Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4019 ggr
NaimaG
0

Rätt hund?

Denna månad fyller min nuvarande hund 4 år men när han blir runt 7 år gammal har vi planer på att skaffa oss ett tillskott i familjen i form av en liten mindre ras. Planen tidigare var att skaffa en renrasig Malamute men jag känner att jag är ute efter en liten mindre ras. Problemet är att jag inte vet vilken som skulle passa in i min vardag.

_Så här ser min vardag ut.
_Jag och min man jobbar båda heltid, skillnaden är att han jobbar skift vilket gör att en hund liksom våran nuvarande inte är hemma ensam mer än 3-4 timmar om dagarna. Vi har också katter och kanin. Kommer i framtiden skaffa gård och häst.

Vi bor omgiven av fjäll, skog och bergslandskap. Med min nuvarande hund är jag mycket ute och drar släde eller går fjällvandringar med vintertid. Sommartid spelar jag mycket boll med honom eller är ute på sjön och i skogen mycket.

Hunden kommer för det mesta umgås med mig och det är jag som kommer träna den. Med tidigare hundar har jag tränat jakt, fältsök, allmänlydnad, skydd och livräddning. Men vill nu satsa på agility.

Jag är inte ute efter en hund som har en utpräglad jaktinstinkt. Utan vill ha en lugn ras men som ändå kräver en del motion, den ska kunna hantera promenader på 1-2 mil. Den ska gärna gilla vatten och skogen. Ha ett stabilt psyke och vara lättlärd. Jag älskar pälsvård så hunden får gärna vara långhårig.

Två raser jag har haft funderingar på är:
Shetland Sheepdog och Dalmatin

Collie har varit ett allternativ då jag tidigare haft en sådan hund men har erfarenhet av dem att vara ganska envisa.

Kom gärna med förslag.

NaimaG
0

PS. Vill inte ha en hund i storleken med Sankt Bernhard, Bernen Sennen, Grand Danois, Newfoundland eller dyligt utan en ras i mellan eller liten storlek.

[Empisen]
0

Shiba, västgötaspets, engelsk springer spaniel? Glad

NaimaG
0

#2 Springer Spaniel och Shiba är inte min typ utav hund.
Västgötaspetsen har god kritik. har läst lite om dem och det är en mycket hälsosam ras, verkligen värd att läsa mer om.

Fler förslag?

L1ll4n
0

Papillon?

[Empisen]
0

#3 Ja, västgötaspets är väldigt fina hundar, lever längre än dom flesta hundarna också Flört

NaimaG
0

#4 Har haft papillon i åtanke tidigare men den hunden är mindre än min katt så jag skippade den tanken. Vill gärna ha en hund som är lite större än katten. Tungan ute

SaraC
0

Eurasier, Isländsk fårhund, Japansk spets, Keeshond, någon av lapphundarna?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karizma
0

inte en jack russel där har du en pigg hund som är med på nästan allt kan jag säga.

NaimaG
0

#7 Inte min typ utav raser.

#8 Jag har fått höra att Jack Russel är en envis hund och kräver en hel del från sin ägare.

Rafflan
0

Lagotto? :)

Xondah
0

#8 De flesta Jack russels har mycket jakt instinkt, som jag förstod så ville inte TS ha så mkt jaktinstinkt på sin kommande hund. :)

NaimaG
0

#10 Ja, det skulle vara något. Har för mig att dem knappt fäller någonting vilket är perfekt då halva min släkt består av astmatiker. Glad

Rafflan
0

#12 dem fäller inte (allergivänliga) men krävs dock att man klipper och borstar dem istället så det e pälsvård som gäller ;)

Dem är avlade för att spåra tryffel och väldigt aktiva och lätt lärda och funkar inom typ allt, som freestyla, spår, agillity, lydnad osv ;)

destroyed
0

Pudel? Finns i 4 olika storlekar och 6 färger. En livlig kompis som kan hänga med på allt. Har själv en mellanpudel tik på snart 10 månader

NaimaG
0

#14 Älskar pudlar men att få karln att gå med på en Pudel är lättare sagt en gjort. Han är inte förtjust i dem. Tungan ute

destroyed
0

15# mitt ex var likadan och samma sak med min nya pojkvän. Men det jag gjorde var att ta med honom till en uppfödare som inte hade hundarna i utställningsklipp. Min uppfödare var t.o.m. så snäll att vi fick låna hennes gamle hane och testa på och se om Pudel var något för oss. Och jag förälskade mej totalt i det:) Det är bara att försöka övertala karl. Behändigare hund än en Pudel går inte att få tag på!

L1ll4n
0

En pinscher, en wheaten terrier, en beauceron, foxterrier eller någon annan terrier? :)

NaimaG
0

Någon som vet något kring följande raser och ifall det finns uppfödare för dem i Sverige?

Cirneco dell' etna (har jakt i sig men har alltid älskat den rasen)

Isländsk fårhund

Damchi (en hund jag ALLTID drömt om att ha men aldrig hittat en uppfödare)

Schipperke

Welsh Corgi Pembroke

[Hilo]
0

#18 Welsh corgi pembroke har jag en hel hög med uppfödare du kan få adresserna till.
Dock har jag ingen kritik om dem, då jag är ute en cardigan, men du kan ju bilda din egen uppfattning också.

NaimaG
0

#19 Skicka gärna länkar till hemsidor ifall de har några.

[Hilo]
0

#20 Ja, det var det jag menade…

Dayfield's

Fayfox

Igro´c

Konvaljens

tsset
0

Cirneco dell' etnaär väl inget jag skulle rekommendera med tanke på jakten, men en uppfödare finns iaf.

Isländsk fårhund - 20-30 uppfödare, ingen jaktinstinkt(som det avlas på) men en vallhund.

Damchi tror jag inte ens finns utanför hemlandet? Räknas den ens som ras av FCI? Ja, svårt blir det nog…

Shipperken - 20-30-40 st uppfödare, kanske? Liten vakt- och sällskapshund med möjligen lite vall kvar i sig.

Welsh corgi pembroke - något liknande antal kanske? Finns gör det iaf.

Inte alls mina raser, men men.

NaimaG
0

#21 Tack. Kollade igenom sidorna och läste lite om respektive men tyckte inte direkt dem lät som jag ville att en uppfödare skulle låta, kanske beror på att jag är mer van vid lite mer "kända" uppfödare med höga krav på sina köpare. =/

Kornvaljens hade ju Collien och jag skulle göra vad som helst för att ha en Collie igen men passar en sådan hund i min vardag tro? Jag vet ju redan en uppfödare inom Collie världen som jag tidigare tagit en valp från och hennes hundar är magnefika.

[Hilo]
0

#23 Jag har en lista på 23 stycken uppfödare här på mitt papper, men orkade inte skriva alla Tungan ute

Ja, som sagt så har jag själv ingen erfarenhet av de uppfödarna Glad

Karizma
0

Pudel vill jag med tipsa om himmla trevlig ras lättlärd med på allt bra på agillity med ofta.

NaimaG
0

Nu har vi suttit och disskuterat och kommit fram till en gemensam ras, nämligen Collie. Vi valde Collie just för att den fungerar bra som familjehund, är lättlärd, följer sin flock och fungerar utmärkt tillsammans med hästar.

Jag visste en perfekt uppfödare som jag tagit Collie från tidigare men deras hemsida fungerar inte så nu undrar jag ifall någon här vet någon bra uppfödare?

Har kollat lite på Seabound's uppfödning men jag vill nog gärna ha en rekommendation från någon som har erfarenhet av ett ta valp från någon collie uppfödare.

Gärna en uppfödare som då ögonlyser sina valpar och som höft och armbågs röntgar föräldrarna till valparna och självklart reggar dem i SKK.

[Malin3033]
0

#26 tror även du ska leta efter mentalt stabila hundar, collien är en jätte trevlig ras och en ras som jag hade tidigare, men har nu gått lver till sheltie.

Tyvärr vet jag inga speciella collieuppfödare i dagsläget, vår sista collie dog 1999.

NaimaG
0

#27 Jo självklart kommer jag leta efter det men det är många krav jag ställer på en uppfödare. Hade en Collie tidigare men hon gick bort 2004.