Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2779 ggr
Rafflan
0

Raket träna hund?

Vår gamla hund har alltid vart rädd för raketerna, vi brukar ha hörselskydd på honom, men idag ville alla vara ute så han fick bomull i öronen, + hög musik för att dölja ljudet, smällarna hördes knappt, dock hör ju hundar bättre än vi, men ändå blir han allderles nervig och tokig, skäller (vilket han typ aldrig gör annars) och högt som tusan också och bara skakar, inte så han har panik utan snarare att han blir jätte stressad och nervös, efter jag skålat gick jag in och satt med honom och då blev han lugn men när jag gick ut igen började han på nytt, och han stressar då upp vår nya hund, den nya är skott tränad lite lätt utan problem men han blir orolig när den stora blir det :(

OBS: Kan även säga att vi provar haft den stora med oss ut och se om han blev lugn när han fick vara med oss men han vart ändå stressad :(

Tur att det bara e nyår 1 gång om året ^^,

Yessica
0

Varför gå ut om hunden är orolig? Jag lämnar inte mina hundar inne själva under skjutandet! Och skulle absolut inte ta med dom UT! Det gör det bara värre såklart. Förvånad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

emmeb
0

Håller med #1, det man med sig att hunden är rädd så ta inte ut den där det smäller som värst! Stanna inne med hunden och försök aktivera den och få den att tänka på annat. Har man rädda vovvar får man nog räkna med att missa lite glitter på himlen.

Själv har vi en liten vovva som är snorduktig. Vi stor i fönstret coh kollade på raketerna, och hörde smällarna, tillsammans. Jag passade på att göra lite enkla övningar som "sitt", "ligg" och "sitt vackert". Nemas problemas. Då det lugnat sig i grannskapet (bor ute på vischan ska ni veta så man märker då alla grannar har slut på raketer) gick vi faktiskt ut.

Ute härjade vi och lekte som bara den i snön fastän raketer lät längre bort. Inga som helst problem men då visste jag med mig redan innan att hon inte brukar reagera på smällar. Hade hon varit nervig hade vi stannat inne.

Rafflan
0

#1 & #2 Rädd å rädd, jag tror inte han blir rädd, utan nervös och kanske stressad, han skäller, viftar på svansen och kan skaka, vet ej om det är upphetsning kanske?

vi tog med han ut eftersom vi trodde han var orolig då det smällde å vi lämnade honom, så fort vi märkte att han var lika orolig med oss tog vi ju direkt in honom igen.
Han blev inte mer orolig ute än inne.

Går inte att aktivera, han är för ofocuserad.

Enda sättet är att platslägga honom bredvid mig och tysta honom så fort han börjar gnälla och sen sitta där å klappa honom.

Dock är han så här i ca 5-20 min, då det är som värst runt vårt hus, sen lugnar han snabbt ner sig, och han blir bätte å bättre ju äldra han är ;)

När han var yngre låg han under bordet och skakade och bara gnällde så då var det hörselskydd på och ligga där hos honom, med hörselskydden brydde han sig inte alls :)

Karizma
0

Vi stanna inne och såg på raketer här pangades rätt bra kan jag lova grannar sköt mycket. Så jag håller med #1 vi stanna inne för chanels skull tryggheten är ändå trygga hussar o mattar

L1ll4n
0

Såg någon som hade skrivit här på forumet att man ska ge hunden banan ;p

Marylojs
0

Men för h*lv*te, hur tänker ni när ni lämnar en rädd hund ensam inne/tar med ut? Är det för mycket begärt att ett par eller en av er stannar inne i ett lugnt rum med hundkraken?

Rafflan
0

**#6 *LÄS DET JAG SVARAT PÅ DEM ANDRA INNAN DU KOMMENTERAR TACK! Hur i h*lvete tänkte du själv om du inte läser innan du skriver?***

FATTA hunden är uppenbarligen inte rädd då han viftar på svansen och är glad, men troligen blir han stressad, nervös eller uppspelt/upphetsad!

Jag kan ju se om min egen hund är rädd eller inte, när han var yngre var han rädd å då låg jag med honom under teverums bordet och han hade hörselskydd på sig och då var han lugn.
Och nu är han INTE rädd längre, han har vant sig mer och mer och blir bättre och bättre.
Jag skulle ju aldrig har provat haft med honom ut om han vart rädd!

När vi var ute idag smälde dom bara några meter ifrån oss och han brydde sig inte ens.

Tror alla här inne på forumet att man är dum i huvudet eller?

tsset
0

#7 Mja, bara för att en hund viftar på svansen betyder det inte att den inte är rädd. Även rädda hundar viftar på svansen. Kroppsspråket är sååå mycket mer än bara en svansviftning.

Rafflan
0

#8 en till som har svårt att läsa?

Jag citerar "Jag kan se om min hund är rädd" haft honom sen han var valp, känner honom utan och innan och jag vet om han är rädd, och det är han inte, det är nåt annat, jag tror mest han är nervös eller stressar upp sig.

Allvarligt, ni anser väl att ni kan läsa era egna hundars kroppspråk eller? Varför skulle då inte jag kunna det med mina?

För jag kan iaf läsa av mina hundar och ta upp dom små signalerna som dom sänder ut.

Marylojs
0

Så den hund du beskriver mår bra menar du? I sådana fall bör du försöka hitta någon som kan lära dig en del om hundspråk.

""men ändå blir han allderles nervig och tokig, skäller (vilket han typ aldrig gör annars) och högt som tusan också och bara skakar, inte så han har panik utan snarare att han blir jätte stressad och nervös, efter jag skålat gick jag in och satt med honom och då blev han lugn men när jag gick ut igen började han på nytt, och han stressar då upp vår nya hund, den nya är skott tränad lite lätt utan problem men han blir orolig när den stora blir det :("

Det där är INTE en glad hund. Punkt slut.

L1ll4n
0

Tycker att det blir lite dålig stämning när ni skriver så "elakt". Varför inte ta det neutralt och försöka förklara lugnt istället för och säga såna saker som "Men för h*lv*te" osv.

Alla hundar är olika.

tsset
0

#9 Nej, mina läskunskaper är det inget fel på. Däremot verkar du ha missat något när du läste det jag skrivit, jag nämnde nämligen aldrig något om att du inte skulle kunna läsa din hund - bara att rädda hundar också viftar på svansen och att kroppsspråket handlar om så mycket mer än svansviftningar.

Allt annat har du hittat på själv, för jag skrev det då inte.

Rafflan
0

#10 Var har jag skrivit att han är glad? :O

Jag starta denna tråd för att få hjälp, dom smälde ju smälare 50 meter ifrån honom när vi var ute och gick idag och han kollade inte ens, låter det som en rädd hund enligt dig?

Jag vill få hjälp då han blir nervös och stressad, men någon hjälp för det får jag då inte då alla bara är helt 100% säkra på att han är enbart rädd.

#11 jo men blir väldigt arg när jag ber om hjälp och alla bara harvar om att han är rädd, det e ju min hund, det är jag som ser hur han beteer sig och det är jag som känner honom. Ingen här och ändå verkar folk tro att dem vet bättre om hur min hund mår och vad den sände för signaler. Vilket är totalt omöjligt för er då ni inte känner honom och inte sett honom. Eller är folk här kanske telepatiska och har pratat med honom? :)

Men jag ska tänka mig för hädan efter ;)

#12 Jo, jag vet men asså det e ju inte bara svansen som gör honom glad för den viftar han ju på jämnt :P

Men han viftade på svansen OCH var glad, när han är rädd brukar han dra in svansen mellan benen och gömma sig under tv-rums bordet (tex när det åskar rejält)

Så till ALLA:

Idag smälde några ungar/ungdomar smälare som tydligen vart kvar sen 12 slaget. Och vi var precis runt hörnet så dom såg inte mig å hundarna och när vi kom runt hörnet smälde en smälare av och dem var ca 50 meter ifrån oss, stora hundan tittade inte ens, låter det som en smällrädd rädd hund?

L1ll4n
0

#13 - Jag har inte sagt något om din hund. Utan jag vet hur det är när man ber om hjälp och istället får såna här svar.

[Malin3033]
0

Oj oj oj säger jag bara.

Vi vill ju hjälpa dig! Och för att göra det måste man diskutera, spekulera och bolla tankar med varandra för att kunna få fram något som kanske skulle kunna hjälpa.
Ett forum är just till för detta jag skrev ovan. om du skulle be om hjälp och det var bara en som svarade "så här är det", det skulle inte hjälpa så mycket, eller hur? Så anklaga inte för att folk spekulerar och diskuterar för det kanske hjälper i slutändan!

Kom ihåg att vi vill hjälpa dig, inte anklaga dig. Så det vi skriver - ta det inte för hårt, utan vi försöker bara skriva ett resonemang utifrån dina beskrivningar. Och därför - för att kunna få bästa tänkbara hjälp från oss på forumet så beskriv så mycket som möjligt utifrån vad som hänt så ska vi göra vårat bästa. :)

Oavsett om ´hunden var rädd eller inte, så tycker jag att du till nästa år ska låta bli att ta ut hunden. Eftersom h*n blir så pass stressad som du säger. Va istället inne med henne/honom, skapa trygghet. Var någonstans där inte raketerna syns genom fönstret, dra ner persienner eller var nere i källaren om ni har en sådan. Både ljuset och ljudet är det som verkligen brukar stressa hundarna.

Under året kan ni även köpa en skiva som har fyra olika ljud - åska, skott, raketer och tjutljuden från raketerna. Spela den på den ljudnivå så att inte hunden bryr sig. Höj lite för varje gång och spela den när ni beter er som vanligt i vardagen. Sådana skivor brukar hjälpa lite iallafall till nästa nyår.

Rafflan
0

#15 Jag vill ha tränings tips inte folk som påstår att min hund är rädd utan att ens ha sett honom när jag säger att han inte är det.

Jag vill diskutera och bolla ideer om ämnet, hur jag ska träna och hjälpa honom då han uppenbarligen inte är rädd men blir stressa och nervös. Men inte ett enda svar handlar om det…

Dessutom kan jag inte få svaret "så här är det", då min fråga gäller tips på att träna honom XD

Men om ni tar från min beskrivning kan ni då inte ta det jag skriver "han är inte rädd" och hjälpa mig utifrån det istället för att fortsätta harva om att han faktist är rädd utan att ni sett hans kroppspråk.

Det var inte i år, tror det var 3 år sen vi provade att ha med honom, men han bara gick runt bland allt folk och skällde precis som inne så som sagt tog vi ju in honom igen direkt. I år var han inne.

Men han vart ju inte rädd för ljudet, det som är så konstig, när vi är ute och går nu smäller det fortfarande lite här och var, och smällde 50 meter från oss, han kollar inte ens, han bryr sig inte. Så jag förstår inte vad som stressar upp honom.

För tydligen kan man ju smälla utan han blir rädd, han kan vara ensam hemma osv och sen har det ju hänt att det börjat åska om vi avrt borta och han ensam hemma, inte bryr han sig då heller :S

bblomquist
0

Kanske skriver lite off topic här,
Men var köper man sånna skivor som #15 beskriver?

L1ll4n
0

#17 - Google är din vän :)