Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6196 ggr
Johanna
0

North pole

Ngn som vet ngt om det?

va i djuraffären idag, o vi började snacka foder…
hon i affären rekommenderade då det fodret, va tydligen ett ganska nytt foder?
o innehöll inga spannmål… vilket ju låter bra.

va även ett bra pris! 299kr för 15kg.

binx
0

Oj! Väldigt billigt.. man undrar ju hur det kommer sig? Frågade du det? Kan ju visserligen bero på att det är så nytt..

[IsabelleA]
0

Det låter bra, men behöver inte hunden spannmål? Med tanke på att det är spannmål i den mäste hundmat (hoppas att jag inte har fel nu).

Nikkis
0

Nej det behöver inte hundar iochmed att dom i grund och botten är rovdjur.

Fnatte
0

#2 Vad jag vet så äter inte våra hundar sädesslag ute på fälten där vi bor utan föredrar kött och många hundar är ju allergiska mot vete och det är ju spannmål så jag skulle ju inte kunna tänka mig att dom behöver spannmål utan det är foder tillverkaren som drygar ut vid tillverkningen för att kunna få ut mer foder. Men det är bara min personliga uppfattning. Plus att jag har hört att många tillverkare blandar i redan producerat och näst intill utgånget foder i en ny tillverkning bara för att spara lite slantar. Det vart en lastbilschafför som berättade detta och han körde för ett svenskt mycket välkänt foderproducent.

Ang. North pole så ska jag testa det på min tik nästa gång det är dax att köpa foder. Då det verkar bra.

xcess
0

Vart kan man köpa North pole fodret?

AnneN
0

Någon som har möjlighet att dela med sig av innehållsförteckningen på detta foder?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

xcess
0

Det är den jag vill åt med, samt vart man får tag i det

AnneN
0

#7 Jag hittade denna sida som säljer detta färskfoder, har mejlat och bett att få en fullständig innehållsförteckning.

Återkommer när jag fått svar.

_**/Mvh Anne

xcess
0

jaha som jag fattade det skulle det vara ett torrfoder, men jag tålkade det kanske fel?

ingann
0

#9 det är ett torrfoder:) Jag har ingen personlig erfarenhet av det men har hört några som använder det och är väldigt nöjda…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

#9 Okej, du har nog rätt, jag som läst för snabbt igen Skäms

_**/Mvh Anne

Mischa
0

Innehåller majs/ris/betmassa istället.

[Hittade enbart innehållsdeklaration för högenergifodret, och på norska](Kyllingkjøtt og produkter fra kylling (min 38%), ris, mais, betemasse, gjær, fett fra fjærkre, lakseolje, mineraler, DL-metionin, L-lysin, koppersulfat pentahydrat, Vitamin A, Vitamin D3, Vitamin E)

≧◔◡◔≦

AnneN
0

#12 din länk fungerar inte.

Om det innehåller ris och majs så ljuger de ju då de skriver att det är fritt från spannmål.

_**/Mvh Anne

Mischa
0

#13 dom räknar väl bara havre/korn/vete/råg som spannmål kanske, nu skall länken funka.

≧◔◡◔≦

ingann
0

På produktbeskrivningen i länken AnneN postade förut står det inte att högenergifodret är spannmålsfritt… Det står bara på 15-kgsäcken så det är nog olika innehåll…

/Ingalill

Karizma
0

Majs o ris tål inte alla hundar som har spanmålsallergi iaf om det är ett foder man vill hitta som är bra för dom så får man akta sig lite. Ni som fattar lite ang bra foder hur verkar detta vara den #14 nu länka? Bra,medel eller dåligt. Tror våran bortskämnda dam inte äter något annat foder iaf men skadar ju inte o testa en provpåse iaf.

Karizma
1

http://www.bjorkangsgard.se/hundfoder dessa säljer iaf fodret.

Mischa
0

#16 Skulle säga medel, men det är ju för att jag är skeptisk mot både majs och betmassa i hundmat, dock tror jag säkert att många hundar skulle må fint på det.

≧◔◡◔≦

Karizma
0

#18 medel  är denna, hur sätter du betyget på RC foder jag kör med sensitiv till våran pga magen som är bra men hon gillar fodret så jag kör på den nu. Men eftersom jag itne är hajj på foder kan det vara bra o veta :)

Mischa
0

#19 jag är inte förtjust i RC, men det har nog att göra med att jag tycker dom kör överpriser i jämförelse med innehåller, vill minnas att det är en del spannmål och majs där med och som sagt har dom ju höjt priserna rätt rejält också.

Skulle vara grumt nyfiken på att få tag i innehållet till den andra sorten i såfall vore den verkligen prisvärd, ett annat foder som är prisvärt i jämförelse med innehåll är standart som dessutom är svenskt.

Oavsett hur fodret än ser ut är huvudsaken att hunden funkar på det, vissa hundar funkar enbart på "skräpfoder" och andra är mer krävande på vad för innehåll.

≧◔◡◔≦

xcess
0

#20 tycker du att standart är ett medel bra foder?

Mischa
0

#21 tycker standart är bra då det har ett bra innehåll (rent och köttbaserat), är svenkt och till humant pris.

≧◔◡◔≦

xcess
0

#22 det är uppfattningen jag med har om standardt men är ris en så bra spanmålskälla? Ifs är den bättre än vete vad jag läst?

Mischa
0

#23 Bara en gissning från min sida så skulle jag tro att ris är en mildare och bättre kolhydratskälla än vad många andra spannmål är.

Vete är ju ganska känt för att påverka många allergihundar, men jag tror det är lite hugget som stucket.

≧◔◡◔≦

ingann
0

Jag ringde och frågade en återförsäljare om fodret och det innehåller majs och ris…  de hade ingen aning om varför tillverkaren skrivit att det är helt spannmålsfritt då ris och majs finns med i innehållsförteckningen…

så det var inget alternativ för min hund Obestämd

/Ingalill

Karizma
0

#25 ja då anser jag det inte helt allergifoder för majs o ris tål inte syrrans hund heller.

ingann
0

#26 precis… då spelar det ingen roll hur billigt det är…

de tyckte först att jag skulle prova iaf för en del hundar tål små mängder men aldrig att jag köper ett foder min hund riskerar att bli sjuk av!

/Ingalill

anaprincess
0

Vad är betmassa?

AnneN
0

Nu har jag efter lång väntan äntligen fått svar på vad fodret innehåller!

Se bifogad fil

_**/Mvh Anne

Gingo
0

Har inte läst alla svaren nu.

Men Hundar eller rovdjur överhuvudtaget ska väl inte äta majs? Jag har hört att det påverkar på nått sett dera muskler och sklettet stämmer det?

Mischa
0

#30 väldigt många fodermärken har majs i olika former i sina foder (inkl. "fina" märken) , det är ju ingen som hör djurets naturliga kost till, och då min hund käkat majskorn kommer dom ut hela vilket säger sitt dvs att det är svårsmält och hunden tar inte upp det på något sätt.

Men jag tror inte på att det är farligt/skadligt, utan mer en billig utfyllnad.

≧◔◡◔≦

Gingo
0

#31 Så det stämmer alltså inte så mycket? Fast det borde väl påverka hunden på något sätt? eller så är jag bara trött just nu och bara vimsar Flört

Tycker torrfordret eller ja foder till hund är väldigt dåligt, Man vet ju inte vad som stoppar i fodret, som nån sa att dom maler ner nästanutgånget mat i maten.

Vattnadal
0

Majs innehåller noradrenalin och dopamin, inget man vill ge en stressad hund i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karizma
0

29) Anne tack för den infon :) En sak var väl bra och de är att dom var lite ärliga där med att dom bara kör ett allrundfoder inte speciell för valp allergi mm hundar.

28, jag tor betesmassa är bukfyllnad med, socker så det smakar godare? Vet inte hoppas på få svar vad det är av nån som kan lite mer :D man ger iaf betesmassa till flera sortes djur så som kor o grisar antar hästar med.

AnneN
0

#34 Jo fast på den återförsäljarens hemsida står det att fodret är helt spannmålsfritt, vilket det ju bevisligen inte är.

Jag bad dem ändra det till vetefritt istället, så får se om de gör det.

_**/Mvh Anne

IdaT
0

#34 Då du nämde att betesmassa ges till hästar också (kallas då betfor) så kan jag svara på vad det är. Flört Det är rester som blir under sockerproduktionen (från sockerbetan), det är inte fullt så sött som socker, och brukar till hästar oftast sötas med en annan rest från sockerproduktionen som kallas melass.
"Betfor är en restprodukt från sockerframställning. Betfor är inte något särskilt fodermedel, det är ingen råvara utan en foderprodukt. Det som är, är att man har resterna från sockerbetan, när man tillverkar socker strimlar man sockerbetan och därefter när man utvunnit sockret har man betfibern kvar och den blandar man då med melass. Och då har man betfor. Melass är också en restprodukt från sockerframställningen" Afronbladet sport.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Karizma
0

35, ja just det glömde jag att denna skulle vara helt fritt fårn det suck ja då stämmer det ju inte på långa vägar. Hoppas dom ändrar för det är ju helt fel stackars dom som har som du nu en hund som inte kan äta sånt o paff blir dålig.

36, juste det betfor det tänkte jag inte på själv, själv gav jag inte det till nån av mina hästar iaf.

ingann
0

#35 jag bad också återförsäljaren ändra men de sa att det är tillverkaren som anger vad som ska stå i annonserna…  men de kan ju iaf göra ett tillägg tycker jag om att det innehåller majs och ris.

/Ingalill

Mischa
0

#38 åh, dom borde ju även få tillverkaren att ändra sig då det annars är falsk marknadsföring.

≧◔◡◔≦

Chanku
0

Det låter ju som att det är ca 38 % köttråvara, vilket jag tolkar som färskt kött. Vilket då också innebär att ca 75% av köttet är vatten. Så kanske 10 % kött i torkad form, om de nu menar färskt kött i ingrediensförteckningen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se