Agility träning !
Hejsan!
Jag vill så småningom börja träna agility med min lilla tjej. En jack russel tik på snart 5 månader. Har googlat och letat på många ställen på internet. Men hittar inget i närheten av mig elr ens i sthlm. Vill gå någon kurs och sedan kunna åka och träna lite. Vill inte behöva betala 3000:-/kurs. Lite dyrt.. hjälp mig snälla!
Mvh//Jessica
//Sweetie 
På brukshundklubbarna finner du många agilitykurser - jag vet med säkerhet att det finns bra många i sthlmsregionen! Men de är inte lägliga förrän din hund är lite äldre, av den anledningen att hunden inte är färdigbygd för den typ av fysiskt arbete.
Men tills dess kan du träna annat, sådant som är bra att kunna både i vardagen och i agilityn. Följa dig, vara uppmärksam på dig trots andra hundar och massa människor i närheten. Springa mellan hinderstöd, alltså hinder utan något att hoppa över, är bra träning för att träna styrandet. Utmaningen sen är ju inte främst att kunna hoppa utan att ta sig genom banan snabbt, och man tjänar massa tid på att kunna styra, handla, hunden rätt och enkelt.
Jag skulle föreslå en valpkurs, allmänlydnadskurs eller liknande på en bk i närheten av dig. Det ger er bra kurstillfällen att träna på, någon som ser och kan ge er tips och sällskapet av andra ekipage. På samma klubb bör du sen kunna gå en agilitykurs, och när den är gjord kan du antagligen träna fritt på hinderna där och tävla för klubben om du tycker det är kul. Du kan också åka ner redan nu och bara träna vanlig lydnad och att lyssna på dig trots andra tränande ekipage. Oftast finns det träningskvällar att delta på också!
åh vad roligt:) jag har tävlat agility några år med vovven jag hade när ja bodde hemma:D Hon är nu 10år gammal så ingen mer agility för henne tyvärr:)
En extremt rolig sport både för föraren å hunden:) Tycker jag absolut att du ska satsa på:) Jag gick 3kurser med henne och tränade en hel del hemma sj oxå jag byggde upp dom enklaste hindren hemma typ slalom, hopp, däcket osv.
Sen när dom väl lärt sig hindren behövs inte så mycket övning iaf inte för att dom ska klara hindren. När dom kan hindren är det mer kontaktfält å så som man behöver träna in:) Det är väldigt bra att gå kurs faktiskt för då får du lite tävlings stämning med hundar runtomkring å så, det är oxå bra att träna på så att hunden är van med stoj å stim runtomkring:) Sen är det ju så roligt oxå:D