Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 9902 ggr
hugoochip
6

Kostar i månaden?

Nu är det så att vi undrar på ett ungefär vad en hund i storleken tex Labrador kostar i månaden/året?

[Hilo]
0

Kan ju ta min labbemix.

Han är ju försäkrad, så det är ju en kostnad.
Exakt beror ju på bolag.

Maten kostar ca 449 / säck 19 kilo.
Sen har jag ingen vidare koll på hur länge sen räcker, men säg en månad lite styvt..

Vaccination 350 / år
Om man går någon kurs kostar även det, men det gör inte vi så jag säger inget om det.

Sen om man köper nytt koppel och halsband då och då, men det är ju inget man måste om hunden inte växer eller att sakerna går sönder.

Säkert glömt något..

Men ja.. ca 500/ månaden på mat.
Försäkring, vaccination, o.s.v. är ju beroende på vart man bor och vilket bolag man har..

ElinLilja
0

Min tjej kostar:

Försäkring 250:- / månad

Mat 669:- / månad

Saker/godis/täcke/lekssker osv: utslaget så lägger jag nog ca 100-200 kr på detta per månad. Beror ju helt på delar av året täcke/tröjor kostar en del så då blir det ju dyrare.

Sen går vi på kurs som kostar 100:-/månad och bensin kostander dit är ca: 400:-

Så ungefär:

1000 - 1500:- lägger jag på jycken i månaden beroende på månad och om hon behöver nåt speciellt. Sen är det ju flera engångs kostander som tillkommer så som vaccinering, ev kastrering, veterinär kostander

[Hilo]
0

#2 Fast vaccinering är ju ingen engångskostnad  Tungan ute

Chanku
0

#3 Däremot är det ingen årskostnad heller :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Royalz
0

Min hund kostar i månaden:

Mat: 720kr - räcker en månad.
Försäkring: 1500kr per år - redan betalat in hela summan.
Ben/godis: 400kr
Övrig: 100kr

Det är lite olika vad dom övriga kostnaderna blir, nu i januari ska jag gå en kurs som kostar 1000kr så då blir det extra dyrt den månaden.

Så ca 1220kr per månad :) sen + ev kurser jag går.

QLBA
0

Glöm inte räkna in saker han kanske tar sönder och veterinär kostnader, en av våra månader såg ut såhär

Dator 10000:-

Telefon 2000:-

Sladdar 400:-

Mat 500:-

Veterinär 2600:-

Sårtvätt efter veterinären 170:-

Sele (lånad) 300:-

tuggben och annat gott 200:-

16170 kronor

(Försäkring och vaccinering ej inräknad)

Ingen bra månad för oss kan man säga =) men det är viktigt att ha i tanken. . .Det jag menar med detta är att man behöver en buffert oxå, och ibland glömmer folk det som skaffar hund.

hugoochip
0

Tack för alla svar:)

Ungefär hur mycket kostar en labrador om året?

Halsband och koppel och sådant kan jag tänka mej ligger på ca 300 kr. Man behöver ju inte köpa nytt hela tiden(om det inte behövs såklart).Leksaker och godis behöver man inte räkna med. Mat,försäkring,vaccination? Vad ligger det på ett ungefär på?Per år?

[Hilo]
0

#4 Jag vaccinerar mina djur årligen Glad

Ricko
0

Måste bara klämma in en fråga här. Går det att välja om man vill betala hela summan eller betala delvis per månad på nästan alla försäkringsbolag?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

hugoochip
0

Ja,det tror jag:)

[Hilo]
0

#8 Min hund i inlägg 1 är ju en labbemix, med flat och golden. Så det är ju en ganska bra bild hur mycket just en labbe kostar..

Ang halsband och koppel så finns det halsband för 50:- och 500:- och uppåt, så det är ju helt beroende på vad du vill ha för halsband.
Koppel och halsband för min hund kostade ca 400-450 kronor.
Maten sa jag också i det inlägget, även vaccinationen.

Försäkring - beror på bolag, jag betalar 1742:- om året..
146 kronor i månaden.

hugoochip
0

Men om man lägger ihop allt:)

[Hilo]
0

Tillägg - om du inte orkar räkna själv.

Ca 2550 / per år i mat, vacc och försäkring.
Det är minus alla småkostnader så som godis och annat, samt ev. vet.kostnader som kan tillkomma. Undersökning m.m.

KickanW
0

#13: Per år? Du menar väl månad?

ingann
0

#13 Jag får ditt till ca 7500/år för vacc, mat, försäkring Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

hugoochip
0

Okej,tack!

Nu  har jag fått en lite bättre bild ur den ekonomiska vinklen:)

[Hilo]
0

#14 #15 Oh men jisses! Där ser man hur trött man är! SkämsOskyldig

ingann
0

#17 annars kan vi byta hund om din store är så billig *s* min lilla skit är dyrare än din trött-uträkning Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Hilo]
0

#18 Haha får skylla på julstressen *visslar*

Tack för din rättelse..

Sofie-K
0

Min Tjej!

Vaccination: 300 kr per år

Mat: 600 kr per månad

Försäkring: Agria blandras helförsäkring 170 kr per månad

Sen tillkommer saker som kurser, godis, leksaker, koppel, halsband och selar m.m

God Jul på er

/Sofie och Zinho!

hugoochip
0

#20 Vad är din tjej för ras? :)

ElinLilja
0

tycker man alltid ska räkna med mera än vad man tror att dom ska kosta, jag har haft väldigt otur med min tjej och besökt veterinären varannan månad med henne, och då har det varit allt från sårskador, valpknölar, hälta, operation på korsband, en massa åter besök, kastrering ( fast det valde ajg ju själv) osv oh sånt är ju inget man förutspår utan det bara dyker upp och jag är ju å andra sidan den som inte tvekar att gå till veterinären. Hellre en gång för mcyekt där än en gång för lite.

#3 Nej det är ingen engångskostnad men det är en liten summa och händer en gång om året så, det framkom otydligt såg jag nu när jag läste.

Tänk bara på att skaffa inte hund om du redan har knaper ekonomi för allt kan hända man har ju levande varelser! =)