Pomeranian/dvärgspets!
Jag vill veta allt om pomerianen!
Fäller den mycket?
Ge mig all information ni har!
Har blivit förälskad i rasens utseende och vill veta allt om hur de är!

Vi har en pomme och han är HELT underbar!!!
Kan ärligt talat inte så mycket om rasen i sig, men jag kan ju berätta om Tin-tin. Fäller gör han, men det mesta stannar kvar i pälsen tills man kammar den. Vilket gör att det gärna blivt tovor så klart. Så regelbunden kammning (vilket vi är skitdåliga på) och badning så blir det inte så mycket hår och inte så mycket tovor.
Runt snoppen och på magen brukar vi klippa honom eftersom det gärna blir kladdigt av kiss där. Och samma sak runt ändtarmsöppningen, det fastnar gärna lite bajs där om man inte klipper rent.
Så lite pyssel är det allt med pälsen, men inte så överdrivet. Annars är han en helt otroligt gosig och tillgiven hund. Han älskar alla i familjen till döds och vill helst sitta/ligga nära oss jämt. I sängen, i soffan. Var som helst bara han får vara med.
Han är ganska skällig, vilket folk också gärna påpekar att "dså är alla småhundar särskilt spetsar" men det handlar helt och hållet om uppfostran. Säger jag till honom håller han tyst. Säger nån annan till honom ignorerar han det. Han vet att det bara är jag som blir arg… ;) Han är inte dum inte!
Han är ingen långpromenadsälskare direkt, ligger helst hemma och trycker i nåns famn. Blir promenaden för lång å lägger han sig antingen platt på backen och man får släpa honom ramåt. Alternativt får han vääääldigt ont i tassen helt plötsligt! Som sagt, ingen dum hund… Men jag vet inte om det har med honom som individ att göra eller om det gäller rent generellt.
Lycka till!! :)
Någon mer som kan berätta. <3 :D Hur mkt kostar en ungefär? Och hur mycket kostar maten till dem små sötnosarna i månaden?

De är skälliga, det är det enda jag vet.

En valp från en seriös uppfödare kostar runt 15.000skr. Maten är inte överdrivet dyr, tror vi lägger 200kr/mån till vår hund. Han äter Hills j/d reduced calorie. De går lätt upp i viket särskilt om de är kastrerade som vår kille är.
Skälliga - det handlar mest om uppfostran. Tin-tin skäller när det ringer på dörren men vilken hund gör inte det? Annars skäller han inte.

Min hund skäller inte.
Javisst, det beror på uppfostran, men pomeranian är en skällig ras.
#5 Du skriver ju själv att det enda du vet om rasen är att de är skälliga, alltså vet du inte något om rasen.
Jag håller med #4, tycker inte de är skälligare än andra raser i allmänhet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Googla lite så hittar du nog mer fakta ;)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Detta är en rätt dyr ras om jag har fattat en vän till mig rätt så är de svarta mindre än de gula? Kan vara fel. Skäller gör han men så söt liten pompom :) Detta tror jag är en träningsak, och man ska någ höra lite mer info om just denna ras av en uppfödare. Fäller ja men man kammar bort det så det är inget den går o sprider ut om man sköter pälsen. Tåls av hennes pappa som är allergisk mot hundar o katter. Glad pigg liten skit vill jag säga.
15 000 kr brukar priset för en valp ligga kring. Små hundar med små kullar och fler risker för komplikationer blir dyrare. Om du funderar på att köpa en så se till att du hittar en seriös uppfödare och att hunden har stamtavla! Det finns många "pomeranian, renrasig men utan stamtavla" till salu på Blocket i samma prisklasser som de renrasiga…
Mitt intryck av rasen är att de är hundar som är fulla i fart och gärna vill vara med. Även om de är små så är de tuffa och robusta och hänger gärna med på det mesta. Glada och trevliga små rackare. De fäller, men inte överdrivet mycket. Lite pälsvård krävs ju, men ingen överdriven. Rasen har en del problem med patella och dåliga tänder, så det är något att ha i åtanke när man ska välja valp.

#6 Men snälla. Jag sa ju: DET ENDA JAG VET ÄR ATT DE ÄR SKÄLLIGA?
Och det är klart ,inte vill man tro att ens egen ras är skällig?
Jag har tur för hittade en seriös uppfödare i min lilla stad, stannade upp och bara glodde på addressen. :D Haha, det är en jätte liten stad och så hittar man en uppfödare av just den rasen. Funderar på att skriva till henne. Har kollat på rasen länge nu, men kommer nog aldrig få en, men lite kul att veta om den endå. :)
11, be om att få komma tycker jag våre en bra ide så ser du lite själv hur dom är. även om hon inte har kull just nu så ja har du ju träffat och märkt lite hur dom funkar, klart alla är olika i sina sätt :)
#12: Det törs jag inte fråga, haha. Är för blyg. 
#14: Vad kul, pudlar är också söta! <3
Hon kommer nog inte ta mig seriöst eftersom jag är 15 (snart). Sen kommer jag nog aldrig ha råd till en. Bara en dröm, så det känns lite dumt att fråga henne "Kan jag få titta på dina hundar för det är en så söt ras och jag drömmer om en sån!", haha. xD Lite flummt, hihi. :P
#10 Självklart får du ha den uppfattningen, men du kanske inte ska tala om att så är det. Helst inte om du inte har något erfarenhet alls av rasen.
#11 Vad kul! Självklart ska du kontakta henne och se om du kan få komma och hälsa på!
#16: Kanske kan erbjuda gratis hjälp att promenera hundarna. :) Då får jag en störra anledning till att besöka henne och vovvarna, hihi.
17, ja går din mamma o pappa med på skaffa hund eller ställa upp som hundvakt annars kan man vara hundvakt med vid behov? men låter jätte bra att vara en tjej som går ut o går med dom.
#18: Dem går med på att jag skaffar en hund, det gör dem gärna och om jag skulle skaffa en skulle han/hon bli en del av familjen. :) Mamma är också kär i rasen. Men enda problemet är pengar, men jag ska nog börja skaffa extra jobb nu när jag fyller 15 i mars på NT som jobbig telefon tidningförsäljare, haha. Då delar jag lönen med familjen, och tillsist kanske jag får ihop till en liten vovve. :) Min kusin tjänar 2000:- i månaden där, så det ska väl gå. ;) Ska skriva till henne snart, men vat inte vad jag ska skriva. :S Förslag?
Jag har en liten Pom som jag köpt som omplacering, han var inköpt av en kennel som avelshund men pga sitt (hemska) psyke skulle han inte gå i avel, de ville då att han skulle få ett hem som kunde fokusera på honom mer än vad de kunde.
Mattis är fruktansvärt rädd för ALLT samtidigt som han har ett sjujäkla humör= livsfarlig hund om han hade varit större! Har nu haft honom i tre år och han har kommit jättelångt :-D Har förstått att han är färgavlad, de har lagt bort vissa kriterier för att få fram färgen, inte bra.
Mattis är den enda Pom jag har haft närmre kontakt med förutom de hundarna som fanns där jag köpte honom, de var väldigt trevliga :-) Men skällde en del (det är faktiskt en spets ;-P) Men Mattis är på god väg att lära sig hålla inne med de värsta skallen, blir mest "prat" nu. I början var han hemsk, han skrek rätt ut så det ringde i öronen i flera dagar efter om man var för nära.
Han är väldigt ranglåg och det är svårt att träna honom då han kan ta en hostning eller ett snedsteg som bestraffning :-( Men när han jobbar då JOBBAR han, han är läskigt smart och bara han kommer över sin rädsla klarar han allt med glans :-) Han har en Will to Please som gör att han nästan slår knut på sig själv för att göra rätt :-)
Energin tar aldrig slut, det har jag förstått gäller alla Pommar, det är fullt ös medvetslös. De vill jobba och hitta på saker, med andra ord en väldigt aktiv liten boll :-)
Men som sagt har de en del problem både med tänder och patella. Mattis blev opererad för Patella luxation för tre veckor sedan. Hans tänder skrapar jag tandsten på minst en gång i månaden, eftersom de har så små munnar ramlar tänderna lätt ut om man missköter tandvården, det finns helt enkelt inte så mycket som de fäster i. Han äter också speciell mat för att motverka tandsten.
Kommer nog skaffa fler i framtiden :-D
Han är klippt på bilden, han hatar pälsvård och blir rädd om man tvingar honom därför klipps han iallafall på sommaren
såg en pomvalp idag, det var ju nått av det sötaste man kan tänka sig så förstår dig mycket väl :)
#20: Vilken liten sötnos. Men undrar vad patella är? Har aldrig hört om det förr. Är det någotn allvarligt?
#20: Vilken liten sötnos. Men undrar vad patella är? Har aldrig hört om det förr. Är det någotn allvarligt?
#17 Ja, absolut gör det 
Patella, eller patellaluxation, innebär att knäskålen kan förflyttas från sin normala position antingen utåt eller inåt. Många hundar med patella har inga problem alls men i allvarligare fall kan de få återkommande eller permanenta hältor.
Här kommer en bild på vårt lilla "dagbarn" Bosse!
#24: Tror jag ska mejla henne i veckan. :)
Okej, tack. Får ta och googla och läsa mer om det.

Patella är knäskål. Luxation menas att något förflyttas, om jag minns rätt. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#22 Det är som redan förklarats när knäskålen hoppar ur led. Mattis har haft det hela sitt liv, när han var mellan 1-2 år hoppade den ur så ofta som 4-5 gånger om dagen. Han har aldrig lidit av det innan och är flera gånger undersökt av vet. Så en dag slutade han stödja på benet och det visade sig att det var korsbandet som blivit uttöjt så luxationen blivit mycket värre. Vet inte varför, antagligen har han halkat när han lekt. Men nu är han på bättringsvägen :-)
#27: Okej, tror att våran eurasier då kan ha det. :/ Hon hade så benet hoppade ur led när hon var valp och det kom tillbaka för bara 2-3 dagar sedan. :/ Hoppas Mattis blir helt frisk snart! :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vill även tipsa er om min klubb på Facebook, om pomeranian haha: KLICKA! (OBS DU MÅSTE VARA INLOGGAD PÅ FACEBOOK FÖR ATT LÄNKEN SKA FUNKA!)
Vad tror ni är det värt ett försök? ;)
#10 Aldrig haft en pomme, och skulle inte vilja skaffa en heller. Inte min typ av hund. Men skälliga.. Njae, inte de jag jobbat med, eller träffat.
Sen uppfattas många småraser som skälliga just för att de är små, och folk tycker att de behöver inte uppfostras, men uppfostras de är de inte speciellt svåra att dressera till icke-skälliga hundar
Kan ju säga att min flabbefjant låter mer än alla de dvärgspetsar jag träffat på..
#28 Då borde du kolla upp det! Mycket allvarligare på en stor hund än en liten
#30: Vi har varit hos veterinären när hon var liten om det. Hon fick värktabletter då. Och nu har det kommit tillbaka, fast verkar vara bättre nu igen. Om vi märker att hon får ont igen kommer vi helt klart åka till veterinären.
#31 Men värktabletter är inget vidare om det är patellan som spökar, speciellt inte som det är en så stor hund. Patella luxation har de inte ont av om det inte är något allvarligt, som då måste kollas upp!
#32: Det är nog inte patellan. Vi har läget under kontroll + att vi har en veterinär kompis som vi kan ringa. ;) Men som sagt så var det bara ett par gånger hon fick det nu, och det verkar bra igen och hon har ju ett fel på sina ben, det finns i rasen. Så ni behöver inte oroa er, vi har hunderfarna runt omkring oss och läget är under kontroll. :)
#33 Vad bra :-) Hoppas allt går bra med vovven i fortsättningen
#34: Jaa, det tror vi. Det var bara ett par gånger hon fick ont i benet. Och nu verkar det vara helt borta igen. :)
Okej, tillbaka till ämnet. :) Någon som vet några seriösa uppfödare i sverige?
#36 Kolla rasklubben
------------------------------------------
Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it