Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1933 ggr
L1ll4n
0

Lydnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om ni har några bra tips hur man kan träna upp lydnaden på hunden. Hunden lyssnar bra, men ibland får han för sig att bara springa iväg.

Han kommer tillbaka när man ropar hejdå eller visslar. Men hur ska vi göra för att han ska vara i närheten hela tiden? Man vet ju inte om han träffar på någon annan hund när han springer iväg sådär.

Innan vi fick honom så sa dem att han hade varit lydig och kunnat gå lös när man går i områden etc, men det funkar inte alls.

Blir en hane lugnare om man kastrerar eller ger östrogen?

tsset
0

Min första tanke är att ni inte är tillräckligt intressanta att vara med, och att han har för lite att göra.

Han är inte nära er för att det är roligare längre bort. Det ser ut att vara lite labbe(vad är han för ras?), och de älskar att arbeta. Är ni inte värda att vara med kommer han alltså hitta på något eget att arbeta med… en lukt, vad finns där borta, titta en hund… ni finns inte. Tjänar han därmeot mer på att hänga nära er så kommer han göra det. Erbjud lek, gottgott, kel… det som gör er roliga! Det säger ju sig självt att är ni tillräckligt roliga så kommer han hänga närmare er, så han alltid har nära om ni vill göra något.

Sen tror jag att han har för lite att göra, det brukar vara en klar orsak till att hunden inte är lugn. Jag antar iaf att det är det du menar med om han skulle bli lugnare, att han är lite för "uppåt". Får hunden jobba tillräckligt mycket så kommer den hamna på en bra nivå. Sen kanske den nivån är för hög för er, och beroende på vad som orsakar stressen så kan kastrering eller andra medel hjälpa.

Vilken ras är han? Hur gammal? Vad gör ni för något med honom? Hur gör ni på promenader? Har ni kollat med förra ägarna hur de gjorde?

Bara för att det funkar för en ägare betyder det inte att alla andra också kan göra samma sak…

[Hilo]
0

Mycket hänger på ägaren (nuvarande). Undrar samma sak som tsset

L1ll4n
0

#1 - Vi försöker leka med honom oså, det har ju blivit bättre nu med tiden så visst gör vi framsteg hela tiden. Vi tränar lite lätt någon gång i veckan. 

Med att han inte var lugn menade jag att han drar mycket i kopplet, och det har vi försökt träna bort men inget verkar funka. 

Han är en underbar hund annars, inga problem för oss att handskas med honom. 

Noah har tidigare blivit attackerad av andra hanhundar så dem litar han inte på längre.

_Noah är labradorblandning och han är nu 5 år.  
_

_#2 - Jag förstår att det hänger på ägaren och vi har faktiskt gjort framsteg. Kanske blev lite missförstånd.
_

tsset
0

#3 Då behöver ni bli lite mer intressanta under promenaden. Slänga lite korvbitar helt plötsligt, ropa till er honom och kasta boll, byt väg ofta, hitta något kul i dikeskanten… allt han bryr sig om, som alla hundar och egentligen människor också, är vad han tjänar mest på. Vill ni ha honom nära måste ni komma på hur han ska tjäna mest på det, vill ni att han kommer när ni ropar så ska det vara mest värt, och vill ni inte att han ska dra i kopplet så måste det vara mer värt att inte dra i kopplet!

Sen finns det ju olika sidor å koppeldragande.. ligger problemet i att han ska framåt fortare än ni går eller i att han inte vet hur man går i koppel? Olika problem som löses på olika sätt, men poängen är den samma. Han ska tjäna mest på det ni vill att han ska göra.

Vad tycker han mest om att göra, vad jobbar han verkligen för? Skriv en lista över saker som han finner roliga, om det så är "lukta på kiss" eller "jaga boll", "leka med matte" eller "dragkamp i vantar". DET är vad han gillar och DET är vad ni har att jobba med! Sen går det också att öka värdet i saker och ting, men lättast är ju att utgå från det som redan har ett högt värde.

Tveksamt om kastreringen hjälper mot koppeldragandet, i vissa fall funkar det säkert men långt ifrån ofta.

Hur har ni gjort hittills i ert tränande? Vad fungerar och vad fungerar inte? Vad gör han när han springer iväg? Varför drar han?

[Hilo]
0

#3 Jag menade mer att bara för att hunden var lydig hos förre ägaren betyder det ju inte att hunden blir lydig i nya händer Glad

Vart bor ni?
Vill ni ha hjälp av en instruktör kan jag ge dig tips på en jättebra.

L1ll4n
0

#4 - Han drar i kopplet för att han ska lukta på kiss. Tror inte han vet hur han ska gå i koppel, och vi försöker rätta honom med olika övningar. Ska ut om en stund med honom igen och ta med godis samt klicker.

Han tycker om att leka, hämta "byten" (pinnar), dragkamp oså. Ska åka till Djurmagazinet någon dag nu snart och köpa en massa leksaker till honom. 

Vi har gjort olika övningar som vi fått tips om. Såsom att sätta honom ner när han drar, backa när han drar i kopplet och så har han fått gå bakom en och sätta sig bredvid.

Ska försöka med nya övningar också, om inte det ena går så funkar nog annat. Man får ju försöka träna honom så mycket som möjligt så vi får bort att han drar. Måste även få bort att han är så aggressiv mot andra hanhundar.

tsset
0

#6 Är det konstant dragandet eller bara när han känner en lukt? Låter ni honom lukta?

Vet han inte så bör ni enligt mig lära honom, inte rätta honom. Alltså; vänta inte på att han ska göra fel och rätta till felet han gör, utan beröm det han gör rätt. Det går ju också att korrigera alla fel, men det är inte alls något positivit i det enligt mig och jag ser heller inget samband mellan klicker och att rätta när det blir fel. Sen så vet man ju inte, du kanske bara använder klickern som hjälpmedel och hoppar över klickertänket?

Det handlar väldigt lite om vilken metod man använder sig av för att lyckas. Det viktiga är kvalitén i belöningarna, noggrannhet och att man är konsekvent. Är det inte värt att göra som ni vill kommer han inte göra det, oavsett om han måste sitta vid sidan eller gå runt er.

Jag föredrar att berömma det som är rätt, och blir det fel så backar vi en bit till den nivå vi klarar av. Drar hunden så börjar jag alltid från noll, vi står still. Vi tar ett steg, och är det lugnt så ger jag beröm. Så fortsätter det, så länge det är lugnt så kommer det beröm, först efter ett steg, sen två, sen ökas det längre och längre. Går det fel har vi gått för fort fram och får backa bak ett par nivåer, ge berömmet tidigare alltså, medan det är rätt.

Antalet leksaker har mindre betydelse, huvudsaken är att han verkligen verkligen gillar belöningen. Du nämner ett par stycken, dragkamp och leka och hämta, men en sak tar du inte upp som jag vet att han gillar. Vet du vilken? Hur tror du att du kan använda den belöningen i träningen att inte dra i kopplet?

Till lösgåendet skulle jag göra det emr intresant att vara nära genom godis eller lek i närheten. Så fort han är nära så börjar en lek, kasta godis på marken eller ha dragkamp. Beröm för att han är nära.

L1ll4n
0

#6 - Det är konstant dragande och vi låter honom lukta. Men det blir jobbigt i längden när han drar.

Jag har nyss börjat att klickerträna honom och vi har inte riktigt kommit in i det ännu, men träningen fortsätter såklart.

Berömmer honom ofta och det blir ju bara när han gör rätt naturligtvis. Nu har jag sån där blackout så kan inte komma på något mer som han skulle gilla? Belöning eller vad syftar du på? 

Nu när jag var ute med honom så började jag leka med honom, då var han mer uppmärksam. Jag började gå åt olika håll och till slut följde han vartenda steg jag tog. Så han är smart min "lilla" vovve.

Han kan om han vill, så jag behöver få honom att vilja.

L1ll4n
0

#5 - Sant. Men jag tror han var rädd för den förra ägaren. Han har mer respekt för män, så därför måste han ha blivit slagen av någon tidigare i sitt liv. 

Förra ägarna sa att han hade bott på en gård och där hade han varit fastkedjad. Och då hade han även blivit slagen berättade dom. Men jag vet inte hur de kunde veta sån fakta iom att dom tog honom från "Flasarp".

Bor i Jönköping, och en instruktör skulle nog vara bra faktiskt. Både min hund och jag skulle nog lära oss mycket.

[Hilo]
0

#9 Oj, jönköping var ju en bit, men rådfrågning över telefon kanske kan vara något också.
Här är i alla fall hans hemsida.

Bengt. R

tsset
0

#8 Vad är det han främst vill i kopplet? Du har nämnt det ;) Och DET är den bästa belöningen för att gå bra! Om du inte lyckas hitta något som är ännu bättre, dock brukar hanhundar vara riktigt fast vid det…
Leta lite i det du skrivit, finner du vad han främst vill? Hur kan du använda det i träningen att gå bra i koppel?

L1ll4n
0

#10 - Ska kolla lite på hans hemsida. 

#11 - Det han vill göra ute är och lukta mest. Men körde några kontaktövningar idag och det gick ruskigt bra. Han blev lugn och gick i ett bra tempo. Drog inte lika mycket, så kan ju ha varit brist på kontakten mellan mig och Noah. Ska träna, träna, träna och återigen träna så att jag får bort att han drar.

Släppte lös honom på en äng idag med, även det gick bra. Tog en petflaska, stoppade i lite godisar och kastade iväg den. Han var i närheten hela tiden. Så var väl att jag och mamma inte var så intressanta.

Är stolt över min vovve som visade att han verkligen kan. Tog lite tid, men tålamod har jag gott om.

tsset
0

#12 Helt rätt, och då har du ju lukt-belöningen som den bästa(vad vi vet hittills iaf)! När han gått rätt ett tag så belöna med att få lukta på lite kiss :)

Sen beror det ju lite på hur ni vill ha honom att gå, vissa vill ha hunden bredvid sig och bestämma var och när den får kissa, andra låter hunden gå och när den hittar något den vill lukta på så får den "fråga om lov" först, ta kontakt alltså, sen ett varsågod. Andra är ute efter att lugna hunden rent generellt, att gå sakta. Eller så går man bara.

Filura på hur ni vill ha det, och jobba mot det. Att gå bra i koppel eller vara lös är ju inget som har någon standard, alla gör vi olika.

L1ll4n
0

#13 - Jodå, det går framåt. Var ute med honom nu och annars brukar han inte lyssna när man ropar på honom (i koppel, han lägger till de döva örat). Men nu stannade han och kollade på mig, då berömde jag honom.

Så kontaktövningar och lek har hittils hjälpt. Får fortsätta träna och så blir det nog jättebra till slut.