Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1379 ggr
saandrra
0

Agility hinder

Till sommaren ska jag börja träna killen som jag har här hemma på agility. Men jag har sätt att man kan köpa hinder och allt sånt på Rusta, för inte så dyrt. (Då jag helst inte använder hammare å spik! ;) )
Jag har tänkt att köpa alla hinder, men är det något hinder som är bra att ha flera av?

Och kommer alla hinder på tävlingarna? :)

Tacksam för svar! /Sandra

saandrra
0

Har även en till fråga, Min hund är ju en Dvärg schnauzer på lite över 4 månader. I  Vilken ålder kan man börja träna? Då man kan börja lägga in hopp hinder och de. :)

tsset
0

Av de hinder som finns på rusta används allas motsvarigheter på tävling, sen om de har alla med eller alla utom en beror ju på tävling.

Kan vara bra att ha fler av hopphinderna, det är ju sällan det bara är ett hopp.

Du kan börja träna FÖR agility nu, att följa dig och ha kontakt med dig trots andra hundar och människor i närheten, miljöträna. Vara lös också då. Att gå på båda sidor om dig, att springa men ändå ha kontakt, hänga med i svängarna… också bra träning för alla annan träning och vardag!

Men ren agility är alldeles för tidigt att börja med nu! Den är för ung och kroppen måste växa klart innan man börjar slita på den, även röntgen bör vara gjord. 1 år brukar man utgå ifrån för de flesta kurser om du vill gå en sån. Det enda hindret som går att börja med nu är tunneln, bara att ta sig igenom den och så. Möjligen också sätta upp bara hinderstöden och träna på att gå mellan dem. Men inget ansträngande, inte massa snabba tokskick och snea ingångar och annat som kan slita och skada kroppen. Det är ingen idé att fokusera främst på hinderna i grunden, det viktigaste är att hunden är med dig! Att ta sig över hinderna och genom tunnel och så vidare är mer av ett plus i kanten för utan den grundläggande kontakten så kommer ni inte igenom banan alls.

saandrra
0

Tack för ett mycket bra svar! :)

bblomquist
0

#1 ett år , måste hunden var innan han börjar med hopp-hinder

(såg inte svaret på #2, hehe)