Sitt
Ligg
Tass
Skall
Rulla
Kom
Runt
Varsågod
Hoppa
Idag kan han det tiodubbla.
#0 Roligt att det går så bra med din valp!
När jag tänker efter vilket kommando jag haft mest nytta av med mina hundar är det nog - Stanna. Det har räddat dem i situationer när de varit på väg av bilen, kommit lösa intill en väg tex.
Zabelle
så långt tillbaka minns jag inte, hehe..
Viktigaste kommandot för mig är ett som får hunden att direkt lyssna och/eller komma till mig. Namnet, nej och bollen/godis har liknande funktion. Och att öppna kylskåpsdörren ;)
#3 Åh det där klassiska med att öppna kylskåpsdörren så "vipps" har man hunden/arna där. Mig är det inte kylskåpsdörren som fungerar utan skafferiet för där vet han att hundgodisarna finns och självklart kattmaten 
Kommer heller inte ihåg alla hundarna..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Vid 4 månader så lär jag inte in något annat än stanna och hit. Mer än så behöver de inte kunna. Vi leker istället.
Sen tror jag tyvärr inte att det är så många valpar vid 4 mån som faktiskt KAN så många kommandon. Men det beror på vad man menar med kan. Jag anser att en hund kan ett kommando när den trots kraftig störning i alla möjliga miljöer utför kommandot. Om den kan sitt hemma på köksgolvet räknar inte jag.

Jo, visst är det så. Men min åsikt är att man gott kan vänta. De suger ju åt sig som svampar även senare så jag gör så med mina valpar att jag ägnar mig åt miljöträning, inkallning och stannakommando. Sen har vi ju mkt gratis träning iom vår lek. Där handlar det om att ge och ta hela tiden och att lära sig gränser och att bjuda på beteenden som jag sedan så småningom kommer att sätta kommandon på.

jag håller med zebben faktiskt. Jag traglade mycket med klickerträning när sindra var 4 månader men också gå fint i koppel, hit, stanna och lite ingångar. men mest av allt miljöträning!
#7 Har liknande tänk. Man kan göra en lek av mycket, att följa matte och att hålla sig på rätt sida, att sitta, att vänta… ja, allt möjligt man kan ha användning av. Men stenhårda krav och kommandon kommer senare, minns jag rätt är väl inte ens hunden så utvecklad att den klarar av att lära sig vad en vuxen hund gör förrän vid sex månaders ålder… och även om den då förstår lika bra så kan den inte koncentrera sig lika länge.

Viktigaste av allt är att kunna läsa sin valp. När det är nog. En valp kan bara koncentrera sig mkt mkt korta stunder. En minut är lång tid för en valp tex. Det gäller även med lek…man måste göra otroligt korta stunder med mkt vila/återhämtning hela tiden.
Det är faktiskt pauserna som är viktigaste oavsett om det är övningar eller lek man gör tillsammans med sin hund.
Håller med Zebben.
Jag har själv ingen valp nu, men svärmor har en som är runt fyra månader. Han kan sitt namn och 'hit'.
Det är bara för hans egna säkerhet, man kan gott vänta, då de som sagt är väldigt villiga att lära sig när de äldre..
Så min valp kommer nog bara kunna stanna och hit, när den väl är 4 månader.
Vardagslydnaden tar man senare 
Namn och hit är vad jag också vill ha, eller iaf vad jag tänker mig ha till nästa valp.
Om minnet inte sviker nu så är det väl fram till 4 mån bäst att lära kroppsspråk? Eller hur det nu var uttryckt… För såväl hundars som katter och hästar och människor.. osv. Alltså gör man väl bäst i att under den tiden träffa "så mycket knasigt som möjligt", i måttlig mängd då.
#15 Allt på din lista utan de sista två ingår i min vardagslydnad samt ligg, stanna och hit, så det var därför jag skrev det 
Jag har faktiskt ingen aning då vi inte hade våran hund när han var 4 månader ;P
#17 Tycker att:
-Ögonkontakt
-varsågod
-sitt
-hit
På min lista är vardagslydnad. Sen tycker iaf jag att det är viktiga saker att lära in. Sen om man väljer att göra det när hunden är äldre tror inte jag spelar någon roll för valpen/hunden. Bara man inte håller på dygnet runt/tränar för hårt. Räcker ju med en halv minut om dagen.
#19 Jaja 
Gizmo kunde inte ett smack ;-) Hade missuppfattat krav och inlärning och trodde inte man kunde lära valpen något utan krav. När jag fattade skillnaden blev det hit, sitt och så. Han var väldigt svårmotiverad och på valpkursen (som vi började på när han var 7 månader) brukade instruktören skoja om att hennes mål med varje lektion var att Gizmo iallafall en gång skulle vifta på svansen, haha.
Mio fick jag när Gizmo var nästan 4 år. Han lärde sig sitt (utan störning) redan första veckan, var typ den duktigaste på hela valpkursen och vid fyra månader kunde han början till mycket vardagslydnad såsom sitt namn, hit, sitt, ligg, fot och några skojövningar. Innan allt var befäst tog dock några månader till.
Gammeltaxen kunde inget annat än sitt namn, sitt och tass tills han var typ 9 och jag var gammal nog att ta hand om honom. När han gick bort hade han lärt sig jättemycket (utom ligg, inget funkade för att lära honom det)
Mattis fick jag när han var 11 månader och då kunde han absolut ingenting. Fick börja om som för en riktigt liten valp och nu, tre år senare, är han kanske uppe i de trix som en 5-6 månadersvalp normalt klarar utan problem. fast i Mattismått är det jättemycket! Tog 1,5 år av klicker för att få honom att övervinna sin rädsla för att sitta vid vänster sida (höger gick bra), sitt och ligg och sådant går inte med någon typ av krav, han slänger sig på rygg direkt. Det räcker med att jag behöver kalla in honom två gånger för att jag ska få hämta min hund på rygg :-( Krävde för mycket av honom en gång (trodde han förstod kommandot ligg och upprepade det två gånger) och sedan dess har jag inte kunnat använda klickern då han blir rädd. Han tar snedsteg och hostningar som direkta bestraffningar :-(
Hunden i länken är 3(!) månader. Detta tycker jag är alldeles för mycket för en sådan liten valp även om det lekts in :-(
http://www.youtube.com/watch?v=RUOxhQ749Xg&feature=player_embedded

Min unghund är nu 9 månader, och kan fortfarande inte så mycket "trix".
Det vi först lärde in var Visselsignalen för Hit. Efter det blev det dirrigeringar i form av höger och vänster, och ut. Även framför lärdes in då jag vill ha fåglar/dummies där.
Rasen jag har är Flatcoated Retriever, och ska användas i apportering. Därför las stor vikt på dirrigeringarna första tiden, samt inhämtande av dummies.
Han kan även Stanna och Stopp, Stopp sägs inte utan har en visselsignal. Hit och kom är två nödvändiga kommandon han också kan. Jag gör skillnad på dessa två på detta sätt; Hit- du kommer direkt, utan att blinka. Kom- kom i din takt, men ta inte hela dagen på dig. Stanna kvar har lite samma innebörd som Stanna, men säger jag stanna kvar så kan det både vara i sittande, stående eller liggande.
Apport, då han hämtar det jag har lagt ut, kan vara allt från riktigt fågel till stålapport. I jakten sen kommer apport knappt att användas, då det är stor risk att han knallar(springer iväg) om någon brevid skricker Apport, så här kör vi hans namn när det är en markering vi ska göra.
Allt detta kunde han vid 4 månaders ålder, allt satt inte till 100% men det hade lagts en bra grund för allt. Nu när han är äldre så kan han mycket annat också, men detta var vad han kunde vid 4 månader.
Länkar en film på mig och Viggo när vi tränar markering.
/Sanna