Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3112 ggr
Qabang
0

Loppor eller Löss?

Vi misstänker att valpisen kanske har loppor eller löss, eller något annat liknande som irriterar och klias. Vi ska ringa veterinären imorn, men kanske ni vet vad det kan vara? Hon kliar sig och "tuggar" i pälsen hela tiden, ibland tjuter hon till. Uppfödaren sa att hon behövde ett bad och igår fick hon ett bad med lopp & -löss schampo, vi kunde nämligen inte se henne "lida" sådär. Vi byter dessutom bäddfilt varje dag. Men ingenting ser ut att hjälpa. Pälsen ser fin ut, men i botten, är det något mjäll liknande :/

Malin-A
0

låter nästan som mjällkvalster, när dem får mjällkvalster så blir det ökad mjällbildning samtidigt som detta retar huden så att hunden kliar..  men du får nog mer säkert svar när ni ska till vetten imorrn, hoppas allt går bra…

Qabang
0

#1 Ja, jag får väl hoppas det inte är något farligt :) Vi ska ju ringa imorn, så det är ju inte säkert att det blir nödvändigt att åka till veterinären.

Malin-A
0

du får skriva imorrn och säga vad ni fick för svar hos vetten =)

Ninja
0

det kan ju vara skabb också.. kom ihåg att kontakta uppfödaren och berätta, de andra valparna kan också ha samma sak och då är det bra för dom och de andra köparna att veta.

TinaH
0

Det kan vara allergi…

Så började tyson, innan hela hans opäls och hud började trilla av och resulterade i stora köttiga och blodiga stycken.
Jag vill absolut inte skrtämma dig.
Detta resulterade i Torrfoderallergi.

gå iväg till veten så dem få ta ett blodprov, gärna med en gång.
innan det hinner och utvecklas till nått värre, än vad det inte kanske är.`
Det blo0dprovet går på veterinärvårdsförsäkringen, ska det göra. Ialla fall om man har som jag Agria plus special.

Lycka till! Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Qabang
0

TinaH - Vi försäkrade henne i lördags på internet, Agria plus special. När börjar den gälla tro? Jag får väl hoppas att det inte är allergi.

[helenal]
0

okej va bra att ni har kontakt veterinären så snabbt. om ni har försäkrat henne i lördags så tar det ca 7 dgr innan det gills och man ska betala in.

Vattnadal
0

Det finns massor av anledningar för en hund att klia sig. Det kan vara stressloppor, dvs klia sig för att stressa av och ge lugnande signaler till er.

Det kan vara den ovana värmen (för visst kom hon från hundgård?) i kombination med mjäll. Mjäll kan de få av foderbyten, fel sammansatt foder od.

Det kan vara någon form av ohyra, vilket ett besök till en veterinär kan påvisa. Man kan annars prova att dra en luskam genom pälsen vid nacken, där det oftast samlas löss od. Fastnar något odjur i kammen, så vet man säkert att det är dags för behandling.

Många medel är starka och rekomenderas inte till små valpar. Bad och sanering av allt hunden varit i kontakt med är en för hunden snällare lösning.  

Visst kan det vara allergi, men det är ofta ovanligt på så unga valpar, samt inte heller något vanligt förekommande på rasen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Qabang
0

Tack Vattnadal. Vi har ännu inte fått tag på någon veterinär, det har köat hela dagen, vi har ringt ca 10 grr till blåstjärnan. Imorn testar jag igen, annars blir det väl att ringa till någon annan.

[helenal]
0

finns ju akuta telefon nummer till blå stjärnan. då behvöe rman inte vänta länge.

Qabang
0

HelenaL - Asså, det visste jag inte om. Vart hittar man det nummret? Och vilka ärenden är tillåtna? 

Ninja - Hon (även de andra valparna) besiktades bara någon dag innan hon kom till oss, ua. Om det skulle vara så att hon hade loppor, eller vad det nu är borde inte detta stå med i besittningen då? Annars kan det ju vara som Vattnadal säger, att det har med värmen att göra och foderbytet. Men men, vi ska ialf kolla upp det för säkerhets skull :)

TinaH
0

Tyson fick sin dom av torrfoder allergi vid ca 12månaders ålder.
Han har Sibirien Husky i sig.

Mvh TinaH

Vattnadal
0

Jo, men där här lilla valpen är bara 9-10 v nu. Rakshas allergi dök upp runt 1 år eller kanske lite mer. Hon är golden, och där är det rätt vanligt med problem, likaså på tex labbe och schäfer. Vilka andra raser är det i din hund?

Mamma har en exemhund dock utan uttalad allergi. Blandis av golden, schäfer, njuffe och flat. Bra blandning med tanke på höfter och hudkänslighet va? Flört 

Visst är det bra att ha allergi i åtanke, men börjar en hund klia sig är det troligare ohyra. Det är nästan läskigt hur vanligt det är med löss nu för tiden. Många märker inte ens att hundarna har det, och den här värmen hjälper inte direkt till…

Vi har upptäckt att vår gammletiks löss är immuna mot expot, eller så rinner medlet bara av henne. Hon badades istället i 4 v, när de andra expotades, och tro inte att det hjälpte heller! Nu har vi varit till veterinären och fått en sväng stronghold till alla hundarna. Funderar på att be om en laddning till, för att vara ybersäkra på att allt är borta. Gissa om min aversion mot gift att hälla på hundarna gick över i vintras när vi skulle ohyrebada 6 hundar. ONT i kroppen och flera ton blöta handdukar, samt samma dag sanering av hela huset. Nej, gift kan vara rätt bra ibland, inser jag nu. Dumt med gamla principer!Räcka ut tungan

MVH Elin

TinaH
0

Min är blandis mellan Pointer / Vorsther /sibirien Husky.

Det är inte några som helst problem med dem andra raserna.

Mvh TinaH

Qabang
0

Vi har fått tid hos blåstjärnan nu, imorn kl 14:30. Jag hoppas allt går bra nu, och att det inte ska vara något allvarligt!

TinaH
0

Lycka till !

och hoppas attt allt går bra!

>Håller tummarna! Skrattande

Mvh TinaH

mariatingsund
0

Hej!

Jag tänkte bara nämna att om man t.ex. byter foder till en annan sorts foder utan avvänjning (inte stegvist alltså), då kan symptom bli sådana.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Qabang
0

Okej, mariatingsund :) Aja, imorn får vi ialf veta vad det är säkert..

nattfrost
0

TinaH tolkar jag dig rätt när du anser att det är inblandningen av Siberian Husky i din hund som ligger bakom allergin? Jag har träffat några Siberian och Alaskan med ägare och inte hört någon som haft problem med foderallergi (om inte stenätande kan räknas dit).

Om jag åker till nästa rasmästerskapstävling ska jag fråga runt för att se om du baserar dina inlägg på fakta eller tro.

TinaH
0

nej nej…husky ska vara mer tåligare än andra hundar, eller ska och ska..men dem är det oftast.

Jag vet nog igentligen inte vad jag har svarat på. hmm…Generad

Men samtidigt så kan alla hundar få allergier, husky eller inte, det var vad den danske professorn sa som var och gjorde testena på Din vetrinär i Helsingborg. Kommer inte på vad han hette just nu, för det är trotts allt 2 år sedan och jag har inte papprena här.
Men min veterinär på Din veterinär i helsingborgh, heter Torkel Falk.

Han sammmarbeta med en kille som är proffessor och är veterinär, samt utbildar veterinärer i köpenhamn på danska veterinärhögskolan, och ha specialite just hud, och hudproblem.

¨Det Maria skrev i #17, har hon helt rätt i, att man inte ska byta foder på en natt, utan låta det gå minst 2-3 veckor, gärna längre tid.Glad

Mvh TinaH

Qabang
0

Så, nu är vi tillbaka från veterinären och det visade sig vara mjällkvalster :) Vi fick recept för det, så imorn skall hon behandlas. Vilket lättnad att det inte var något allvarligare.. Men gud så dyrt det var, 800kr för den undersökningen (+ 200kr för medicinen). Aja, nu vet vi ialf vad det är.

TinaH
0

Gud så skönt att det "bara var det" ! :)

Ja, veterinären är som tandläkaren, dem bara vill ha det man inte har …pengar…*ler*

men 800kr för en undersökning??
brukanr inte ligga merän på 3-400kr.
Tog dem prover åsså?

vad hette medicinen?

Skrattande

Mvh TinaH

Malin-A
0

då var det som jag trodde… =) skönt att ni vet vad det är nu o så… när vi va me våran hund och dem skulle kolla igenom honom så kostade det 530 kr (ca 15 min) + medicin 300:-

Qabang
0

Jag vet inte vad dem gjorde, men dem tog nog lite tester kan jag tänka mig. Tycker ialf det var väldigt dyrt för en undersökning..

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr får man nästan räkna med det, så man får månadsspara för det ändamålet, för när något händer, då står man där med bar rumpa. Jag brukar säga att våran hund är värd sin vikt i guld, så ofta han hamnade hos veterinär, men han kräver varken dator, mobiltelefon, mp-3 eller cykel. Så vi klarar det även om vi bara äter pasta ibland.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Vattnadal
0

Det där med foderbyten är viktigt. Har fått lära mig av draghundsfolk att det tar flera månader innan en hund anpassat sig helt till det nya fodret och kan prestera max igen. Fast det märker knappast vi vanliga dödliga.Flört Vi märker väl mest om de blir dåliga i magen, kanske lite slöa eller så. Även om de tål det nya fodret lika bra eler bättre, så tar det tid för mage7tarm och kropp att anpassa sig.

Man ska nog försöka att inte laborera med foder så mycket, och byter man ska man göra det gradvis. Svårt om man inte har kvar av det gamla fodret dock.

MVH Elin

Qabang
0

#25 Pengar har jag så det räcker för henne, inga eknomiska problem. Jag var bara inte beredd på den summan, trode en undersökning skulle vara billigare. Jag kan lägga ut vad som helst på henne, hon betyder allt för mig.

#26 Okej, men vad ska man göra när man inte vet vad den har fått för foder tidigare? Den delen var uppfödaren väldigt slarvig med. Jag frågade vad han rekomenderade men fick bara "hon äter vad som helst" till svar. Därför följde jag ditt råd, Vattnadal och köpte Royal Canin Medium Junior. Vilket jag tycker funkar bra för henne.

TinaH
0

ade jag fått ett svar så av min uppfödare, så hade jag vänt om klacken och avbrytigt köpet. För foder på en sådan liten, kan göra välldigt mycket.

Mvh TinaH

Qabang
0

#28 Okej, jag tycker han var väldigt seriös för övrigt. Och för en sådan sak hade jag aldrig avbrytit mitt köp - löjligt, Kiwi betyder för mycket för mig. Visst, jag håller med om att han kanske skulle kunna vara bättre på den delen, gällande foder men jag fick många andra goda råd om mycket annat. Och kanske fick hon inte något torrfoder, utan "hemlagad" mat som kyckling och ris etc.

nattfrost
0

Min erfarenhet av häftiga foderbyten är att hundarna kan bli dåliga i magen och man får springa ut med dem hela natten och att de kan vara lite slö efteråt (som vi blir efter en magsjuka). Utöver har jag inte haft några problem.

Det Vattnadal menar i #26 är att även om man följer alla regler om invänjning på det nya fodret så tar det upp till ca 3 månader innan hunden tillgodogör sig allt så man kan ta ut 100% av hundens kapacitet när man är ute och kör.

En snabb sökning på "mjällkvalster" visar att fodret inte har något med kvalstren att göra.

Om Kiwi funkar på det nya fodret så hade han rätt i sitt påstående att hon äter vad som helst.

#28 Vi har haft svårt att få reda på vad hundarna vi köpt har ätit hos uppfödaren trots att vi varit med vid matning och blandning av foder.

Ett exempel på "hemlagad mat" jag sett är: 10 kg malt kött, en säck torrfoder. Detta rörs sedan ut i 20 liter vatten. Serveras efter 30 min.

Qabang
0

Jag har ännu inte lagt märke till några typiska tecken för magont. Ibland kan hon få lite hicka, men det kan väl ändå inte bero på maten? Däremot kurrar magen ibland, vilket kan anknyta sig till fodret. Hon har inte fått diarré eller liknande, kanske är avföringen någorlunda lös, men inte så farlig. För övrigt är hon väldigt pigg. Men det kanske tar lite tid innan symtomen visar sig. Hon har ju trots allt bara ätit fodret i några dagar, 6 dagar för att vara exakt.

nattfrost
0

Har du inte märkt något ännu skulle jag slappna av och forsätta med fodret.

Det är en huskyvalp så jag antar att hickan kan bero på att hon äter maten och skålen i 3 tuggor. Att magen kurrar beror troligen på att hon är valp och har en enorm förbränning bara genom att existera.

Vattnadal
0

Uppfödaren kan nog uppskatta, även om det är en tråkig nyhet, att veta att valpen har mjällkvalster. De behöver troligen behandla sina hundar, och då är det ju bra att få veta det i god tid. Svårare att upptäcka sådan här när man har hundarna ute. Även om amn är med dem mycket, så missar man lättare smådetaljer då.

Skönt att veta vad det är, och att det inte beror på foder ed! 

Hicka har många valpar, så det är ingen fara. Knorrar magen kanske det går att öka på fodermängden en aning, eller kanske ge ett mål till. Är de för hungriga kan de börja kräkas galla.

Känn på hennes kropp, du ska kunna känna revbenen, och så länge hon växer förbränner hon ruskiga mängder energi. Piro åt mer än de vuxna hundarna i perioder när han var liten. Inte en lugn sekund så länge han var vaken! Helt plötsligt en dag, runt 6-7 månader, hade han växtspurtat klart, och hann på 2 v lägga på sig lite extra. Så fort vi märkte att revbenen blev lite svåra att känna, minskade vi fodergivan.

Bifogar foto på nyäten valpis, med hängmage!

MVH Elin

Malin-A
0

ja det är nog inte någon fara så länge du inte märker något konstigt, det med hickan har alla (dem flesta) valparna när dem är små, min hund hickade ganska mycke när han var liten, så jag kollade upp det och det är helt normalt, men går det till överdrift så får man ju kolla upp det.. annars är det nog ingen fara.. du får lägga upp lite nya bilder snart på kiwi =)

Qabang
0

Vattnadal - Tack, jag ska självklart meddela uppfödaren om att veterinären hittat mjällkvalster, det är ju inte mer än rätt att göra det. Veterinären vägde Kiwi och då vägde hon 5kg (4.95), dem kände på henne och tyckte hon kändes bra i hullet. Vi passade nämligen på att fråga om hon inte var för tjock eller för smal :)

Qabang
0

Malin.a - Nya bilder kommer.. Men vill gärna ha lite utomhusbilder, väntar därför på bättre väder. I veckan ska det bli sol och plusgrader, då ska jag passa på att fota.

[helenal]
0

vilka ögon!

Qabang
0

Kiwi har fått den första tuben. Men jag kan dock inte se någon förändring. Hon ska enligt veterinär få en till om 14 dagar, den 25 januari. Är det vanligt att det inte hjälper efter den första tuben?

nattfrost
0

Mitt enda råd är att du ringer din veterinär och frågar. Vi har aldrig använt medlet så jag saknar erfarenhet av det.

TinaH
0

Pröva och köp på apoteket "Vetri Derm Shampoo" Visserligen kostar det 113,50.
men jag lovar, det är värt var enda krona.Glad

Mvh TinaH

Vattnadal
0

Om man kan bada eller inte hänger på om ohyremedlet är ett medel man sätter i nalcek. De flesta ohyrepreparat man har på utsidan av hunden gör att man inte får bada dem. Fast stronghold går in i kroppen, så då går det bra att bada.

Kolla med veterinären, så vet du, för att vara säker.

MVH Elin

TinaH
0

ahaa..ok förlåt….Generad….visste inte jag…..Ledsen

Men ring veten INNAN du går på apoteket, lät som en klok idé från vattendal! Flört

Mvh TinaH