Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3139 ggr
SLennartsson
0

Tips på pälsvård?

Det är som så att jag har en yorkshireterrier.
Hans päls är väldigt krävande, vilket jag visste redan innan jag köpte honom.
Men har Ni något bra tips på pälsvård för krävande päls? Han får jättelätt tovor.

Tacksam för svar.
Mvh / Sanna & Rambo

destroyed
0

Jag antar att han är inne i tovåldern just nu.. Hur gammal är han?

det enda du kan göra är att borsta ofta och använda ett bra spraybalsam. Jag rekommenderar Nano mist ifrån K9. den luktar inte så mycket men den är verkligen jättebra:) Jag har en pudel så att krävande pälsvård är vardagsmat:)

SLennartsson
0

Hej. Tack för svaret. :)

Det är nog mycket möjligt, han är runt 6 månader.
Vart köper man sådant spray? :)

Mvh / Sanna

destroyed
0

2# du kan köpa den ifrån olika djurbutiker eller så kan du köpa den på nätet om du söker på K9. Deras schampo och balsam är också elt underbara.

SLennartsson
0

Okej. Tack så jättemycket. :)

fredrikaa
0

# 3 … vi har haft K9!! Super bra!

Nu ska vi nämligen köpa stuff, det ska vara ännu bättre.. finns på pudelparadiset om jag inte minns fel!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fiffiluren
0

raka honom :P

Förlåt jag kunde inte låta bli :)

destroyed
0

5# K9 och The stuff ligger på samma nivå men jag gillar lukten av the stuff bättre för nano luktar inte alls….

6# det är alltid det lättaste men det lättaste är inte alltid det smartaste

Magdalenaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi rakade ner våran när han var vid året, tovorna var för hemska! men nu ska pälsen få växa ut :)

fredrikaa
0

Uppskattar verkligen när du lägger ut bilder på min snygging

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Magdalenaa
0

det är min snygging, inte din! :)

fredrikaa
0

haha det är bådas! ;) haha du är knäpp

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Eriiccaa
0

Tycker inte man ska klippa ner en hund pågrund av tovor.
Köpt en päls hund ( dom flesta kommer in i tovålder) så får man reda ut.

Magdalenaa
0

Okej, men de var vårat alternativ just då ! vi försökte få ut tovorna men pälsen var ett tugummi eller ja tovorna!! vi prövade med balsam spray och de mesta men det funkade som inte och de gjorde ont för han så vi hade inge val att raka ner han.

Yessica
0

Har man pälshund som lätt får tovor kan man se till att borsta oftare då under just den perioden. Har hunden mycket dålig päls och aldrig blir bättre kan man väl överväga att klippa ner. Men lite som Erica säger, har man köpt pälshund får man räkna med att dom flesta kommer in i tovålder.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Eriiccaa
0

13# Jag sa bara vad jag tyckte.
Kan förstå att vissa klipper ner hund och pudel som sägs ha så lätt päls.
Har en daghund som är en pudel och han är nu 1 år och han får aldrig tovor. Men det kan bero på att jag badar honom varje vecka för att slippa.

Kakan81
0

Jag har perserkatter hemma och utifrån det säger jag bara duscha, duscha och duscha.
Vi duschar katterna 1 gång i månaden och det gör att de sällan får tovor. När det börjar komma tovor är det dags att duscha.

Tovor, om jag minns rätt nu, bildas av smuts och fett i pälsen. Om man då duschar så får inte tovorna "kraft" att växa från något.
Så kamma och duscha och du kommer aldrig mer att uppleva tovor.

Lycka till!

Yessica
0

#16 Vissa raser ska inte duschas för ofta heller, så då hjälper det tyvärr inte.

Ha en bra dag!

Eriiccaa
0

17# Mina schappar får jag inte bada :(

Yessica
0

#18 Inte alls? Briard med bra päls klarar sig med schamponering några ggr/år bara. Typ 2ggr. Det är skönt.

Ha en bra dag!

Emma-U
0

Jag vrålrekommenderar Nature's Specialties Silk'n'Finish.. Den är verkligen hur bra som helst och den är värd varenda krona!
Kostar 349 kronor för nästan en halvliter (473 ml) +frakt på runt 60 kronor - men den är verkligen värd det.. Jag använder ingenting annat till min pälshund (havanais) och den sprayen mjukar upp de mest inbitna tovorna!
Beskrivning: "En conditioner som inte skall sköljs ur. Ger enorm glans, hjälper mot kluvna toppar, tovor, frasig o statisk päls. Underlättar borttagning av underull och tovor. Ej oljig, ger en underbar "fingertoppskänsla"." (www.satchmos.se)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Eriiccaa
0

19# Nej, deras päls tål allt. Jätte skönt när det regnar, det blir knappt blöta.

Yessica
0

#21 Okej. Det är samma med briardpälsen, tar ett tag innan den är genomblöt faktiskt. Glad

Ha en bra dag!

Eriiccaa
0

22# Okej. Men schapparna får man aldrig borsta på utställningsdagen heller.
Helst två dagar tidigare.

Yessica
0

#23 Aha! Förvånad

Ha en bra dag!

fredrikaa
0

#15.

Vita pudlar har svårare päls än dom svarta. Dvs den tovar lättare och blir som ett tuggummi.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
giffan
0

#2 Har inte du häst? Ta lite pälsglans, brukar fungera.

Vet många som har pälsade hundar i stallet och då vissa årstider klipper ner sina hundar för att det ska bli lite smidigare att ha dem med i stallet. Varför skulle man inte kunna göra så? Om man inte ska ställa ut dem behöver de inte pälsen till något endamål, såvidare man inte menar att raka den helt så klart, för de måste ju ha pälsen som skydd.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

SLennartsson
0

Tacka för alla svar. =)

Giffan: Jodå, det har jag provat. =) *he he* Men det fungerade dock inte så bra.

Funderar på att raka honom i sommar.