lite tips tack!
hejsan! jag har ett problem, ett ganska stort problem som jag hoppas jag kan få litge råd och tips om. har en blandras hund som snart fyller 1 år jackie heter han, problemet är att han är väldigt osäker och rädd för i princip allt, detta gör att han konstant är stressad, det största problemet är att han inte kan ta en tillsägelse, om vi säger till honom att lägga sig ner och stanna där så börjar han gnälla tills vi blir så trötta att han helt enkelt får gå, ok om han hade gnällt i en kvart kanske o gett upp sen men han kan ligga i över en timma och bara gnälla, tillslut blir han så stressad av sitt gnäll att han börjar flåsa och vill börja bita på sig själv. vad ska man igentligen göra i detta läget? vi måste ju kunna säga till våran hund att ligga still. vissa säger att man bara ska vänta ut honom tills han slutar men d har vi testat och det funkar inte. vi har testat att han får ligga still fast nära oss, det funkar inte heller, vi har även testat att han ska ligga still fast vi klappar på honom och pratar med honom men det funkar inte heller, han gnäller iaf. så fort det kommer hem folk till oss eller vi åker till någpn annan blir han superstressad och kan inte varva ner, och när vi då ber honom att lägga sig och lugna ner sig lite har detta motsatt effekt, han blir bara värre av det. när vi är ute bland folk så kan ingen gå fram och klappa honom för han har markerat bett mot både barn och vuxna. vi har provat så mycke olika saker och känns inte som att något hjälper, många säger att vi borde omplacera honom men jag vill inte föra ett problem vidare. vi ska även ha barn i april och har han inte lugnat sig tills dess eller vi kommit på något som hjälper så måste vi nog avliva honom, det är väldigt synd om honom och varken han eller vi mår bra av att det är så här..
vill även tillägga att han är lika stressad efter träning både psykiskt och fysisk.
mvh Malin

Det är jättesvårt för någon att ge bra tips och råd på sådant här utan att någonsin ha träffat hunden eller er. Därför tycker jag det är bättre att ni tar kontakt med någon vettig och kunnig tränare/utredare. Vart bor ni för någonstans?
Varför vill ni förresten ha honom platsad i en timme?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Vilka raser har han i sig?
Vad tränar ni, alltså vilken motion får han för hjärna och kropp?
Har han alltid varit såhär eller när började det?
Hur är det med passiviteten, har ni tränat något på att ta det lugnt?
Hur gör ni vid dessa situationer?
Hur är det med hälsan? Har han något fel så kan orsaken vara det.
Sover han? Alltså, är han lugn då och kan slappna av?
Har han egen yta där han får var ifred?
Hur mycket uppmärksamhet får han, är han alltid med när ni gör något?
Raserna han har i sig kan avslöja vilka behov han har, som han kanske behöver få ur sig för att verkligen bli trött. Och då hjälper det inte att man springer hundra mil om dagen och tränar vacker tass resten av tiden, behovet finns fortfarande där.
Lite känns det som att ni missat vikten av passivitetsträningen. Om hunden hela tiden är på sin vakt och antar att det händer något hela tiden kommer den inte att slappna av bara sådär. Somliga raser(/individer) bryr sig inte alls om vad som händer, andra vill hela tiden vara med och inte missa något.
Hur ni hanterar situationen har stor vikt för resultatet. Självklart gnäller er hund när ni säger åt honom att gå och lägga sig, ni har ju låtit honom gå iväg om han gnällt = "gnäller jag så får jag snart göra vad jag vill". Han kopplar troligen även erat "gå och lägg dig och stanna där" med samma sak. Hur gör ni vid möten, eller när folk kommer fram och vill hälsa?
Ett besök till vetr. kan kanske ge er svar på om det är något fel på honom som är orsaken till något av problemen. Dock tror jag, helt ärligt, på att passiviteten och eran reaktion är största problemet, men man kan ju aldrig vara helt säker så därför rekommenderar jag ändå ett besök hos vetr. för att få klarhet.
Sover han något? Hur ser rutinerna ut kring det? Så ni får honom att somna, så ska ni även bete er för att få honom lugn under dagen.
En egen yta kan göra mycket. Finns det alltid en risk att någon slänger sig över hunden när den ligger och sover kan det bli svårt att slappna av. Har man istället en plats där hunden får ligga helt ifred så kommer den bättre kunna slappna av.
Är hunden alltid med och alltid får uppmärksamhet oavsett om man siter och äter, städar eller ser på tv så förväntar sig hunden att den får vara med, och att då tvingas gå och lägga sig blir fel. Det går väl, men om hunden redan är van vid att inte alltid vara med i allt blir det mycket lättare att be hunden gå och lägga sig.
Svar på ovanstående frågor kan hjälpa oss att bättre hjälpa er och få er att fundera på hur ni egentligen gör. För, är det inget fel på hunden(skador, smärtor osv.) så är det er felen beror på och det är ni som behöver jobba för att få resultat. Kontakta och få hjälp av någon som jobbar med "problemhundar" är också en möjlighet som jag tycker ni bör ta hjälp av innan ni funderar på avlivning. Att sälja hunden behöver heller inte betyda att ni flyttar över problemet, är ni ärliga med de problem som finns så är det inga problem. Och som sagt, är det då inget fel på hunden i sig så går det att få ordning på den. Kanske inte för er men för någon annan.
Vad tränar ni, alltså vilken motion får han för hjärna och kropp? vi tränar vanlig vardagslydnad, har gått lite olika kurser också, är mycke ute i skog och mark och går, våren/sommaren så simmar han mycket också.
Har han alltid varit såhär eller när började det? ja osäkerheten har väl i princip alltid varit där.
Hur är det med hälsan? hälsan är bra vad vi vet iaf. Har han något fel så kan orsaken vara det.
Sover han? Alltså, är han lugn då och kan slappna av? han slappnar av bra på nätterna när det är mörkt.
Har han egen yta där han får var ifred? ja han har en säng att sova i och får alltid vara ifred när han sover.
Hur mycket uppmärksamhet får han, är han alltid med när ni gör något? nej det är han inte, han är med ibland och ibland är han hemma.
ja det med att vi ber honom stanna har blivit fel från våran sida, och nu vet jag inte om jag ska bara ignorera gnället, lite svårt när man är hemma hos någon och sitter och pratar och han gnäller så högt att man knappt hör vad den andra säger. eller om jag aldrig ska be honom ligga still, men det blir ju svårt i längden för han kan ju inte alltid göra som han vill. så vad tror du är bäst. (att vi ber honom ligga still beror ju på att låter vi honom bara springa blir han stressad av det och kan aldrig lugna sig)
nej hunden får inte alltid uppmärksamhet, han får inte vara med när vi äter, då ska han va på sin filt, han får inte vara i soffan inte i sängen, utan han har sin matplats och sovplats och det är bara hans.
det är ju väldigt svårt att skriva ner och förklara mycke man missar och inte riktigt kan sätta ord på.
Mistle : anledningen var inte att vi skulle ha honom platsad i en timma, anledningen att han låg och gnällde i en timma var att han blev platsad för att lugna sig och började gnälla, och endel har sagt att man ska ignorera hunden tills den slutar av sig självt, efter en timma så orkade vi inte vänta på att han skulle sluta gnälla och tyckte synd om honom då han bara blev mer o mer stressad.

#4 Okej, då hänger jag med. Jag fick det till att ni ofta brukade platsa honom länge och att han då bara gnällde.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#3 Vet du alls vilka raser han har i sig? Det avgör ju mycket om hur mycket och vad han behöver.
Hur är det med passiviteten, har ni tränat det? Att kunna ta det lugnt alltså. Att åka någonstans och bara sitta, att inte göra någonting. Åka till skogen och sätta sig på en sten och sedan sitta där tills han tar det lugnt. Åka till en park och sitta där tills han tar det lugnt. Ställa sig utanför ica och vara där tills han tar det lugnt. Att åka iväg behöver inte alltid betyda att man ska göra något, men det blir ofta så.
En annan fråga som kan hjälpa att fundera på. Varför skulle han göra som ni vill? Vad tjänar han på det?
Att kunna ta det lugnt hänger ihop med passiviteten, att vara lugn, att det inte alltid händer något. Sänka förväntan på att det ska hända något. Det behöver man oftast träna med sin hund, att göra ingenting alltså. Hur konstigt det än låter.
När han kan ta det lugnt kan han också lättare gå och lägga sig av sig självt både hemma och borta. "Det händer inget förrän jag ropar" är det som gäller hos mig, jag ropar på hundaran om jag vill något. De är vana vid att ta det lugnt och inte se det som självklart att det ska hända något hela tiden, och därför kan de också gå hem till folk och lägga sig och sova direkt. Behövs inte ens ett "gå coh lägg dig"-kommando.
Vad får han för att göra som ni vill? Varför skulle han lägga sig och stanna kvar? Alltså, har han belöningar som gör det värt att jobba? Att "vara under ett kommando" är ju att jobba, och hundar gör det dem tjänar mest på. Han tjänar mest på att gnälla, för det har han fått gå iväg för. Om ni istället belönar tidigare, innan han börjar gnälla, så får han belöning för att ligga tyst. Det går inte att anta att hunden kan ligga tyst ochc lugnt jättelänge direkt, man får jobba upp tiden. Troligen kommer även gnället att dras ner på om passiviteten blir bättre.
Gnäller han vid annan träning också?
Hur gör ni vid möten?
Jag tror att du gör bäst i att träna både passivitet och att ligga still underkommando, fast var för sig. Passiviteten kommer göra att han blir mindre stressad, det verkar iaf som att stressen beror på att han förväntar sig att något ska hända, och den tränar man bäst genom att börja på ett lätt ställe, och vänta tills det blir lugnt. När ni har en lagom tid där, så flyttar ni till en svårare situation. Att ligga still under kommmando utan att gnälla behöver belönas, och där får du istället utöka tiden. Först direkt när han ligger och är tyst, sen efter en sekund, två osv. Så mycket han klarar. Gnäller han så belönar du inte och backar ett steg, från t.ex. två sekunder till en.
Begär alltså inte att han ska kunna ligga stilla och vara tyst hemma hos någon i flera timmar, han fixar det inte än och förstår troligen inte heller meningen med det, så det är dömt att misslyckas.
6 gav bra tips tycker jag, att man lite "larvar sig" för det som itne är farligt gör att man bygger upp att det farligt. Så det bästa är många gg att nogalera, och vara lugn. Våran tik var osäker o orolig som 17 byggt upp det med kontakt träning och balansträning men så är våran tik 4år. Sen vad det är för raser visst vissa är lite mera harriga kanske men din hund är i en spökålder med mycket monster som inte finns.
En sak man kan göra är att ta samma promenader det gör att det är Trygga promenader kör med detta en tid framöver 2 olika promenader en rasta o en motionspromenad. Ha med godis och fjanta inte utan träna lite på strunta i det där här är jag jag är trygg vi sitter vi går bryr om inte om det där. :) Lycka till :)

Hej min omplacerings tik var lika dan i början när hon kom hit hon kände sig stressad när det vart för mycket folk och vart mycket osäker.. Men efter ett teg när vi hade haft henne införskaffade jag mig en så kallad Canvasbur som står uppe hela tiiden det är meningen att hon ska ha den när vi tävlar sen .. men iaf denna bur ser hon som sin trygga vrå och när hon behöver lufgna ner sig eller nå så sänder jag in henne i den bara så slappnar hon av. Hon går även in i den självmant när det blir för mycket..
Det kanske skullle vara nå för er..