Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1927 ggr
Ceciliaolucifer
0

Vanvård av hund

Hej,

Jag har via mitt jobb kommit i kontakt med en av våra kunder som precis har fått en hundvalp. Problemet är att den här nyblivna hundägaren är rullstolsbunden och omförmögen av att ta hand om sig själv pga tidigare långvarit missbruk.

Redan när han fick valpen för en tid tillbaka så förstod vi att det skulle bli problem. Han har assistenter dagtid men dom går ej ut med hundvalpen och hundägaren blir förbannad över att valpen givetvis kissar och bajsar inomhus.

Inatt var han så förbannad på valpen så att tog sönder sitt skoställ och bröt loss två plankor för att kunna slå och fösa undan valpen. Den har idag inga synliga skador men betyder inte att den inte har råkat ut för våld.

Valpen är renrasig och uppskattas vara ca 10-12veckor gammal.

Jag väntar på att klockan ska bli nio så att jag kan ringa och göra en anmälan. Men det känns som att det kommer att ta allt för lång tid innan det händer något.

Jag ska börja med att göra en anmälan och höra vad dom säger. Jag förmodar att nästa steg är att ringa polisen nästa gång han hotar med att slå valpen.

Tyvärr har jag inte bevittnat det här själv utan det är upprörda arbetskamrater som har berättat. Vi ska försöka få tag i assistenternas chef för att fråga hur mkt dom hjälper hnm med hunden dagtid.

Ville nog mest skriva av mig..

Karizma
0

Min man har arbetat hos en brukare som hade katt och hund tillsaken är den att det är inte deras jobb att se till djuren utan det är brukarens jobb att kolla av hunden så assi ska inte få skit över detta. Sen är det synd att inte dom sa ifån lite att tor det kan blir problem att ha hund för det kräver mycket tid till promenader aktervering mm men i slutändan har dom inget o säga till om heller (assistenerna) Lite synd tycker jag då de vet hur deras brukare funkar. Men ser man nu att en hund inte har det bra kan man anmäla hos bode polisen och djurskyddet detta lär inte blir bättre med tiden antar jag iaf. Stackars hund.

Xondah
0

Hoppas de löser sig och att hundvalpen får hjälp därifrån. Gråter

#1 Om brukaren inte kan ta hand om djuret är de visst assistentens ansvar, man är ju brukarens händer och ben. När jag jobba som assistent tog jag hand om katten, de visste jag redan när jag började att brukaren hade katt som låg på mitt ansvar när jag jobbade.

Finns de inget sånt bestämt tycker jag personligen att man ska agera för djurets bästa.

Ceciliaolucifer
0

Hundvalpen kom därifrån redan igår kväll. Skrattande

Xondah
0

#3 Men så skönt att det ordnade sig! :))

Karizma
0

Glömde säga att brukaren min man arbeta hos var fruns hund o djur, brukaren var mannen men de fick minnas ta en promenad trots det inte var deras ansvar. Därimot har man viss ansvar att se till att djuren har det bra. Jag hoppas nu iaf att denna hund får ett nytt hem låter inte som den bästa iaf.