Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 729 ggr
[helenal]
0

halvfodervärd?

Vad menas med halvfodervärd?

Tezza
0

Kan nog vara lite olika. Jag var helfodervärd åt min Pettro från början. Min uppfödare fick då ta 2 kullar på henne sen var hon min. Hon kostade då mig inget plus att uppfödaren stod för alla kostnader som ögonlysning, röntgen osv, dock ej mat. Vissa uppfödare vill ta 3 kull osv, det kan alltså variera. Man skriver avtal.

Halvfodervärd kan vara att man betalar halva hunden och sen vill uppfödaren ta en kull på hunden. Kan också variera lite.

Kristina-
0

Jag har bekanta somär halvfodervärdar till sin Labbetik, dom fick betala halva priset och sen ska uppfödaren ta en kull efter henne innan hon blir deras. Helfodervärd  brukar vara så att man får överta hunden gratis efter ett antal kullar.   Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att  skaffa hund på detta sätt, men det är ju en annan fråga!

Katti
0

Halvfodervärd innebär att man betalar halva hundens värde och säljaren (oftast uppfödaren) har rätt att ta en kull (om det är en tik) eller några om det är en hane.

Enligt SKKs avtal är det inte tillåtet att kräva mer än två kullar på en tik vid ett helfoderkontrakt. Tiken övergår också i fodervärdens ägo när hon fyller 5 år även om hon inte har haft det antal kullar som står i kontraktet.

Eftersom jag sett behovet har jag skrivit ihop en text om att vara fodervärd. Den finns här: http://skullebo.se/varafodervard.html.