Övrigt
Har en frågande angående dolda fel försäkring, Vad kan det vara för dolda fel som innfattas av den? Om en uppfödare inte har dolda fel försäkring och det upp täcks ett dolt fel, hur blir det då? Blansid hundar är väl oftast inte dolda fel försäkrade vad jag förstår.. har de uppfödarna inget eller annat ansvar i tre år ändå om det inte finns fösäkring?

Vad som täcks av doldafelförsäkringen kan nog variera mellan de olika försäkringsbolagen.
Om valpen inte är doldafelförsäkrad så har jag för mig att det finns någon slags lag som säger att säljaren (uppfödaren) ska stå för en del kostnader eller något sådant… Om ingen annan har mer koll än mig så kan jag försöka leta reda på svar imorrn
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
1, ja kul o veta har oxå tänkt den tanken kring doldafelförs :P

Vi köpte en katt som senare fick avliva pga. patella luxation och höftfel. Vi trodde det skulle gå på dolda fel försäkringen men det blev avslaget med motiveringen att ett dolt fel skulle ha kunnat upptäckas på veterinärbesiktningen.
Nu vet jag inte hur det är med hundar, men det borde vara ganska lika enligt mig. Mer kunskap än så har jag inte på både gott och ont.

#3 men om det upptäcks på veterinärbesiktningen så är det väl för tusan inte dolt? 
_**/Mvh Anne

Här kan ni iallafall läsa om Folksams dolda fel försäkring.
Som jag förstått det så är det konsumentköplagen som gäller om uppfödaren är näringsidkare (har registrerad verksamhet) och köparen är privatperson.
Men om Uppfödaren (säljaren) och köparen båda är näringsidkare eller båda är privatpersoner så är det köplagen som gäller.
Är det blandraser det gäller så är det väldigt sällan som uppfödaren har registrerad verksamhet så då är det mest troligt att det är köplagen som gäller.
_**/Mvh Anne

#4 Ja det tyckte jag med. Men så sa försäkringsbolaget till oss när vi ifrågasatte deras beslut.

Tack för länken till Folksam Där står klart o tydligt att läsa att det gäller fel som INTE upptäkts vid besiktningen..
doldafelförsäkring är ett skydd för uppfödaren. utan den försäkringen så får de (uppfödaren) ta ur egen ficka de kostnader som uppstår om felet klassas som ett dolt fel. lagen gör ingen skillnad på om det är blandras eller renras…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Men vad kan ett dolt fel vara för något, exempel på dolt fel alltså

#9 Enligt Agria så kan ett dolt fel vara allt från en infektion till allvarliga medfödda fel.
_**/Mvh Anne