätt att kupera hunden utan att den redan har skadat svansen om ni tycker att vi borde amputera typ lilltån på alla nyfödda bäbisar? Man har ju inte direkt någon användning för den mer än att man slår i den i trösklar å liknande. Varför inte skona barnen från denna smärta att slå i lilltån.

Lyan
0

Jag tycker det är fel med kupering enbart att estetiska skäl. Medicinska är en annan sak.

Och att det är ett kortvarigt lidande håller jag inte med om! En öronkuperad hund måste gå med en ställning på huvudet i minst ett halvår för annars lägger sig öronen iallafall. Och de lindas ofta med tejp för att hållas upprätta, dra tejp från ett sår flera gånger i veckan gör ont :-(

Men gud vad snyggt det är med kuperade öron! Fast jag tycker det är snyggt med dubbelmerle, albinodobermann och satinmarsvin också (ja, jag vet att jag är knäpp i huvudet ;-)) Men när djuren blir lidande spelar det ingen roll hur snyggt det är.

Avla på "sjuka" raser är inte heller kul, människan är inte snäll mot djuren :-(

Men pga kuperingsförbudet är det en del som avlar på svanslösa Rottweilers och då kommer ofta missbildningar i ryggen på köpet. Vad är då värst?

Nikkis
0

Tjafs?! Har jag missat ngt här?

Oj du, öronkupering har visst Haft en funktion, en väldigt viktig sådan. Öronkupering uppkom på vissa raser för att dessa inte skulle skada sig(dvs få öronen avslitna) när de utförde det dom nu skulle. T ex kamphundar, herdehundar som kunde slås med varg/björn osv.

Det kuperades även öron på hästar förr i tiden. Detta för att ryttaren inte skulle slajsa av dom med sitt svärd under strid.

Och jovisst, lilltån har en STOR funktion! Det är ju från tårna all våran balans kommer ifrån! Speciellt från de yttre tårna som "tar emot" vid "svaj".

sara7012
0

#19 Nej jag sa bara att om de blir tjafs tänker jag inte vara me på de.

Och jag sa inte att de inte har haft någon funktion utan att de inte HAR någon funktion. Att använda hundar till kamp är ju som jag hoppas alla vet olagligt.

Va de gäller hästar så vet då iaf inte jag någon som slåss från hästryggen med svärd. Så va de har med saken att göra förstår jag inte.

Och ja men ta lillfingret då. De klarar men sig bra utan men när barn leker kan de lätt gå av och de gör ont. Jag tror nog att du förstår vad jag egentligen vill komma fram till.

Nikkis
0

Fast +- 6 månader är ingenting för en hund som lever i säg Minst 10 år.

Jag tycker självklart att det är värst med att avla på Rottisar med stubbsvans som i sin tur leder till missbildningar, absolut.
Men sen tycker jag trots allt inte att kupering är ngn söttre deal, finns som sagt så mkt annat värre lidande som människan utsätter hundar för.
Dock inte sagt att ett fel rättfärdigar ett annat!
Kanske lite dubbelmoral, men då får det vara så då. ^^

Nikkis
0

Jaha okey, då är jag med i vad du menade med tjafs.

Jag tog hästarna som ett exempel, likaså öronkuperingens ursprungliga syfte, det framgick nämligen inte riktigt i ditt förra inlägg med att du menade att kupering Inte uppfyller ngt syfte Idag.

I vissa länder är det fullt lagligt att använda hundar till kamp, det anses tillomed vara en sport, i tex Thailand.

Jo jag förstod vad du ville få fram, men det var bara lite dumt av dig att då välja bort en av de mest användbara tårna som finns på fötterna.Flört

sara7012
0

#22 Jag menade så klart att Kamp mellan hunda inte är lagligt i sverige så varför ska då kupering av öron vara de?

Och stundtals så skulle jag gärna ha haft en amputerad lilltå… Va därför jag tog de som exempel för att de gör så sjukt ont att slå i den.

Lyan
0

#21 Nej 6 månader är ingenting i ett hundliv men det är 6 månader för mycket bara för att tillfredställa människans skönhetsideal. Det jag menade är att det är inget kortvarigt lidande, svansen klipper man ju bara av och så läker det på någon vecka, öronkupering är en helt annan sak. Om det nu inte är de raser som man klipper öronen direkt vid huvudet då behöver man inte stödja upp dem.

Men som du sa, jämfört med mycket annat är det inte så farligt (vart är våra hundar på väg när man tycker så :-(

Noa-Nisse
0

hur ligger det till med t.ex. australian sheepherd, vissa föds ju med svans, vissa utan och vissa något mellanting. hur är det med deras rygg då? aldrig att jag hört att det är något problem med dem? hur kan det då vara det med rottisar som föds med stubbsvans? (bara en tanke)

Förr opererade man ju bort polyperna och blindtarmen på människor fast det inte var något "fel" på människan, men nu har man ju märkt att imunförsvaret försämrats av det. därmed slutade man göra det.

kanske försämras något med hundar när man opererar bort något men man har bara inte kommit underfund med vad… :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Nikkis
0

Men jag kan fortfarande tycka att det är töntigt utav Sverige att förbjuda kuperade hundar att delta på prov.

Det sabbar så otroligt mkt(enbart för oss själva såklart!) med att leka storebror och försöka förändra länder som kuperar för att de anser att de har en korrekt djurhållning, och kanske i sin tur anser vi Svenskar har en dålig/"sjuk" djurhållning som har våra hundar i hemmen och i sofforna osv….
Finns alltid två sidor av ett mynt.

Och det jag egentligen vill komma fram till är att får man inte tävla(/Har också för mig att man inte heller får avla!!!!) med kuperade hundar födda efter 2008 så kommer det leda till en Jävligt liten och mer eller mindre inavlad avelsbas inom en snar framtid inom vissa raser som är kända att kuperas.

För vi Svenskar tex kan knappast komma och förvänta oss att vi med våra pekpinnar ska komma och kräva att kuperingen upphör i de länder där det är tillåtet… För att vi behöver nytt blod i aveln.

De kommer säkerligen bara garva och säga "Skyll er själva" och exportera hundar till andra länder som inte har sån himla rubbad syn och storhetsvansinne som Sverige har!

Så, Bra gjort Sverige, så jävla Fail med att inte tänka längre än vad näsan räcker!
Som om det inte finns LITE viktigare saker att bry sig om att förbjuda, tex tidelag!!!!!!!!

[Hilo]
0

#26 Håller faktiskt med dig!

Avelsbasen kommer krympa ganska markant..
Nu vet jag inte om detta med avel stämmer helt, men det går ju att ta reda på.
Men det är ju sjukt om så är fallet.
Så många BRA linjer som blir avkapade p.g.a. att svensken är rädd att de kuperade öronen kommer hamna på avkomman..(?)

[Hilo]
0

#26 Ja, Nikkis, sålänge du kan svenska om du sla bo här så får du ha sexuellt umgänge med en höna!.. Eller tupp i ditt fall..

-glömde svara på ditt sista lilla stycke.

Noa-Nisse
0

kanske tänker sverige längre/bättre ändå…
Inga kuperingar=mindre lidande för hundar=bra för hundar!

kanske snart dags att tänka på hundens bästa, d.v.s. hälsan istället för någon fjantig skönhetstävling som inte ser till något annat än dess sjukliga yttre!

och om man hela tiden ska säga, "lönt att göra si när andra gör så" och "farför förbjuda det när det finns något mycket värre"

jag tycker det är bra, man måste börja någonstans.

Många bäckar små ;)

Maddepadde
0

Hundar som LIDER för att de slår sönder sina svansar då?

Men börja grina då!

Noa-Nisse
0

#30. ja men då är det ju en självklarhet. klart man tar bort den då! precis som med vilken kroppsdel som helst. att inte amputera ett ben som är såkallat "dött" d.v.s. nästan svart, ingen blodtillförsel är väl lika självklart. men när ingen skada har skett, varför göra något redan då?

Maddepadde
0

Bara för att hunden slår sönder svansen så betyder ju det knappast att den ruttnar och nästan trillar av själv.

Men börja grina då!

Rafflan
0

Håller med dig #29

Om hunden nu skulle visa sig lida/ha problem, amputera då svansen. Men onödigt att utsätta hunden för lidande innan i onödan, och jag känner att det är en stor risk att folk skulle kupera bara för utseendet om det var okey.

Noa-Nisse
0

#32, kan hända.
menar att man får ju faktiskt åtgärda de problemen som uppkommer och så får man ju försöka bevara så pass mycket som går att bevara och vad som är lämpligt för just den hunden.

jag tror knappast att procentantalet hundar som slår sönder sina svansar är så pass stort att man måste pre- kupera alla hundar som kommer utföra samma sorts "jobb"

Karizma
0

Finns det nån stans o läsa detta med att vilken ras som slår av/skadar  sin svans mer än 50% ? För det krävs att det är mycket vanligt om jag skulle tycka det är ok att kupera dom som valp iaf. Är imot kupering för utsendet skull MEN om den skadar sig ja då finns det ingen annan utväg än att ta bort.

sara7012
0

#26 Självlart kan inte lilla sverige påverka vad andra länder har för lagar. Men vi kan ju iaf ha lag på att man inte får kupera hundar i sverige. Att man inte får tävla eller avla viste jag faktiskt inte. Men om man borde få tävla… ja de känns för mig som lite sak samma. De borde väl bero på av vilken orsak hunden är kuperad. Och att man inte får avla ja de är ganska dumt. Kupering är ju inget som ärvs vidare till valparna.

Maddepadde
0

Hur ofta importerar man en helkuperad Dobbis för att det faktiskt var något fel på den? Näää, om man importerar en kuperad hund så är skälet med största sannolikhet till kuperingen fåfänga.
Att SKK valt att inte låta hundar tävla eller delta vid prov beror ju helt enkelt på att man inte vill att dessa hundar ska gå i avel, av någon anledning, men det är antagligen för att de inte vill att man ska stötta kuperingen.

Men börja grina då!

sara7012
0

#37 Helt ärligt så är jag ganska ointresserad av hurvida man får tävla med kuperade hundar. Jag tycker inte att de är snyggt med kuperat så jag kommer förmodligen inte att skaffa en kuperad hund iaf. =)

Va gäller att man inte får avla på dom så tycker jag att de är lite att bita sig själv i svansen :P

Maddepadde
0

Varför är det att bita sig själv i svansen som du uttryckte det?

Men börja grina då!

[Hilo]
0

#37 Tänk så många bra blodslinjer folk går miste om för att man inte får avla på dem.. De som tar in nytt blod från ett annat land, typ portugal, där kupering är extremt vanligt.. Allt begränsas så mycket för aveln..

Så vi får se vilka effekter de får på lång sikt.. Obestämd

sara7012
0

#39 Som #26 skriver så kommer de leda till inavel innom vissa raser i framtiden. Alltså vi själva sätter lagar som i slutänden straffar oss och våra hundar.

Nikkis
0

Knappast att jag hade en skönhetstävling i åtanke när man kommer Behöva bredda avelsbasen här i Sverige!
Så Nej det är inget bra tänkt ALLS ifrån Sverige att förbjuda tävlingsprov(/avel?) på kuperade hundar födda efter 2008. Baske mig det värsta jag hört.
Vissa raser har ju tex MH som krav för att registrera avkomma. Men då kuperade hundar födda efter 2008 inte får delta på porv, så kommer ju dessa automatiskt inte kunna gå i avel…

Säg mig då hur detta ska lösas? Förr eller senare kommer hundarnas linjer vara exakt de samma då man inte längre har ngn annan att para med, iaf när det gäller raser som kräver MH.
Är det en hund av arbetande ras så är det ju väldigt önskvärt att hunden iaf har kunnat prestera någonting, men detta är då återigen omöjligt för kuperade hundar.

Men men, det kanske blir bättre med inavlade hundar med kass mentalitet och totalt obrukliga.. Vi är ju redan på god väg dit nu som det är med många raser, så varför inte spä på lite mer…

Maddepadde
0

Jag har inte sagt nåt om vad jag tycker om SKK's beslut, men OK -  jag kan säga såhär - jag tycker det är ganska löjligt. Klart man ska få tävla och avla på hundarna om dom nu är bra, det är liksom ganska självklart för att vi ska få in nytt blod.

Däremot så finns det inget som säger att du inte får åka ner till t.ex. Tyskland och para din tik med en kuperad hane. Så då är ju frågan, vad blir dyrast - att ta in en import som man ska meritera själv eller åka ner till Tyskland och para? Jag gissar på importen.

Men börja grina då!

Rafflan
0

#40-42 kan man inte kontakta den uppfödare man vill ha en valp av och helt enkelt säga "jag vill inte att ni kuperar den där valpen(vilken man nu valt)", klart, dock e problemet med vuxna hundar, men om man nu iaf får okuperade valpar får man ju iaf in nytt blod :D

Maddepadde
0

Måste faktiskt hålla med dig där, det kan ju inte vara helt omöjligt att få tag på en okuperad hund från utlandet med tanke på att det faktiskt är en hel del länder som har kuperingsförbud.

Men börja grina då!

sara7012
0

#45-45 Ja de är ju en bra tanke. Tyvärr tror jag att de är lättare sagt än gjort. =(

Maddepadde
0

Med tanke på att det är 13 länder i Europa som har förbjudit kupering, 4 av de länderna tillåter vissa undantag och 2 av länderna har förbjudit Öronkupering men inte svanskupering. Det är alltså åtminstone 11 länder där du kan få tag på en okuperad hund. Det borde ju inte vara helt omöjligt.

(Obs! Informationen är från 2007, alltså har troligtvis fler länder infört kuperingsförbud med tanke på att Storbrittanien förhandlade om detta under 2007).

Men börja grina då!

sara7012
0

#47 Hur är de med att avla på kuperade djur där då? Av ren nyfikenhet vet du vilka länder de är?

Helt omöjligt har jag aldrig sagt att de va. Tyvärr är de nog inte helt lätt heller.

Emma-K
0

Har skummat hela tråden men kanske missade om frågan ställts förut..

Hundar som slagit söndersvansen och är födda efter 2008, som har fått kupera svansen får dom delta på prov?

Förstår inte meningen med regeln varför skulle det va så hemskt om en kuperad hund får delta på proven?  >_<

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

Nikkis
0

Det låter som en jätte bra idé. Men i praktiken är det tyvärr lite annorlunda.
Svanskupering görs ganska så omgående på dom nyfödda.
Hur kan man då som Svensk köpare(eller uppfödare för den delen) veta vilken av de små liven har det man söker efter som blivande avelshund?

Maddepadde
0

På sida 3 kan du läsa mer om vilka länder det är som finns med på listan.

http://www.skk.se/pdf/funktionar/kf2007/kf07_bilaga_17_1.pdf

Men börja grina då!

Maddepadde
0

En hund som blivit medicinskt kuperad pga skada och därför har ett intyg av vetr har rätt att delta på prov.

Men börja grina då!

Nikkis
0

Nope, det får dom inte göra.
Dom får endast göra En(1) exteriörbeskrivning under hela sitt liv, detta gäller Alla kuperade hundar födda efter 2008.

Vet en uppfödare vars nyfödda valp skadade svansen, tiken råkade alltså skada den när hon skulle tvätta rent valpen i all iver. Så den fick kuperas.

Skit löjligt tycker jag, reglerna alltså. Totalt värdelösa. Det är en sak att förbjuda kupering, men en helt annan att förbjuda tävling med kuperad!!!

sara7012
0

#51 Ahh tack =)

Rafflan
0

#50 men när man riskerar inavel är väl det väl bättre än ingenting? friska bra föräldrar, och kanske ev önske färg och kön det man kan gå efter då…

Schniigel
0

I medicinskt syfte så borde det vara okej (om det utförs rätt och så att hunden ej blir lidande) men även jag måste erkänna att kuperade öron kan vara riktigt snyggt! (på tex Dobermann, Grandisar osv)

Schniigel
0

I medicinskt syfte så borde det vara okej (om det utförs rätt och så att hunden ej blir lidande) men även jag måste erkänna att kuperade öron kan vara riktigt snyggt! (på tex Dobermann, Grandisar osv)

Noa-Nisse
0

bra tycker jag. det blir ju som ett slags straff liksom. Om det nu inte skulle finnas några "åtgärder" för att avla på kuperade hundar. ja då kan man ju skicka hunden utomland och få det gjort där. sen komma hem och vara i avel.

nej, jag säger BRA SKK! :)

Gerbilflicka
0

Jag tycker inte det ar okej med kupering om det inte handlar om en hund som slar sonder svansen och man tar bort en bit for att skydda hunden helt enkelt.

Stympade hundar tycker jag bara synd om och jag tycker det ar sjukt att det far fortsatta. Alla medel vi kan ta till for att det ska sluta utovas ar bra. Man maste borja nagonstans, det finns mycket daligt som andras med tiden men endast om folk satter ner foten och slutar acceptera det som "normalt".

tsset
0

Något att fundera på är ju varför man inte "redan från början" när man upptäckte svansproblemen med jakthundar försökte få in "kortsvansar" från andra raser? Jag menar, det måste ju vara enklare om valparna föds med stubbsvans än att knipsa av alla svansar på varenda kull?

Inte säker på hur det är med kupering vid tidig ålder, alltså bara några dagar… benen är ju inte färdiga då så det bör ju vara mindre jobb med en tvådagars valp än en vuxen hund som slagit sönder sin färdigväxta svans…

Kroppspråket har inte mest betydelse i svansens fulla längd, det är från närmast svansroten infon skickas.

Att förbjuda kupering känns ju på ett sätt rätt, minskad risk för hemmafix som gör mer skada än nytta. Samtidigt fel, med tanke på att hundarna inte får tävla och alltså i vissa raser inte heller avla så minskar ju utbudet av friskt blod.

Men om man vänder på det, varför inte bara sätta ett krav på att det ska vara utfört av blablabla med den och den kunskapen för att kuperingen ska vara laglig och giltig att avla på? OCH ett intyg på att svansen såg bra ut innan kupering, tydligen har det framkommit i raser nu efter kuperingsförbudet att man dolt många svansproblem genom kuperingen.

Jag tror ju att det vore säkrare att köpa en svensk hund som blivit kuperad med riktiga hårda krav än "en från utlandet" där man inte riktigt vet metod, och det borde ju skk nöja sig utmärkt med. Diskussionen med dem andra länderna får man ta på annat sätt än att köra ner raserna i skiten.

… om det nu är så att kupering inte är några problem vid tidig ålder, inte riktigt mitt område.