Buss och spårvagn med hund!
Kostar det extra att åka buss eller spårvagn med hund?
Och om det är första gången för hunden att åka buss/spårvagn, är det ngt man bör tänka på?
Beror heeelt på var man åker, kolla hemsidan där de flesta har info om sånt här.
Att tänka på, ja, det är väl att det kan ta tid. Ta det lugnt, ta med påse, papper och annat om om skulle inträffa.
Jag har åkt mycket buss med mina hundar, det har inte kostat extra, men srårvagn vet jag inte.
Eftersom du pratar om spårvagn så antar jag att du bor i Göteborg. Hos Västtrafik så är det gratis att ta med hund.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
vet någon om det är gratis om man åker men skånetrafiken ?
Enklast är att kolla på respektive transportmedels hemsida.

De ändrat de för Göteborg nu, from 18 maj 2009 reser hundar gratis med västtrafik. Jag vet att tidigare så har man fått betala ungdomspris för att föra med hund under resan.
Carpe Diem
#4 Jag har för mig att det inte är gratis, men du gör nog lättast i att kolla upp det på hemsida.
En kompis skulle åka med sin hund, men hon fick inte ha med sin hund alls.
Om det gäller någon annan busslinje eller regional vet jag inte.
#4 Jag har åkt både tåg och buss med hund, både liten och stor. Det har inte kostat någonting då iallafall.

i göteborg gäller sedan i sommras att det är gratis att ta med hunden inom västtrafik. det får bara vara en hund/fordon eller vagn eller max två egna hundar. om det redan finns en hund som tillhör annan person är det upp till chauffören att avgöra om det är okej att man tar på en till. djuret måste vara kopplat, sitta i bur eller västa och befinna sig längst bak i buss eller spårvagn, samt i anvisad vagn på pendeltåg. på båt gäller styrbod sida (höger) i salong eller ute på däck.
Det är upp till varje bolag att själva bestämma. vissa bolag tar inte emot djur öht på sina fordon medan andra tillåter det gratis eller mot avgift. Att tänka på tycker jag är att ha djuret på golvet på anvisad plats, vilket nästan alltid är längst bak.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag har bara åkt buss med Quila 2-3 gånger men då har det egentligen kostat (busschauffören har låtit henne åka gratis).
Men den ene förklarade för mig att man får betala om det är en stor hund.. Men det är säkert olika vart i landet man bor.
~Quila Roze~
Här betalar du inget för 1 hund.
Det är gratis med en hund per person - Så har ma två kostar det vuxentaxa tror jag…
Dock har jag inte betalat något än, kanske för att min lilla råtta sitter i knät..
Inte åkt tåg med båda mer än två ggr men ändå.
Tänk på att det inte alltid är tillåtet med hundar på alla busssar och sånt.

Jag åker gratis i stockholm med tre hundar både på buss och tåg.
Jag åker gratis med min hund.

Jag har aldrig betalt nått me Skånetrafiken och jag har åkt´med både 2 och 3 hundar