Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3614 ggr
trocadero
0

Hund och hamster

Min hund (parson russell terrier) brukar få sitta och titta på min hamster som bor i ett akvarium. Han sitter på helspänn nästan hela tiden även om hon inte är ute (ligger och sover). Han kan nog sitta där hur länge som helst om han fick, efteråt ser man att han har varit "ansträngd", flåsar lite och blir varm. Han är väldigt stress känslig så jag vill undvika onödig stress. Så tror ni att det kan vara för stressande/antsrängande för honom att sitta och titta på hamstern? eller skulle det rentav kunna vara positivstress?

Xiox
0

Ingen aning, så jag puttar upp tråden…

trocadero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack.. Ingen som har nån tanke angående detta? Behöver inte vara så att ni vet, men skulle vara intressant att höra vad ni tror och tycker.

Ham-Madam
0

är ju en jakthund så han tror nog hamstern är ett jaktbyte som han måste bevaka.

kan nog vara stressande för honom.

lär honom att hamstern är din å -nej inte röra- så stressar han nog av.

våra hundar bryr sej inte om våra hamstrar men ute jagar de sork,möss å råttor utan att få fatt i dom.

de vet att hamstrarna är mina å de rör de inte men kan ligga i soffan å sova utan att bry sej om att en hamster klättrar omkring i pälsen.

har haft rymmarhamstrar som gått å lagt sej i hundarnas korgar å sovit utan att nåt hänt.

våra hundar är det mkt jakt i då de är huskyblandisar

Marie80
0

Jag har 2 hundar, och båda har jakt i sig, i tisdags hämtade jag hem våran guldhamster Tine, hon har sin bur i köket eftersom vi bor i en 2:a, den ena hunden brukar titta upp på buren, men bryr sig inte så mycket, men om hamstern är vid gallret, då kan det bli intressant, hundarna har sitt område och det är hallen, sovrummet och vardagsrummet, köket går de ej in i och om de gör det så säger vi till dem att komma och de gör dem, har även haft hamstern i sängen men de tittade bara och la sig ner och sov,

brunskar13
0

Att bara se men inte röra gör hunden stressad,ta ut hamstern i handen och låt hunden lukta på den-försiktigt-,samtidigt pratar du i lite "gullig"ton till hunden och klappar hamstern på ryggen,MYCKET beröm till hunden om han gör som du vill,och så GODIS åt hunden,han har ju varit duktig över förväntan, även om din hund är en jakthundsras kan man med lite träning få hunden att aceptera din hamster,dom kan bli "kompisar".Lämna dom bara inte ensamma,jaktinstinkten kan ta överhanden,då blir din hamster en lagom munsbit för din hund och det var ju inte meningen/Mrs

Sloj-border
0

jag har en borderterrier och om hon smiter in till mitt rum där hamstern är (hamstern har en stor bur så den är på golvet) så hoppar hon på buren och försöker få ut hamstern! :S hon har väldigt mycket jaktinstinkt! och när jag är med så sitter hon och stirrar och är helt fixserad i hamstern och ligger och skakar! men hon har blivit bättre sen jag fick hamstern (den 14 december) :)

[Empisen]
0

Jag har både råttor och hamstrar, men dom bodde redan här när jag fick hem Hugo (jack russell terrier) och då var han 8 veckor, så han såg dom snabbt som sina vänner, dom kan vara ute i samma rum utan att jag ens är där, han rör dom inte, han bryr sig inte om dom överhuvudtaget.

Din hund verkar vara väldigt intresserad av hamstern, och ja, han blir stressad av att bara sitta och titta.
Skulle inte göra som #5 sa, det går väldigt fort om hunden får för sig att ta hamstern.. Har själv varit med om det.

Jag tycker du antingen ställer upp hamstern på ett högre ställe, där hunden inte kan se den, eller så lär du hunden att hamstern = nej. Kan din hund nej? Om den kan det så är det helt enkelt bara att säga nej till hunden om den visar intresse för hamstern, om hunden vänder sig bort när du säger nej så berömm.

Såg att detta var en väldigt gammal tråd…. Hoppas det inte gör något att den puttades upp.

Sloj-border
0

#7 jo hon kan absolut nej :) när man kommer upp och hon har varit inne i mitt rum skäms hon jätte mycket för att hon vet att hon inte får vara där inne :P (om jag har glömt att stänga dörren till mitt rum asså) så hon vet att hon inte får vara hos hamstern! jag har hållit på träna henne mycket och det blir bättre och bättre! :D

[Empisen]
0

#8 Det jag skrev var egentligen riktat till trådskaparen, men efter jag skrivit såg jag att den var jätte gammal, hade ingen lust att radera allt jag skrivit.

Men bra att du tränar Glad

Sloj-border
0

haha jaha xD