Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3305 ggr
KadjaNina
0

Problemhund. Måste skriva av mig.

Hej! Har skrivit om detta innan men tänkte att jag startar en ny tråd.

Ja vart ska jag börja? Troja gör iallafall utfall. Vet inte riktigt när det började men hon har nog alltid varit varit lite osäker mot andra hundar. Men helvetet brakade lös på riktigt när hon blev unghund. Hon fyller snart 2 år och jag har kämpat som ett djur med henne. Jag har testat olika metoder men inget har funkat tillräckligt bra. Det som har funkat bäst är att jag ignorerar den andra hunden och kollar åt det håll jag ska åt men hon gör ändå utfall 50% av gångerna (om inte mer).

Jag känner mig alldeles snurrig just nu och alla säger olika. Endel säger att det beror på att hon är dominant och har tagit över "ledarskapet". Jag tror inte riktigt på rangordning och såna grejer men jag vet inte vad jag ska tro annars heller. Andra säger att det är mitt fel och att hon träffar andra hundar för lite. Har funderat i evigheter vad jag gjort fel men kommer inte fram till något. Att hon ska träffa fler hundar vet jag inte. Hon har några hundkompisar som hon får busa med men jag ser ingen mening med att hon ska få träffa alla hundar vi möter. Känns inte som att problemet försvinner ändå.

Sen säger vissa att det inte alls är mitt fel utan att vissa hundar bara är annorlunda. Men beteendet måste ju ha kommit fram på nått vis. Hon har blivit attackerad nån gång och jag undrar om det kan vara det?

Visst nuförtiden kan jag bli orolig när vi möter en hund och jag tror absolut att Troja känner av det. Det är mitt fel jag vet. Men innan hon började göra utfall så var jag helt lugn och ändå började hon göra så. Hon kan göra utfall när min pojkvän går med henne och han är alltid lugn.

Jag pratade med en kille för en månad sen och han sa att allt var mitt fel. När hundarna flög på henne så försökte jag naturligtvis få bort dem, vem skulle inte göra det? Men han sa att jag inte borde ha gjort något. Fast det känns ju lite lustigt ändå.

Det är även svårt att få bort fokusen från den andra hunden. Hon blir nästan besatt. Har försökt med hennes favoritleksak och godis. Hon bryr sig inte om något just då. Har försökt avleda henne i tid men det är också nästintill omöjligt.

Ni undrar säkert vad hon gör just då men hon reser ragg, morrar, skäller, svansen är höjd. Hon gör sig stor helt enkelt.

Vartenda litet tips är guldvärt! Det finns tyvärr inga instruktörer här som håller i problemhundskurser eller liknande.

fia-mia
0

Jag är extramatte åt en labbe som är likadan. Där tror jag det beror på att hon tagit över ledarskapet lite. Jag tycker det blir lite bättre om hon får busa med mig innan och under promenad så hon har mer fokus på mig. När hon väl blir arg brukar jag bli sur på henne så hon får lite "dåligt samvete" och ha kort koppel. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dej.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Kakan81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror inte heller på dominas-tjafs. Absolut inte.

Jag är dock ingen expert, men jag kom å tänka på en bok som nog skulle vara intressant för dig. "Klickerträning och lugnande signaler" av Emma Parson. Hennes hund gjorde utfall mot andra hundar.
Hoppas att det ordnar sig på något sätt. Har en kompis som är utbildad av Turid Rugaas, du kan kolla upp hennes hemsida, hon kanske kan hjälpa dig eller vet någon som finns i din närhet. http://marieofsweden.se

Lycka till!

tsset
0

Du har redan hört en massa teorier om varför det började, så därför tänker jag inte dra en till. Det du behöver är inte ett svar på varför DÅ utan varför NU.

Vad jag tycker att du bör göra nu är att backa. Backa många många många steg. Så många som behövs för att hon ska vara lugn, till och med så långt att ni inte har någon annan hund inom synhåll.

Varför?
Av den enkla anledningen att du behöver vara lugn för att det ska finnas minsta chans att hon också ska hålla sig lugn. För som du redan märkt så smittar det av sig på henne, förstärker i vilket fall det beteende hon nu har.

Där ägnar ni er åt att gå, som vanligt. Helt plötsligt så brister du ut i lek, slänger godis eller annat hon gillar. Ge henne något att göra, förläng kanske med att gå fot eller sitta eller så. Första gången kan det ta lite tid, men målet är att hon direkt ska vara med dig till fullo. Detta för att kunna få henne att släppa det hon gör för att vara med dig, ni ska göra något!

Nästa steg är en plats där ni har hundar på avstånd, helst ska ni sätta/ställa er på ett ställe där ni kan se hundar passera, utan att de behöver närma sig er eller att ni behöver möta dem. Det är för svårt och kommer bara ge er utfall. Ett ställe där du vet att du kan vara lugn över att hon inte kommer göra något! Viktigt!

Där gör du samma sak, men denna gång är störningen den hund som passerar. Beroende på hur du vill ha det så kan du tillåta att hon sitter och tittar och berömma att hon är lugn och sen leka lite, eller kanske göra synen av en hund till en signal som betyder lek med matte. I vilket fall så uppmärksamhet på dig, det du gör/erbjuder, något att göra som hon tycker är kul och beröm. Skulle hon försöka sig på ett utfall, backa!

Sen stegvis närmare och närrmare. Att stå på vägen är näst sista, och att gå och möta är absolut sista steget. Lång väg beroende på hur snabbt hon lär och hur snabbt du lär att hålla dig lugn, men kanske värt mödan?

Jag gjorde på ett liknande sätt med min yngling, som inte gjorde utfall utan bara blev väldigt exalterad och lät en massa så fort det kom en människa eller hund, han ville hälsa på alla(sen att han bara nosade och gick om han nu fick hälsa är väl en annan sak…). Jag satte mig vid ett hundpopulärt elljusspår och så fort det dök upp någon så gav jag honom en godis. Till sist vände han sig mot mig så fort han hörde eller såg någon och hade full fokus på mig. Perfekt! Var han riktigt duktig fick han gå fram och hälsa som belöning, och detta funkar än idag.

L1ll4n
0

Jag tror att det kan ha och göra med att din hund har blivit attackerad. För det är samma med min hund och han var jättelugn (enligt de förra ägarna) när han mötte andra hundar. Men sen den gången han blev attackerad första gången så skäller han och gör utfall mot alla hanhundar. Tikar är det dock inga problem med att gå förbi, då gnäller han bara lite för att han vill nosa och hälsa på tiken.

Så visst, det kan absolut bero på att hon blivit attackerad förut. Du kan ju försöka sätta henne ner när hon gör utfall och försök lugna henne. Såg det på "Mannen som talar med hundar", så vet inte riktigt om det funkar. Ska testa med min hund nästa gång han gör utfall iallafall. 

(Våran hund har blivit duktigare genom åren vi haft honom så visst går det bra för oss med att få bort utfallen)

Jag vet inte hur jag kan hjälpa dig mer men hoppas att du får bort utfallen iallafall.
Lycka till med utfallen.

LykkeLii
0

Tycker du fått bra tips som du kan testa.

En till sak du skulle kunna testa är kontaktövning mellan du och henne, du lägger en godis mellan dina läppar så hon fokuserar på dig och så fort hon kollar på dig så släpper du godisen. Till sist kommer hon märka att det är positivt att hålla koll på dig för då får man godis.

Jag hade liknande problem med hunden jag hade sist och hans beteende berodde på sitt stora höftfel. Mitt tips är att röntga henne om du inte redan gjort det. För om hon skulle ha ett höftfel så kan det vara en bidragande del av problemet.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

fia-mia
0

#5 Kontaktövningar är jättebra!

Man kan även ha en godis i handen och varje gång den försöker ta godisen stänger man handen men så fort den slutar ska godisen synas igen. När den tar ögonkontakt säger man varsågod och hunden lär sig sen att ögonkontakten är viktig.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

KadjaNina
0

Tack för alla tips! De är guldvärda. Det har varit mycket under julen så har inte hunnit svara.

Karizma
0

Ja kontaktövningar är det bästa sen detta med ledarskap tror jag inte på. Utan man är ett team med sin hund. Flera hundar är osäkra och litar kanske inte på alla hundar, jag har en som är rädd och osäker mot hundar men tränat mer lr mindre bort detta genon kontaktövningar. Det kan även vara bra att ta hjälp med detta genom gå kurs sen ha en träningskompis om det går.

NaimaG
0

Min hund är precis likadan och han är just det, dominant. Han kan skälla ut hanhundar som är okastrerade eller andra dominanta hundar oavsett kön. Det man ska tänka på är att det är skillnad mellan aggresivitet hos en hund och dominans. Min hund kan utan problem leka med andra hundar, hanhundar som tikar, okastrerade som kastrerade men det finns vissa hundar han inte tål. Nu har ju jag hört att hans ena ras är känd för dominant beteende men oavsett vad så går allt att lära bort.

Innan träning lärde jag mig hans signaler dvs tittade vilka sorts hundar han reagerar på och vad det är han reagerar på. Han kan till exempel skälla ut en stor sankt bernhard men lägga sig ner på marken för en schäfer. jag har fått lära mig att mycket också beror på vilka sorts signaler och dofter en mötande hund ger. Två okastrerade hanar som anser sig som The Boss blir per automatik rivaler.

Sker skällandet och utfallen mot varenda hund som kommer i dess närhet kan det bero på tre saker, osäkerhet,  att hunden tagit kommandot och står som flockledare eller att den utsatts för något traumatiskt. Hade en gång i tiden en polishund som var så, hos henne berodde det på osäkerhet.

För att få ordning på min nuvarande hund började jag med att sätta honom ner vid möte av hundar och säga tyst. När hunden passerar och han skäller och drar säger jag bara "tyst". Det har tagit mig 1 år och idag när han skäller på en annan hund behöver jag enbart säga tyst en eller två gånger och sen ignorerar han hunden.

Däremot skäller han oavbrutet på svarta hundar just för att grannens hund som har tagit ledarskapet i familjen flög på honom oprovocerat i sommras, sen dess är alla svarta hundar en odåga i hans ögon.

Men träning ger färdighet.

marinelady
0

Det är aldrig kul med detta problemet, men vissa saker kommer du få acceptera, din hund ska aldrig mer hälsa på hundar som hon laddar mot.  Det ger inget varken för dig eller henne, börja med att träna kontaktövningar utan störningar som andra hundar, träna även passivitet med din hund. När ni möter andra hundar, så bry dig inte i hennes utfall, skrik inte på henne eller ge henne någon annan uppmärksamhet, vänd gå åt ett annat håll eller gå ut en bit ifrån så hon inte får kontakt. Efter hand borde du flytta ut kontaktövningarna med störningar som hund på långt håll och senare närmre och närmre. FOkuset skall ligga på dig och inte den andra hunden, hon måste fatta iden att det är rätt att fokusera på dig och inte den andra hunden.  Detta borde ni kombinera med passivitetsträning alltså, din hund skall ligga still och vila medans andra hundar passerar och leker mm. Det skall bli helt ointressant för henne om det finns andra hundar eller ej.

Det kommer ta tid och du kommer få ta ett steg fram en dag och 10 bak nästa, det funkar tyvärr så här med detta problemet. Ditt mål är att andra hundar skall bli ointressanta och därför är det förbud för din hund att hälsa på andra hundar. Regerar hon på en annan hund under passivitetsträningen eller släpper kontakten med dig,avbryt och  gå därifrån till ett hundfritt område och ignorera henne totalt hon skall inte ha uppmärksamhet (=belöning) för att hon gör fel..

zabelle
0

Har haft samma problem med min hund. Fick honom som 8 åring. Han gjorde utfall mot de flesta andra hundar då. Han är 10 nu och kan numera gå förbi de flesta andra hundar, dock inte stora hanhundar. Dom har vi lärt oss undvika.

#9 Precis som du skriver, att man läser av vilka signaler som gör att ens hund "går igång" är viktigt. Då lär man sig att undvika de situationerna.

Jag gjorde felet att jag automatiskt tog ett stadigare tag i kopplet, det märkte hunden direkt och spände sig. Såna små saker kan göra att hunden gör utfall.

Fortsätt att träna ska du se att ni löser det!

Lycka till.

Zabelle