Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 811 ggr
AnnNelli
0

Agility ?

Någon som tränar agility och vill berätta hur det är?

Kanske ge några tips på vad man kan träna på innan man börjar med det?

Tack på förhand!
Ann!

Therese_Melberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! jag tränar agility med mina terrier, kan säga att det är skitkul! Hundarna älskar det och alla FRISKA hundar kan vara med, oavsett ras. Jag har tränat agility i ca 2 år med jackrusseln, jag tycker det är det roligaste jag gjort på länge. Nu tränar jag två gånger i veckan och tävlar lite grann. Min hund är varken jättesnabb eller superlydig, men glädjen när han kommer in på agilityplan uppväger allt annat! Ska man träna på brukhundsklubbar behöver hunden kunna: komma på inkallning, stanna kvar och jobba bland andra hundar men framför allt ska den vilja vara med matte/husse. Den behöver inte vara speciellt lydig, men den bör i allafall ha gått valpkurs, unghundskurs, eller vara utbildad liknande. Här har du länk till agilityforum: http://www.agilityforum.se/forum/index.php

myriis
0

Agility är typ som en hinderban för hundar

Ellinor_ludde
0

Hejsan :D

Jag ska börja träna agility till sommaren!
Men kan ganska mycket om själva sporten!

Det du ska bröja med INNAN du bröjat träna är
att du ska börja träna lydnad!
D.v.s Fot,inkallning och dom viktigaste sakerna
du själv tycker hunden ska kunna innan ni
börja träna ..
Bra lydnad gör det MYCKET enklare

TinaH
0

klistrar in en tråd jag har skrivigt förut om…

lite om Agility och start..etc

På nästan alla bk är det så, åt minstone på min bk,  att dem tar inte emot förrän hunden har genom gått
-Valpkurs/unghundskurs,
-grundkurs och gjort
allmänlydnadstestet.

Då är hunden ca 1-1½ år.  

Visst man kan börja med små hinder som Tunnlarna.

Men inte några hinder som är med hopp och göra, en hund ska inte hoppa förrän dem är färdig växta i sklettet, altså runt 1-1½ års ålder.

Slalom är välldigt slitsamt på hundens kropp och ben, det är inte speciellt naturligt för dem och gå sicksack, och ej heller i höga hastigheter.

Sedan har vi A-hindret och balansen och bommen, ska inte utföras om man inte har haft genomgång riktigt av en instruktör, för där kan det hända fel aktiga och farliga saker som kan skrämma hunden, om man gör fel. Helst när man gör dem hindrena första gångerna så ska man vara 2.

så visst, börja med tunnlarna dem kan vara jobbiga och svåra nog, speciellt säcken, som inte är öppen, den kan vara rent av läskiga för många hundar.

Man ska inte börja på förtidigt med agility, hunden har hela livet på sig och måste inte ut och börja tävla redan vid 2 års ålder.
Stressa inte utan låt hunden vara valp/unghund tills den är färdig växt i sklettet, och träna mycket kontakt övningar och distans komandon som är för agility, som;
"höger" "vänster" "Frammåt" "stanna", för det kommer ni ha nytta av.

Håller själv på med agility och har haft bekymmer med Tyson som tycker "gräset är grönare på andra sidan" och inte vill merän rusa över alla hinder i ren iveroch glädje för han älskar agility, och jag har nu fått i uppgift om att han ska ta det lugnare och vara noga med kontaktsfälten.
Så jag vet vad jag pratar om. Glad

Lycka till!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~