Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3199 ggr
sisal
0

Avlivning

Hej! Undrar lite om man måste ha stamtavla eller något annat bevis på att ens hund är "ens hund" om man tyvärr måste ta bort hunden. Gråter

[Wera]
0

Aldrig hört talas om det. Tror inte det, osäker dock. Har inte behövt avlivat en hund. Dock andra djur (smådjur) och då har jag inte behövt det.

sisal
0

Det var nämligen någon som sa att man måste ha stamtavla och sånt. Har avlivat en del katter pga ålder och sjukdom men där kollar dom inte. Jag får väl ringa Svenska Kennelklubben och fråga. För det värsta vore ju, när man nu tagit ett beslut; och man kommer till vterinären och dom säger:Nej!

[Hilo]
0

Nope, behövdes inte på vår rottweiertik när vi tog bort henne.
Eller inga ägarbevis på den andra tiken, eller hanen..

Har aldrig hört talas om det heller.

[Empisen]
0

#2 Ska ni ta bort er hund? Får man fråga lite nyfiket varför? :(

Yessica
0

Du kan ju annars ta med dig, för säkerhetsskull. Känns ju egentligen som om dom bör kolla chipet eller så, så att man inte går dit med någon annans hund och tar bort det typ. Fast nu kanske inte det förekommer. Men ändå.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

sisal
0

Hon är 11 år, börjar bli extremt "stapplig" i bakdelen. Hon har HD-ua, AD1-0. Ögonen har fått en grumlig hinna. Starr? Jag jobbar nu 8-16, hon kan inte vara ensam, måste hela tiden ha sällskap. Biter/tuggar upp sig på höfterna, vilket jag tror beror på smärta. Visst, jag kan proppa i henne smärtstillande, men det känns inte rätt heller…. Hon kan säkert leva i många år till, men….. Ett liv med smärta och dålig syn känns inte så roligt.

#5 Hon är inte chippad vad jag vet. Omplacerings hund.

Yessica
0

#6 Okej. Men jag vet inte hur det är, du får kolla upp det. Men som det låter så är det mest shyst mot hunden att få somna in, tyvärr. Rynkar på näsan

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

sisal
0

#7 Jag vet… Det är bara så svårt att ta beslutet…. Men jag vet ju att jag gör rätt. Jag har ingen glädje av en hund som har ont. Jag får bara inte tänka tänka på mig själv, utan det är hennes bästa som gäller.

sali
0

Nej man behöver inget intyg.

SaraC
0

Oj, det har jag aldrig tänkt på och jag vet faktiskt inte hur det fungerar. Berätta gärna vad du får för svar om du kontaktar veterinär och frågar.

Helt rätt att du tänker på hundens bästa och inte dig själv, även om det är ett fruktansvärt jobbigt beslut Rynkar på näsan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karizma
0

men är hunden din? Måste ju säga att det våra himmla konstigt om man bara kan åka o avliva hund utan visa upp något bevis?

tänkte då kan man ju bara plocka upp en hund o åka iväg för avliva Förvånad Sen tycker jag det är rätt av dig att avliva hunden när den har så ont som hon nu visar det, går säkert få godkänt på något vis att avliva hunden.

sisal
0

Jag ska ring imorgon och fråga. Återkommer när jag vet mer!

Som sagt, det är ett jobbigt beslut. Men jag har tack och lov stort stöd från kenneln och en del andra "hundmänniskor".

Mischa
0

Nej, det är just det som är….vem som hellst kan lämna in ett djur för avlivning.

Det behövs inga papper.

≧◔◡◔≦

SaraC
0

#12 Gör gärna det. Ja, det är guld värt med gott stöd!

#13 Det låter skrämmande Förvånad

Karizma
0

13,14 ja det låter ju skrämmande att det är så här hoppas nu de iaf kollar märkning och därmed ser vem som äger hunden. För jag tänkte på finns ju folk till allt…

12, Hoppas det går bra och du har medhåll här med tycker inte man ska prepparera en hund som lider inte en längre tid. Lycka till o stor tröstkram!

Carpedium
0

Har varit tre gånger i mitt liv för att avliva hundar, den senaste gången för åtta år sedan. Har inte behövt visa upp något bevis på att hundarna varit mina,

( men det är ju några år sedan så det kanske görs nu ? )

men tycker faktiskt att det vore en bra rutin även om risken att " någon plockar upp "en hund och åker och avlivar är minimal med tanke på hur dyrt det är att avliva !

[Hilo]
0

#16 Avlivade en hund för ett år sedan. Inget intyg behövdes.. Fast vi känner iofs veterinären, men ändå..

Leorag
0

Vi har inte behövt visat något intyg, stamtavla eller liknande. Måste ändå (trots det tråkiga) ge dig en ros för att du tänker på hunden i första hand, det är långt ifrån alla som gör det ! @->---

TjockaBerta
0

Inga papper krävdes i september 2009 i alla fall.

>>>Malum domesticum<<<

Mischa
0

#14, 15 ja det är skrämmande, har tyvärr fått höra historier om hundar som blivit avlivade av andra än ägaren.

≧◔◡◔≦

[Wera]
0

Men hur många åker in för avlivning med en hund som inte är ens egna? Man måste ju betala flera hundra. Betalt 700kr för att avliva en enda liten kanin!

Karizma
0

21, låt säga så här jag har en pissjobbig grannhund som ställer till det, önskat livet på den kom. Allt är påhittat men leker med tanken att finns sökert nötter som kan göra detta.

SaraC
0

#20 Fy, sjutton!

#21 Jag tänker mig främst situationer där hunden är stulen eller utlämnad på foder och den som har hunden i sin vård söker veterinärvård och t.ex. inte har råd att göra en operation och väljer att avliva.

#22 Precis. Vetskapen om att det är fullt möjligt är skrämmande nog.

sisal
0

Idag ringde jag till Distriktsveterinären här i Nyköping där jag bor.

Det var en av veterinärerna själv som svarade, jag behöver inte ha några som helst papper eller intyg på att det är min hund!

Utan det är bara att boka tid och åka dit när det är dags…..

Tack också för alla uppmuntrande ord, det behövs för tvivlet slår till med jämna mellanrum om jag verkligen har tagit rätt beslut.

Emaljoh4
0

Hmmm…. Men vadå… Om jag t.ex bara tar en hund och avlivar hunden, så är det väl jag som måste stå för kostnaden för avlivningen?

och vem vill betala den "onödiga" summan ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Karizma
0

#25 den som lämnar hunden får betala.

Emaljoh4
0

#26, Ja, precis, det är ju det jag menar.

Det kan väl inte vara så vanligt att man avlivar andras hundar när man själv måste betala summan.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sisal
0

#25 Självklart är det ju du som betalar och jag tror inte att det händer speciellt ofta att folk avlivar "andras" hundar. Men jag tycker också att det är lite konstigt att man inte behöver bevisa på något sätt att hunden är ens egen….

Det finns ju folk som gör "knäppa" saker…. Du har en hund på foder och blir osams med kenneln tex eller du och din partner står båda som ägare på stamtavlan, ni separerar och blir ovänner…..

En del kanske då inte bryr sig om vad det kostar utan bara "hämnden är ljuv".

#15 Hunden är min! Tack för tröstkram!

SaraC
0

sisal - Tack för att du meddelade. Exakt, själva möjligheten är skrämmande. Även om det förmodligen inte är något vanligt förekommande.

Hoppas nu att det går så bra det kan gå för dig i den här situationen. Kram till dig och vovven!

[Empisen]
0

#6 Ush då, det var inte kul.. Stackarn Rynkar på näsan

Dama
0

Man får själv efter avlivning se till att hunden avskrivs i register som jordbruksverket och svenska kennelklubben om hunden finns med där