Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2267 ggr
Maddepadde
0

Hur gick ert nyår?

Nå, nu vill jag höra - hur fungerade ert nyår? Vad tyckte hundarna? Var dom rädda? Lugna? Över/Under er förväntning?

Min var livrädd för smällarna för 2 år sen, i år var vi ute vid 22-tiden då det smällde rätt rejält och hon fick gå ut och kissa vid 23.30-tiden igen, ingen reaktion ALLS. Hon slutar aldrig att slå mig med häpnad! Cool

GOTT NYTT ÅR!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Chayar]
0

Wilma blir alltid sjukt rädd när det smäller och så men första promenaden på kvällen gick bra till några idiot úngar kastade en smällare efter oss. Stackars Wilma! Svårt att beskriva hur rädd hon blev. När vi kom hem gick hon och gömde sig under sängen. Nästa gång vi skulle gå ut la hon sig platt på marken av rädsla. Yatzy därimot bryr sig inte ett dugg.

emmeb
0

Kopierar det jag skrev tidigare i en annan tråd. :)

Själv har vi en liten vovva som är snorduktig. Vi stor i fönstret och kollade på raketerna, och hörde smällarna, tillsammans. Jag passade på att göra lite enkla övningar som "sitt", "ligg" och "sitt vackert". Nemas problemas. Då det lugnat sig i grannskapet (bor ute på vischan ska ni veta så man märker då alla grannar har slut på raketer) gick vi faktiskt ut.

Ute härjade vi och lekte som bara den i snön fastän raketer lät längre bort. Inga som helst problem men då visste jag med mig redan innan att hon inte brukar reagera på smällar. Hade hon varit nervig hade vi stannat inne.

Karizma
0

Här kunde jag inte få ut våran hund alls efter 20 tiden hon kryper långt in under sängen o stannar där jätte rädd. Gick ut med henne vid 02 i natt o det vart tvärnit vid trappen bar ut henne men väl ute ville hon bara in få henne o kissa var kört. Så jag sa jaja lär vara kiss inne iaf o det gör inget. Men vid 9 imorse gick vi ut och det var svårt o få fram henne då med, ute var hon rädd men märkte rätt snart att det panga inte ute så vi tog oss en rigäl tur o vad det är fint ute Glad Faller ner stora härliga flingor och det är vitt överallt träden är så fina när de är så här vita. Hon kunde lätta på båda tryken och vi njöt av vädret med.

Chanku
0

Det var Pixies första nyår och det gick bra. Hon tog det hela med ro, enda gången hon visade att det var nåt konstigt var när grannen sköt några raketer som fräste riktigt högt. Annars var hon mest upptagen av att sova, tigga godis och äta torkad strupe.

Jag har haft en rejält ljudberörd hund (fick somna i början av sommaren 09) och det var fruktansvärt jobbigt. Så jag lider med er med rädda hundar och håller tummarna att Pixie fortsätter vara trygg :/

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Vargnatt-]
0

Aramis bryr sig inte direkt, vi låter bara bli att gå ut när det smälls som värst för att inte riskera att han skräms. Men när han ligger inne så tittar han bara ut genom fönstret när det smäller ibland sen somnar han om.

Skjuts en del under dagen också när vi är ute och går, men det bryr han sig inte heller om.

zickan
0

Måste bara säga att jag är så sjukt stolt över min kille!!

Efter att min inneboende var hundvakt till honom på hans första nyår under dagen. Min hund kan inte vara ensam pga tidigare idiotiska hundvakter. Det visste min inneboende. Jag skulle handla mat osv till kvällen. Min inneboende var hundvakt men ville åka iväg och ringde inte mig. När jag kom hem hade han slängt in hunden i hundburen utan mat, vatten eller filt. Han hade slagit upp ett jack i hakan och låg i sitt eget bajs och skakade. Min inneboende åkte givetvis ut och anmäldes för det och senare för vanvården av sin egen katt.

Men efter 3 års tränande och sitta hemma med honom så fick matte se ett sjukt bra resultat i går. Han har aldrig varit direkt rädd för smällarna om han är inne och jag sitter med honom. Men är inte jag nära får han panik.
I natt har det gått så långt med hans självförtroende och våran träning i tre år. Vid 12 slaget öppnade jag min dörr och trapphusdörren. Tog med hunden ut så han kunde gå in om han ville. Men han stod kvar och tittade. Inge problem för fem öre :-D.. Ännu lite läskigt när det smällde över huvudet så han sprang in under taket igen och hoppade över att kissa när vi var ute.
Det är så fruktansvärt skönt!!!.. SÅå stolt över min grabb just nu!!

Om kanske två år så kanske man vågar sig på att umgås med folk igen på nyår och inte behöva vara rädd för att hunden mår dåligt :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nikkis
0

Mina låg och sov när vi lämnade dom runt 21 snåret. Då var många barnfamiljer redan ute och smällde.
Sen var vi borta fram tills ca kl 04 och då sov hundarna fortfarande på sina platser.
Lägenheten såg ut preciiis ut som när vi lämnat den.
Tillomed kattskrället sov, haha!

Mina är totalt oberörda av allt vad det nu heter, så jag tror inte att nyåret berörde dom i år heller. ^^

Xondah
0

Blade låg och sov i soffan på 12 slaget och Kirous lekte med mammas hund. Dom lekte också ute på mammas tomt på kvällen vid 22 tiden när dem börja smälla och var helt obrydda. Så de va lugna puckar här.

Var lite orolig att förra årets incident då Blade nästan blev träffad av en smällare som en unge kastade skulle ha förstört lugnet på nyåren men de va tydligt att han inte fått något men av de. Så de var skönt.

[Hilo]
0

Klarade sig fint, som vanligt.
Dock vart jag irriterad på alla småungar (15-16 års åldern) som givck runt och kasta smällare nästan framför fötterna på en..

Nikkis
0

Jobbigt, sa du inte till dom då?

Här "in da ghetto" så var det inga såna dumheter. Blev positivt överraskad faktist över att alla skötte sig så bra, folk som smällde då alltså.

Gerbilflicka
0

Eddie sov/vilade nastan hela kvallen, at oxfile och sen tittade vi pa fyverkeriet tillsammans - Eddie ylade och viftade pa svansen. :)

Soffe
0

Över förväntan och det känns bra :-)

Maddepadde
0

Härligt att det verkar gått bra för de flesta av er!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Yessica
0

Pippi skäller till och är frustrerad över vad som låter när det smäller när man är inne. Men är inte rädd, utan bara irriterad liksom. Om det small ute så brydde hon sig inte alls. Skrattande Så skönt!

Sting blir rädd ute och vill bara hem, hem, hem om det skjuts. Men när vi väl kom in var hon lugnare. Även om hon inte var helt avslappnad, så kunde hon i alla fall ligga uppe hos oss istället för att springa ner i källaren direkt som hon annars har gjort. Glad Men hon är verkligen inte bekväm med det. Vid 12-slaget gick vi ner till källaren där det låter mindre och satte på musik. Hon la sig ner och vilade efter en stund.

Jag var aldrig ute, men det kändes som att det inte var lika mycket fyrverkerier i år som andra år här i Bålsta. Glad Det var inte så utdraget.

Så det gick helt okej för oss alltså.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Empisen]
0

Hugo var inte ett dugg rädd, iförsej sköt inte vi några raketer men man hörde andra som sköt, detta var hans första nyår och han stördes inte alls av det..
Nemo däremot gnydde och var orolig..

Janice
0

Min valp hade under dagen sällskap av en äldre Tax, så efter massa bus var båda rätt trötta på kvällen. Vi stod ute vid 12-slaget och tittade på raketer (bor ute på landet, var inte så många raketer..) och hundarna var hur lugna som helst. Skönt!

[Hilo]
0

#10 Absolut, men irriterande små snorungar svarar ju alltid med sina välformulerade meningar, så för att inte köra upp en raket någonstans på dem så gick vi vidare..

Emma-lundqv
0

För oss gick det okej. Till en början var hon väldigt stressad, men till slut verkade det som om hon vande sig lite så det var inte så farligt under natten. Jag var inte hemma efter elva, men enligt familjen så låg hon under soffbordet så hon var åtminstone inte panikslagen. När jag kom hem sov hon som en stock.

destroyed
0

Sindras första nyår blev över förväntan! Jag hade faktiskt förväntat mej lite rädsla men van som hon är med att alltid hänga med mej överallt så fick hon även vara med på nyårsfesten! Sindra var till och med oss ute när dom sköt raketer och tyckte det var jätteskoj:) Under tiden som dom sköt lite innan tolv så tyckte sindra att det var lite läskigt för att hon inte var beredd men annars resterande tiden så brydde hon sig inte. Det var bara något nödvändigt ont:P

MissMee
0

Mina hundar brydde sig inte om det, men dom börja skälla om dom inte fick vara med när vi var ute och smällde haha :)

SaraC
0

Vi hade vårt bästa nyår någonsin. Det har aldrig varit så lugnt. Förr har vi fått stå ut med smällande i många dagar före och efter nyårsafton, den här gången var det bara en knapp timme som det smällde så pass att det skrämde Eros.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Mharya]
0

Det gick faktiskt väldigt bra. Fast våran lilla Nellie är inte så rädd, utan hon vill hellre ut och jaga fyrverkerierna, haha. Vi hade henne till och med lös ute när vi åkte pulka vid tio tiden. Hon sprang och skällde lite ibland, men det gick bra en då, Tillsist satt och där lugnt. Så det gick riktigt bra!

NaimaG
0

Min var ute och satt i snön, titta på smällarna i skyn och viftade på svansen. När dem största smällarna dök upp så skällde han och gick ett varv runt sig själv med vifftande svans och satte sig sedan igen och titta. Han tyckte det uppenbarligen var oerhört kul och intressant. Rädd var han knappast, snarare uppspelt Tungan ute.

Karizma
0

17, håller med säga till de barn i den ålder 13-17 är man en surkärring o man får höra ett o annat nytt ord, är man bara 25 år med kan man visst vara en kärring :D

Rafflan
0

Haha här var det cirkus XD

Vi satte på musik på hög volym och sen bomull i goldens öron, men det hjälpte inte, golden skällde högt, jack russeln var helt tokig och etrig skällda och morra och hoppa som en studboll, lagotton tyckte dom andra hundarna beteede sig konstigt så han höll sig på lite avstånd och fattade inte riktigt vad som hände men var lugn :)

Det var första gången för lagotton och första gången jack russeln var här ;)

Men det gick bra, när allt var över så lugnade hundarna sig snabbt å så var det som om ingeting hänt :)

Alfakrull
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första nyårsafton fär lilltjejen avklarad och det gick galant =) Ingen reaktion överhuvudtaget, hon stod till och med ute på balkongen på tolvslaget och tittade en stund, sen gick hon in och la sej i soffan. Promenaderna under dagen gick också bra trots massa smällare hit och dit. Gammeltanten reagerade inte som vanligt, hon stensov =)

[SarahOhrn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta va Sammys första nyår och jag var lite nervös, vill inte ha en skotträdd hund det hade varit lite jobbigt… Men vi tog det med ro! Vid 22 ungefär sköt någon smällare utanför lägenheten så JAG nästan dog av chock (haha) och då reagerade Sammy såklart för han låg och sov men inte rädsla på så sätt.

Sen vid midnatt när alla började smälla brydde han sig inte och vid 00:10 ungefär gick vi ut (då höll dom fortfarande på runt om i stan, inte jättenära oss men 500 m bort kanske) och jag gick ut som att det va en helt vanlig promenad och lite bus i snön och han kunde inte bry sig mindre!! =P Det enda va att ibland när han såg färgerna va han nyfiken så han reagerade, sprang lite framåt och kollade konstigt på dem, som när han ser en annan hund typ haha! Och han reagerade nån gång när det smällde som att "vad var det?" men han är inte alls rädd! JÄTTESKÖNT!!

Men han är alltid väldigt tuff och framåt, testar allt nytt! ;)