Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2919 ggr
L1ll4n
0

Hur ofta..?

1. Hur ofta går ni ut med era hundar?  2. Har ni något schema eller hur funkar eran "hundvärld"?  3. Hur ofta släpper ni dom lösa?

_
(Frågar för jag tycker det är intressant och veta hur ni andra har det)_

Eriiccaa
0

1. Jag går ut 4 gånger om dagen ( Oftas en två timmars promenad på dagen)
2. Jag har inget schema över mina hundar.  ( Förutom alla träningar/kurser )
3. Mina hundar springer lösa på varje promenad.

Maddepadde
0

1. Minst 3 promenader /dag.
2. Inget schema.
3. Hon går lös i princip hela tiden. Det är mer regel än undantag att hon är lös.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

LinaK
0

1. Jag går ut ca 4 gånger per dag, en lite längre promenad och några kissrundor.
2. Nej inget schema direkt, men jag går ut ca var 4-5 timme med min unghund.
3. Kan inte släppa honom lös varje gång jag går ut, eftersom vi bor mitt i stan vid trafikerade vägar, men jag brukar gå till ett stort fält varje dag där jag släpper lös honom, eller så går vi till skogen där han får springa lös. Sista kissrundan kan han få gå lös en sväng på våran gård bara, då springer han runt runt och gör av med lite energi för då vet han att det är dags att gå in och lägga sig snart ;)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tsset
0

**1. Hur ofta går ni ut med era hundar?
**Svårt att svara på bara så där, så mycket som spelar in, t.ex. vad man räknar som att gå ut… på sommaren går vi t.ex. bara ut en gång, sen är vi ute hela dagen.
Rastningsrundor 2-3 gånger om dagen, beroende på längd och antal hundar. Ibland är det enskilda och 2 stycken var tre gånger, 6 rundor för mig alltså, ibland blir det en med två hundar och en med en, totalt 2 rundor för mig alltså. Allt beroende på årstid och övrig motionsmängd samma dag/dagarna innan, samt vad vi i övrigt gör under dagen.

Utöver rastning får den äldre inte mycket annat dagligen, numer räcker rastningen och den tid han spenderar på tomten. Den yngre får nån arbetsrunda i veckan, och följer med lite här och där.
**
2. Har ni något schema eller hur funkar eran "hundvärld"?**
Stenhårda tidsscheman har jag svårt för själv, så inga scheman här inte! Vi går efter vad vi har planerat och vilka behov vi har. "Planeringen" sker väl utifrån vad som verkligen är inplanerat, främst i mitt liv då, sen varierar det.

**3. Hur ofta släpper ni dom lösa?
**Så ofta som möjligt! Den äldre har bara koppel där jag anser det vara säkrast sett till omgivningen och vad som finns i omgivningen, för hans skull, så han inte gör sig illa. Han har hört bättre och sett bättre om man säger så ;)
Den yngre har jag äntligen hittat nyckeln till för vad som får honom att minska sitt springområde till vägkanterna och inte skogskanterna(kanten på andra sidan skogen alltså), så han är lös där jag känner att han/vi klarar det.
Men ja, den ena går lös större delen av alla sträckor, den yngre går lös främst på de sträckor där vi inte bara ska rasta. Dagligen korta sträckor, och några gånger i veckan i längre sträckor. Men alltid koppel på vid möte! Litar inte alls på andra och deras hundar…

[Hilo]
0

*- Mellan 4 - 6 gåner om dagen. Ibland mer om man ska ner till affären eller så..*

2. Har ni något schema eller hur funkar eran "hundvärld"?
**_- Schema har vi väl eg. inte. Jag går ut kl 6 varje vardagmorgon och är ute ca en timme beroende på väder. På helgerna blir det ju lika olika.
I snitt tar vi minst två längre och två korta promenader /dag. En gång i veckan försöker vi få till minst en långrunda på allt mellan 2-3 timmar om vädret tillåter. Vi tar dagen som den kommer helt enkelt.
_

**- Lättare att svara på hur ofta jag har hunden kopplad. Hon är kopplad när vi går över stora vägbron eller förbi dagis när det är barn ute. Annars är hunden alltid lös. Är vi inne i stan är hon också givetvis kopplad om vi inte går igenom hundparken.

Karizma
0

1,  Hur ofta går ni ut med era hundar? (räknar in fråga 2 här med)

4e time kan hålla det då jag är sjukskriven, första promenaden brukar vara 7.40 i 40-1 tim promenad det bero på vädret lite. Långpromenad tas vid 14-tiden då ca 2 tim beror på väder o vind med. Chanel gillar inte när det är för kallt eller för ruskigt väder med regn.

**Varje dag går hon lös, hon tillhör den hunden som struntar blankt i folk och hundar i det att hon inte vill häsa. Men kommer det hund och personer sätter jag på kopplet och givetvis vid vägar. Det är allså vid bra tillfällen hon går lös vi har våra turer.

MissMee
0

1. Jag är ute och går en promenad med hundarna 2ggr om dagen

2. inget schema direkt förutom att jag tränar agility/lydnat en stund på förmiddagen och en gång eftermiddagen/kvällen.

3. Dom är nästan alltid lösa, när man är på tomten, ute och går, på träningsbanan, jag använder bara koppel när jag är i stan och går med dom.

[VictoriaR]
0

1. 4 ggr per dag

2. Lång promenad där han får springa lös på morgonen, träna lite med mig när jag kommer hem från skolan och tar ut hunden. På lunchen (förutom på helger) och kvällen blir det mest bara en vanlig "gå promenad" i koppel.

3. Min mamma har hunden lös på morgonen när hon joggar ca 1½-2 timmar.

[Empisen]
0

1. Jag går ut med mina vovvar minst 4ggr per dag, det är olika liksom Glad

2. Har inget speciellt schema, men tror jag ska göra ett Flört

3. Ibland..

Ricko
0

Har ju ingen nu, men tar väl hunden jag brukar vara hundvakt åt, för haft ganska många hundar så blir jobbigt om jag ska skriva 1 för varje :P

1. ca 10-13grr (mest för att det är roligt x) För hon är rumsren)

2.Inget speciellt, hon är ju bara typ 2-3 dagar per gång

3. Varje promenad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

Har ju ingen nu, men tar väl hunden jag brukar vara hundvakt åt, för haft ganska många hundar så blir jobbigt om jag ska skriva 1 för varje :P

1. ca 10-13grr (mest för att det är roligt x) För hon är rumsren)

2.Inget speciellt, hon är ju bara typ 2-3 dagar per gång

3. Varje promenad

Gingo
0

1. Vi går ut och in lite då och då men minst 4 kissrundor per dag. På sommaren är vi ute nästan hela dagen (inte mitt på dagen) på vinternbrukar vi vara ute ganska mycket också om det inte är över 20 minus. Det beror helt på väder osv vi för våran del :)

2. Hon ska iallafall ha motion varje dag eller 6 dagar i veckan om inte nått kommer i vägen såsom skador, väder osv.

3. När vi är hemma Så går hon lös varje kissrunda och brukar få gå lös när vi är ute och går i skogen eller tränar fot på byvägen. När vi är borta kan hon få gå lös med mig beror helt på vars vi är och hur situationen ser ut.

Ricko
0

Ursäkta för dubbelt. Fast ja sällan 13 gånger, tänkte på Bullit annan hund/valp vi brukade ha/passa väldigt ofta för han kissade inne väldigt ofta, men somsagt det beror på vad men räknar med att gå ut men kanske 8-10 grr nu när det är vinter. Då kanske 2 långa promenader, resten typ på 1-1½kilometer

L1ll4n
0

#13 - Menar du att du går ut med en hund så mycket eller flera? :p

destroyed
0

1. hur ofta går du ut med era hundar?

omkring.. 4-10 gånger beroende på väder och annat. min hund hatar att vara ute när det regnar eller blåser så då vill hon bara mest ut och göra det hon behöver för att sen springa snabbt in igen…

2. Har ni något schema eller hur funkar eran "hundvärld"?

ibland så har jag det… under vissa säsonger så har jag lite schemaläggning bara för att få allt att gå ihop med träning och jobb.

3. Hur ofta släpper ni dom lösa?****

Sindra går nästan alltid lös av den anledningen att jag vill kunna ha henne lös. Det går faktiskt bra med tanke på att hon är 10 månader och har ett dövt öra till allt man säger:P

[Mharya]
0

1. Nellie får komma ut på promenad kanske 3-5 gånger om dagen. Ibland kan det bli 2, men det är väldigt, väldigt sällan. Och hon får vara lös ute på gården hela dagarna.

2. Nej, inga scheman här inte. Det funkar inte med scheman utan vi tycker det ska funka utan dem.

3. Nellie brukar få vara lös på de flesta av promenaderna, beroende på vart vi går. Och så är hon lös hela dagen (+ en kvällskiss) ute på gården.

SaraC
0

1. Oftast 3-4 gånger om dagen. Åtminstone en promenad om dagen är minst 1 timme.

2. Har inget schema, men de flesta dagar blir promenaderna runt samma tider. Men vill inte ha dagarna för inrutade så vi varierar vart vi går, vad vi gör på promenaderna och vad vi gör utöver promenaderna.

3. Släpper honom inte lös var som helst eller hur som helst så det blir några gånger i veckan. Däremot går vi oftare med spårlina så han får mer att röra sig på än i koppel.

Just nu och sedan i september ser dock våra rutiner inte alls så ut, eftersom vovve råkade ut för en olycka och har opererats i hasen. Det har varit mycket korta rundor och flera gånger än annars, styrketräning och ingenting lös.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

NaimaG
0

**Mellan 4-5 gånger om dagen och är ofta ute 1-2 timmar varje gång.

**2. Har ni något schema eller hur funkar eran "hundvärld"? 
**Inget schema. Konstant träning och lite lek som beröm är hur hundvärlden ser ut för min del.

3. Hur ofta släpper ni dom lösa?
Använder sällan kopplet.

Memsan
0

1.

Har inhägnad tomt på 2000 kvm, så de skäller vid dörren när de vill ut. Unghunden går säkert ut och in 20-25 ggr/dag. Sommartid är dörren öppen hela dagarna.

2.

Schema och schema.. Måndag sover de, tisdag-onsdag-torsdag får de promenader och ev. lite lydnadsträning. Fredag-lördag-söndag jagar de.

3.

De är lösa på tomten och när de jagar.

JenD
0

Oj förvånad att någon skrev 2ggr, kanske missuppfattade Obestämd

1. Mina är ute 4-8ggr om dagen, ibland fler men här så har jag en bra gård så öppnar bara dörren så får dom vara ute själva. Sen går dom ju med till affären och såna saker och några ggr i veckan ner till ängen med den lille. Den store bor med min särbo (sen 2 mån) så han går till ängen med honom 5-6ggr om dagen. På sommaren är dom oftast ute hela dagen lösa eller i lina. Flyttar till gård nu så då kommer dom vara med i stallet hela dagarna så länge inte den lille fryser för mycket.

2. Nej inget schema. Tar det som det passar oss..

3. Dom är alltid lösa så länge vi inte är på trafikerade vägar eller där det stör andra.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

tsset
0

#20 Med en gammal hund går man så ofta den klarar av det. Jag tar inte fler än två rastningsrundor med den äldsta, han vaknar först efter 12 och lägger sig vid 20, någon gång då och då är han uppe och rör sig men det är viloläge som gäller.
Yngsta får även han bara 2-3 rastningsrundor, det behövs inte mer de dagar vi gör annat.

Vi är ofta ute, den äldre älskar att ligga ute och bara titta och den yngre och jag tränar tillsammans utomhus en 5-10 gånger om dagen. Under sommarmånaderna är vi ute från morgon till kväll, och går alltså bara ut en gång. Dessutom är vi ute på träningsrundor, apportering, lydnad, agility, spår, joggingturer, dragturer, långvandringar osv. osv. ett par gånger i veckan.

Sen kommer ju hundarna ut på tomten precis när de känner för det.

Detta räknar jag inte med i "att gå ut med hunden", därav en så låg siffra som 2.

[Hilo]
0

#21 Räknar som du - Att släppa ut hunden på gården är inte att gå ut med hunden Glad

Vi går alltså ut och går, utanför "gården" - området när jag säger rastar.

-Bara för att klargöra mitt svar, annars blir det väl 10 ggr om dagen, då hon följer med ut att hämta post, prata med grannen, slänga sopor, m.m.
Och det är ju inte direkt samma sak  Glad

JenD
0

#21 #22 Okej förstod nästan det, då var det jag som missuppfattade :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Ricko
0

#14 Åt 1 hund? Ungefär 8 grr går jag ut med Kari, en hund jag brukar vara hundvakt åt. Överdrev med 10-13 grr (I 2-3 dagar är hon hos mig varje gång jag är hundvakt åt henne) 2 långpromenader(ibland 3grr) och resten 5-6 promenader/gånger 15 min. Men om det hade varit min egen hund hade jag kanske gått ut 5(2-3 långpromenader, och 2 kortpromenader. Eller ja det beror ju på ålder) gånger då det inte hade varit bra att den skulle gå promenader hela tiden, men eftersom detta gäller 2 dagar skadas hon inte av det, sen är hon ganska överviktig så försöker "fixa" det lite grann (har dåligt ord förråd) :) Och varje gång jag kommer in från en promenad vill hon bara ut igen, hon älskar att vara ute.

Jag tror att antingen missuppfattade du mig eller jag dig?

MoaW
0

**Jag brukar räkna på var 4e, max var 5e timma, tre promenader om dagen och två-tre ggr ut på tomten. Skulle gärna vilja gå fler promenader om dagen men har två som går skillda promenader, alltså 6 promenader om dan (mamma brukar hjälpa mig och ta en eller två). jobbar mamma får jag gå med hennes hund också, då blir det runt 6 promenader på en dag, sen orkar jag verkligen inte mer Tungan ute

**2. Har ni något schema eller hur funkar eran "hundvärld"? 
**Nja, har väl försökt ha schema, men det funkar inte så bra… promenader var 4e, var 5e timma, träning efter eller under promenaden.

3. Hur ofta släpper ni dom lösa?
Viggo tränar lösträning några ggr i veckan, och är lös och leker på tomten varje dag (då utan träning). Dobby däremot är lite svårare då han verkar besatt av att rymma. Men ska ta tag i träningen med honom med när vi får ordentligt inhägnad tomt.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.