Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1661 ggr
map2ster
0

Någo som vet...??????????????

Hej !

Har idag en kastrerad dvärgschnauzer tik på 2 år och ska köpa ännu en hund och nu är jag orolig för att göra fel beslut.

* När man redan har en kastrerad tik, ska man då välja ännu en tik eller ska man satsa på en hane denna gången…?

* Kommer tikar bäst överens med tikar eller hanar…?

* Markerar hanen revir, om hur ofta om han kommer hem till ngn annan som har en hane…?

* Mina föräldrar har en hane som de tagit över från min bror som hade två hanar.
Detta fungerade smidigt ända tills den hunden de nu har blev könsmogen, då slogs om hela tiden.
Men nu är denna hanen kastrerad, tror ni det då kan fungera att ha ev två hanar i samma hus vid tex besök om man tränar dom tillsammans ofta redan då den andra hanen är valp…?
Funkar kanon med mammas hanhund och min tik.

* Leker en hanhund + tik bäst eller leker 2 tikar bäst tillsammans…?

Snälla behöver tips och råd omgående då jag ska välja hund snart.

MvH
M

Karizma
0

Oj ofta sägs det att hane och tik leker bra och hane hane, svårare med tik o tik. Men det är så olika hur bra hundarna trivs med varandra deras kemi ska ju passa bra med.  Grannen har 2 tikar de leker kanon bra ihop, grannen har 2 hanar även dom går bra ihop. Det ska funka bra så länge det inte finns löptik i deras närhet då kan det bli tjabbel :)

Mischa
0

Gå efter vad du känner för/vill ha.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

Jag upplevar att två hanar fungerar bäst ihop..
Har man dock två kastrerade tikar brukar det vara ungefär samma..

Det har också mycket tycke och smak.
Gillar du tikar, köp då en till tik och kastrera den också, så kommer nog allt bli bra

Yessica
0

Jag har en kastrerad tik och en okastrerad tik. Kastrerade min ena tik i mars i år, så dom levde ihop 1 år okastrerade bägge två. Jag har inte märkt att dom ska vara aggressiva mot varandra. Sting har börjat säga ifrån när Pippi blir för jobbig. Men det händer liksom inget. Hon bara skäller till och visar mot Pippi att nu räcker det. Så är det nog med det.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

ew
0

I en vargflock (hundflock) finns det inte en som är ledare över alla å sen näst högst i ran å näst-näst osv, utan det finns en ledare bland honorna och en bland hanarna. Därför brukar tik och hane oftast gå bra ihop, mellan dom är de liksom inte så "viktigt" vem som är högst i rang, brukar vara svårare med tik o tik ,å hane å hane. Men givetvis går många tikar hur bra som hellst i hop med andra tikar, beror på hur benägen dom är att vara högs i rang. Visar den ena hunden tydligt att "jag är inte farlig" så blir det inte bråk.  Kastrerade hanar blir lägst i rang i en flock med tikar och icke kastrerade hanar. Så det är hemskt sällan det blir bråk mellan en , kasterad hane och en icke kastrerad, men självklart kan en äldre hund säga till en valp, om den behöver det.

Jag skulle säga att du kan köpa hane eller tik vilket du vill.

När hundar leker försvinner rangen lite, och alla leker på samma villkor.

Det kan hända att en hane markerar när den kommer hem till andra. Hur mycket/ ofta beror helt på! Vissa gör det aldrig andra ofta eller alltid.