Välja ras
Förlåt för ännu en rasväljar tråd, förstår om ni börjar bli trötta på det!
Jag har idag en liten shih-tzu-korsnings tik. Hon är ca 1,5 år. Jag har funderat ett tag på vad nästa hund ska bli för ras. Jag kommer troligtvis inte köpa nästa hund förrän tidigast hösten nästa år.
Jag vill att hunden ska vara mellanstor-stor. Ingen gigantisk hund, men en "normalstor". Den ska vara ganska förig och lättlärd. Den ska passa till agility då det främst är det jag vill hålla på med. Även en del lydnad.
Det ska vara en lagom aktiv hund, den kommer få en hel del stimulans, men den ska inte gå i taket för att det inte skulle bli så mycke stimulans på någon/ett par dagar.
Tacksam för förslag på hundraser!
Vad för mentalitet söker du utöver "förig" och lättlärd? eller vad gillar du för hundar?
Hur mycket/lite pälsvård kan du tänka dig?
≧◔◡◔≦
Och hur är du själv som person?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag vill ha en glad, ganska utåtriktad hund. Svårt det här 
Jag kan tänka mig en del pälsvård, inte massvis, men en del. Om det är en hund som behöver trimmas och så känns inte heller som något större problem.
#2 Jag själv som person, hmm.. Jag är 18, snart 19 år. Älskar djur, och framför allt hundar. Jag är glad, och tycker att det är roligt att träna. Har alltid fått höra att jag har väldigt bra hand med hundar (djur överlag). Vet inte riktigt vad jag mer ska skriva 
Det var inte riktigt så jag menade x) Utan är du konsekvent, bestämd osv osv
Ja men bara för jag älskar huuundar(elr djur överhuvud taget) över ALLT annat, och även jag får höra ofta att jag är bra med hundar så betyder det ju inte att jag kan ha(elr ja jag kan ju men) vilken ras som helst. Men det är lätt att missförstå ;), ville bara förklara hur jag menade till #5.
Haha okej
Jag anser mig vara konsekvent. Har regler, och reglerna ska följas, både från min och hundens sida. Jag är tydlig i mitt sätt att vara mot hunden.
Jag är för positiv förstärkning. Lägger inte så stor vikt vid det negativa, utan berömmer det rätta beteendet istället.
Hmm, vet inte varför, men kom att tänka på lagotto romagnolo? 
Kan ju vara helt fel ute - bara något som kom upp i mitt jultrötta huvud
Det är ju en glad hund, som inte är sååå stor iofs, men inte liten heller.
En kompis till mig har en lagotto och i alla fall han dör inte om man inte får träna en dag utan är glad med promenader och lite huvudaktivitet en dag.
Nu vet jag inte om det är bara han, är inte så inne på lagotto, men
#8 Jag tittade lite på lagotton förut, sen gick jag över till perro de agua espanol. De raserna är ganska lika varandra, både utseende mässigt och till sättet. Båda raserna är tyvärr ofta reserverade mot främlingar. I nu läget känns det inte som något problem för mig, men min tanke är att kanske i framtiden om hunden är lämlig för det, att utbilda den till vårdhund. Jag jobbar inom vården/psykiatrin.
Sen är det något med utseendet som inte tilltalar mig till 100%, även om det inte är de viktigaste. Jag har inte slängt bort tanken på perron helt än 
#9 Ah okej. Ja jag har också hört det. Ska ju inte säga så mycket då jag bara träffat och lärt känna en riktigt bra. Han fungerar dock bra med alla och är en väldigt framåt hund.. Men dumt och chansa om man vill ha den till något som vårdhund
Du har inte kollat närmare på de raser man kan köra agility med?
Jag har sett settrar och mudis fungera riktigt bra på banan, även om man oftast ser BC och aussis där (om vi tänker större raser).
Setter är ju annars (av det jag upplevt) en glad och framåt hund.
Trevliga och inte jättekrävande..
Vet inte om det är någon sådan skillnad i nivå på gordon, engelsk och irländsk.. men det går ju att kolla upp.
#10 Ja det är ju individuellt, men eftersom det är vanligt inom rasern så känns det lite sådär.. 
Settrar är fina, men har inte så mycke koll på rasen, än ..
Jag har tittat lite på engelsk springer spaniel eller kanske flatcoated retriver 
#11 Flattar är underbara hundar!
Svärfar har en helt underbar kille, och honom är vi hundvakt åt ibland.
Det om någon är väl en framåt ras.
Tror säkert att den passar på banan också, om man har bra HD/AD på hunden. 
Skulle jättegärna vilja ha en tik själv, men just nu är den rasen lite för stor, hehe.
*slänger in en bild på Wilgot - Svärfars flatte*
#3 kan du stå ut med pudelpäls så skulle nog en storpudel stämma fint in på vad du söker.
≧◔◡◔≦
#11 Ja flattarna är verkligen underbara
Min föräldrar hade en flatte/bordercollie korsning när jag föddes, han avlivades när jag var omkring 7-8 år.
Är bara lite nervös när de gäller deras energi, det här med av och på knapp och sådär. Men det är en ras jag är hel såld på 
#13 Om jag skulle skaffa pudel skulle jag isåfall vilja hålla den nerklippt, men de går inte ifall man vill ställa ut och så väl? Men pudeln känns som att den skulle kunna passa in. Jag själv är bara varit i kontakt med dvärgpudlar.
#14 Just Wilgot är ju lite knepig.. Inte på något dåligt vis, det är ju snarare familjen han bor i. Han funkar ju fint som familjehund, men man märker att lite mer arbete skulle sitta finfint. Så vi brukar köra gärnet med honom när han är här och han verkar vara nöjd så. Jag har bara träffat glada, goa flattar!
Min egen hane, dock flattekorsning är nog sveriges mest stillsamma retrivier, haha. Hans avknapp är väldigt tydligt och hans påknapp är lite otydligt 
#16 Ja, de kräver ju en del aktivering. Jag känner att jag borde kunna ge den tillräckligt med aktivering, men jag är ändå osäker. Jag har stött på så många som har köpt en för krävande ras, och jag vill inte bli en av dem. Fast sen behöver jag en hund med lite fart i eftersom jag vill träna, och eventuellt tävla med 
#15 ska du ställa ut kan måste du ha frisyr på din hund, men kunde inte tyda nånstans att du intresserade dig för att ställa ut, i vilket fall växer ju pälsen ut igen.
≧◔◡◔≦
#18 Nej jag glömde bort att skriva det. Det är inget säkert att jag vill ställa ut, men jag vill prova på det iallafall 
#17 Det där ska du nog inte oroa dig så mycket över. Mycket formar man ju hunden själv. Jag tror däremot att det är lättare att få fart i en lite lugnare hund/hundras än att försöka dämpa en aktivare hunds/hundras behov(det är ju mest behovsgraden det handdlar om). Det går ju att få upp stimulansbehovet genom att träna (svårighetsnivån behöver ju ökas), men en hund som inte får det den behöver kommer gå på sparlåga och vara allmänt låg. Kan också ge stress osv vid understimulans. Så värsta vrålåket behöver man alltså inte ha bara för att man vill träna och kanske tävla, en familjebil att trimma upp duger lika bra och är mindre riskabelt, speciellt om du vill ha den i vården också tänker jag. Dessutom har du ju en till att träna med, om nu nästa hund skulle ta slut under träningspasset ;)
Flatten är ganska lugn, rätt linjer där (alltså inte värsta jaktlinjerna) och det ska inte vara några problem. Även pudeln funkar utmärkt, men även där, linjer(är ju mest utseendet hos många kennlar). Españolen och lagotton funkar också utmärkt. Så länge du är noga med det här med passiviteten, förberedande för vården mycket antar jag, så ska det inte vara några problem :)
#17 Jag tror faktiskt att en flat skulle passa dig bra. Jag vet flattar som lever ett mindre aktiverat liv än du beskriver och de lever livets glada dagar..
Sen som tsset säger - mycket är ju hur du formar din hund.. 
#21 Och linjer! Inte att förglömma ;)
#22 Ja precis!