Behöver er!
Hej alla hundälskare!
Det verkar som att det finns människor med alla sorters hundraser härinne. Så då tar jag tillfälle att fråga er kunniga människor om tre hundraser. Men först måste jag berätta lite om mig själv.
Jag har en Collie och en Riesenschnauzer här hemma. Min underbara Collie, Inez är min första hund (den andra är inte min) och jag älskar att träna med henne, framförallt agility.
Funderar på hund nummer tre och har kommit fram till tre raser: Shetland Sheepdog, Border Collie och Chinese crested dog (kanske powder puff = Chinese med hår). Jag vet att Sheltie har en egen sida här, men vill gärna höra vad ni säger också. Border Collie är jag jätteintresserad av men kan knappt något om dom. Vill gärna veta hur mycket dom behöver (hjärngympa o träning). Om dom måste valla mm.. Hur höga dom blir, vikt, om det är mycket skillnad mellan tik och hane, träning, ja allt!
Hoppas verkligen på svar! Har kollat runt på hemsidor men vill gärna höra vad ni säger, lite mer "personligt" (om man kan säga så när man sitter vid datorer
) Minsta lilla grej är viktigt! TACK!

Jag har ingen personlig erfarenhet av dassa raser annat än att jag träffat någon enstaka, men då det gäller sheltie och BC kan jag rekomender att även fråga inne på Vallhundar iFokus
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aha, vallhundar… det hade jag inte sätt, tack!
Men vill gärna höra vad ni har att säga här inne också, det är ju en samlingsplats för alla hundälskare, tror nog att det finns några BC, Chinese crested och sheltieägare härinne ;) Kryp fram och hjälp mig nu! 
BC… "varfor?" tanker jag bara. En extremt kravande ras som borde fa valla.
Kinesisk nakenhund ar ju en ganska tacksam ras, kraver inte massor. Det man ska tanka pa ar att de kraver att man tar hand om deras hud ordentligt. Ar dagmatte till en liten kines, han ar toppen. :)
Sheltie ar ju en charmig och smart ras som inte kraver lika mycket som en BC men mer an en kines.
Hur mycket tid vill du lagga pa den nya hunden? Har du 2 hundar redan kanske du inte ska skaffa en allt for kravande hund.
Jag säger som såhär att vill du ha en renrasig hund så är BC inte rätt mot vare sig dig själv eller hunden om du inte tänker valla. BC avlas på vallinstinkten, så att inte få en hund med vallningsbehov är svårt. Isf får du titta på omplaceringar av BC som av någon anledning inte är lämpade eller villiga att valla. Dessutom är det knappt troligt att man får köpa en renrasig BC om man inte ska valla, liksom att man inte får köpa en renavlad jakthund om man inte tänker jaga…uppfödarna är noga.
Jag tror att du kommer ha större glädje av en chinese crested eller sheltie. Båda raserna är fruktansvärt arbetsvilliga och kloka, går att komma långt med båda bara man vill och har kunskapen.

Det är ju ganska stor skillnad på raserna.. :).
Vad vill du göra med hunden och hur mycket?
Border collien är ju verkligen vallningsavlad, så den bör absolut få hålla på med vallning också.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Finns de renrasiga BC som inte vallar med, men köpa en valp ja då vet man ju alrig riktigt OM den är mer åt vall. Känner 2 som köpt BC för att valla men de visar inte sånt intresse trots ihärdig träning så tröttnar dom efter bara få minuter, sen vet jag dom som köpt från ickevallande (ej reggade fäderdjur) där det minnan visar att de vill valla så det är så olika hur dom blir. Men du bör någ tänka på att stor chans vill den valla.

Först måste jag tacka för alla svar! Sedan måste jag berätta att jag nästan är hundra på att jag ska ta en omplaceringshund.
Om jag skulle köpa en border collie skulle jag självklart valla. Det ville jag redan med nuvarande hund, men hon är rädd för får, det blir inte så lätt då ;).
Jag lägger all min lediga tid på mina djur, så självklart gör jag det min hund och jag vill göra. BC träna vallning, Chinese vill jag gärna träna agility med, och Sheltien agility och (kanske) vallning.
Är Sheltien som en liten BC? Ni får gärna berätta lite till om dom raserna. Nej, berätta om alla tre föresten ;). Visst kan Sheltien valla?

Och freestyle såklart!