Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4883 ggr
vyria
0

Hämta valpen

Hej på er.

Jo nu är det 7 dagar kvar tills det är dags.

När jag hämtar valpen så kommer vi att få åka ca 40 mil. Och nu har jag gått och funderat några dagar på om det är något särskilt jag behöver tänka på just på vägen hem eftersom det är så långt?

Maliceangel
0

Vissa valpar kan bli åksjuka. Sen får man stanna några gånger på vägen för att rasta hunden. Jag bor utanför stockholm och hämtade min hund i Göteborg. Han sov mest hela tiden, men vi stannade ibland för att låta honom kissa & så.

Vissa valpar som nyss skiljt sig från sina kullsyskon & sin mamma kan gnälla rätt mycket.

Bra att ha med: Papper ifall hunden spyr i bilen. Bajspåsar. En flaska med vatten och en skål. Koppel & halsband. Filt som valpen kan ligga på i bilen. En lugn & trygg husse eller matte ;)

vyria
0

Jättebra tips tack så mycket :)

Maliceangel
0

Lycka till! Du kommer nog vara rätt uppspelt dom närmaste 7 dagarna Skrattande

vyria
0

Skojjar du. igår var jag och inhandlade massa hundsaker och idag så har jag fart runt i hela huset och städat, dammat och "valpsäkrat" allt för att dagarna ska gå Flört

har en känsla av att de här 7 dagarna kommer kännas som ett helt år Skrattande

fia-mia
0

Håller bara med det ni andra skriver. Kul med valp, vad är det för ras?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

vyria
0

Finsk Lapphund :)

fia-mia
0

Vad kul! Vi får väl se bilden när h*n har kommit hem?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Taxelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan försöka se till att valpen har busat rejält och är riktigt trött innan ni åker hemåt.

Be uppfödaren att inte ge valpen mat innan ni ska åka, utan att dom blöter upp och fixar till maten så den är färdig att ge valpen när den kommer hem till er i stället.

Jag brukar alltid se till att skicka med en filt som legat hos kullen och blivit riktigt inpyrd av syskonen och mamma och luktar tryggt. Den filten brukar dom ligga på i bilen hem. Och så brukar jag skicka med lite färdig mat.

Jag önskar dej verkligen lycka till med den lilla. Du har en underbar tid framför dejSkrattande

Skickar med en bild på min lilla Tax som är 12 veckor nu.

vyria
0

#7 Självklart :)

#8 ok då blir det en rejäl lekstund innan då. men gud vilken liten godbit du har :)

Nu är det bara 6 dagar kvar Skrattande

Ricko
0

Tyckte Taxelina och #1 gav dig bra tips :)

Skickar med en bild på en av våra valpar vi haft *Valpen kommer göra mycket hyss, heehe*

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Kakan81
0

Vi hämtade vår Emil utanför Helsingborg och bor 6 mi norr om Örebro. Men vi "fuskade" och gjode det hela till en semester med husvagnen. Så vi kunde ta det lugnt på vägen hem. :D

De andra tipsen fick vi också inför resan och de tyckte jag var jättebra. Lycka till och tala gärna om hur det gick.

Ps. Jag tog med bilsele till katterna så Emil fick åka i baksätet där han kunde se oss med en massa filtar, bla. från uppfödaren, och vi visste att han satt säkert (fast) iaf olyckan skulle vara framme. Jag älskar bilselarna. Ds.

vyria
0

#10 men gud vilken sötis!! Hi hi jo jag har nästan räknat med det så jag kommer nog att springa runt hela veckan och titta efter potentiella farliga "bus"Flört

#11 så smidigt att ni kunde göra så för en liten semester är ju ALDRIG fel juh. Ja jag har allt funderat på det där med bilsele. vi har hittat en ganska bra hundbur som precis får plats mellan baksätets ryggstöd och förarsätets ryggstöd så kommer jag att sitta i baksätet hela resan hem (vill ju se satt pyret mår bra ju)

Självklart ska jag hålla er uppdaterade. Idag var vi och handlade de sista små sakerna så nu har jag redan bäddat iordning Hundbädden med massa mysiga filtar Skrattande

Så var jag på ikea och hittade ett "snuttedjur" för bäbisar som såg ut som en groda och den var jag ju såklart bara tvungen att köpa Skäms

Bara 5 dagar kvar nu! nästan så det pirrar i magen

[Aremea]
0

Hoho, här är en till med valpbädden iordningsställd, hemmet valpsäkrat och en extra matskål märkt med namn redan utställd på golvet i köket… Idag var jag på IKEA och köpte en mjukisiller till lillgrabben Oskyldig

Valpen kommer hit om 6 dagar *lol*

ew
0

åh va kuul^^ Längtar efter bilder :)

sali
0

Vi har alltid rekomenderat våra valpköpare att ha valpen i knät hela vägen hem, otympligt men det är det första bandet man skapar med valpen och den känner sig tryggare än om den ligger på golvet eller i baksätet utan kontakten.

marinelady
0

Hm det beror lite på ras kanske men våra valpköpare blir rekomenderade att ha dem mellan benen framför sig (om dem inte kör då vill säga) men då är det ju mastiff valpar vi pratar om  i samma storlek som många små hundar när dem är fullvuxna..

sali
0

Vi har fött upp flattar dom är inte i minsta laget dom heller.

Pratade med mamma om det hela senast idag då vi har en kull tysk valpar och hon berättade att dem som haft valparna i knät har fått valparna att ty sig till dom snabbare än dem som inte hade det så. Men jag vet inte, jag hade min valp ijämter mig i baksätet då hon va 4 månader och lika stor som en vuxen flatt när jag hämtade henne haha.

Ricko
0

#12 Ja hehe!

vyria
0

#15 jag hade den tanken men blev tveksam eftersom det var så pass långt men jag kanske kan alternera mellan att ha valpen i knät och sitta i baksätet med den medans den ligger i sin bur och försöka ha kontakt med den hela tiden.

#13 samma här. gjorde iordning leksakskorgen idag och fixade lite så nu är det bara en skiva för sovrumsdörren kvar så är vi fit for fight sen :)

#18 vilken härlig bild!

Nu är det bara 4 dagar kvar Skrattande

sali
0

19. Jag skulle avråda från bur under första bilturen om det inte är en bur valpen haft innan och är van vid annars kan det kännas lite som "nu togs mamma och syskon ifrån mig och jag blev fast i ett mindre utrymme och ingen gör mig trygg" lite panikartat och stressande. Bättre att börja vänja vid bur sen när man har avklarat första bilturen.

Vattnadal
0

Vi har åkt långt över 50 mil med valp hem. Han fick sitta i knät på en av oss (vi turades om att köra) och när han somnade på allvar fick han ligga på golvet vid passagerarsätet på en filt. På så vis tog han i någon av oss nästan hela tiden, och kunde snabbt tala om ifall han ville upp i famnen igen.

Vi stannade ofta för att rasta, men det gav inte mycket utdelning. En valp som aldrig varit i närheten av trafikerade vägar kan tycka att det är för läskigt att kissa, även om man åker av vägen en bra bit.
Då uppfödarna knappast matar innan man hämtar en valp, kan man räkna med att det behövs mindre rastningar oxå.

Kolla med uppfödaren om ni kan få med en filt, gosedjur ed som lukatr av mamma och syskon, som nämnts ovan. Tyvärr är det få uppfödare som skickar med sådant. Man kan därför skicka en billig fleecefilt med posten, så att du hinner få lite lukter på den inann det är dags.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vyria
0

Ok då skippar vi buren Gud så skönt att detta forum finns annars kan det ju bli hur tokigt som helst.

Valpen får ligga och mysa hos mig hela vägen så får sambon köra (för jag har inget körkort)

bara 3 dagar kvar HURRA!

Taxelina
0

#22 Känns det pirrigt? Jag förstår precis hur du känner dej. Ibland har vi valpköpare som kommer varje vecka och hälsar på valpen. Och dom är så varmt välkomna. Utom dom första 3 veckorna förstås då tiken behöver vara ifred. Men jag skickar mycket bilder också.

När valpen busat sej riktigt trött och tänker gå att lägga sej hos uppfödaren  tar du ut den så den får rastas. Sen är det bara att åka hem.

När vi säljer en liten valp brukar dom eller vi alltid ringa dagen efter och höra hur det gått. Och för det mesta har valpen sovit sej genom hela resan. Passa på att köra så länge den lilla sover.

Lycka tillSkrattande

vyria
0

#23 det känns jättepirrigt. Tack så jättemycket

vyria
0

Jaha då bär det av till svägerskan imorgon och på lördag vidare för att hämta valpen.

Nu har jag packat en liten skötväska utifall den lille blir åksjuk men jag tror det kommer att gå bra.

så nu hör ni inte av mig på ett tag men jag lovar att återkomma snart med lite bilder.

Kram och tusen tack till er alla för välbehövliga tips och råd

sisal
0

Uppdatera!!! :-) Ett litet tips sen, för att få hunden riktigt bilvan…Åk en vända var och varannan dag. Det gjorde vi med vår hanhund och han har alltid älskat att åka bil. Det kan ju vara en sån sak man inte tänker på. Vill ni inte köra bil varje dag så vänj valpen vid bilen vilket fall som helst. Det kan underlätt i framtiden… Lycka till!

vyria
0

Hej allihopa!

Nu har vi varit hemma sedan i lördagskväll.

allting gick jättebra vi alternerade mellan att hon fick ligga i mitt knä och ligga i den öppna buren, hon kissade en gång i buren men för övrigt gjorde hon ingenting. hon sov nästan hela vägen.

här hemma har hon oxå varit väldigt lugn förutom när hon får "bus-attacker" förstås.

Xondah
0

Gu så sött litet knyte! Kyss

SaraC
0

Oh, så söt Kyss Grattis!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

vyria
0

Tack tack. Hon är jättego.

rumsrensheten börjar redan ge sig med kissningen men bajsningen verkar ta lite längre tid inte för att jag har bråttom hon är så söt så jag kan inte tänka en irriterad tanke om henne Skrattande

Kakan81
0

Så söt!!!!

Hoppas allt går bra. Emil har fixat kissningen jättebra, men bajningen tog längre tid att få ut.

Läste i en annan tråd om ett bra tips. Ta en hög som bajsats ine och lägg ut, gå sen dit med valpen så känner den doften och förhoppningsvis fattar att den ska bajsa ute.

Pimu
0

Har du fått hem valpen?
Finska Lapphundar är sååå fina .. bild vore trevligt ..

"minns tillbax när jag fick hem min rottweiler tik Zazzie"

Hon var 9 veckor o 4 dagar gammal, som tur var så behövdes hon inte transporteras (kommer från grannen) o hon är idag
16 månader ..

Xondah
0

#32 Det finns en bild i inlägg #27. :) Men man skulle förstås vilja se några fler! Oskyldig

vyria
0

Hej hej Fler bilder är på gång. nu börjar hon vara stilla i vaket läge tillräckligt länge för att kunna fånfa henne på kort.

Rumrens träningen går bara bättre och bättre. natt tid gör hon ingenting inne och vi tar ut henne ca 3 ggr/natt vare sig hon visar att det behövs eller ej. efter den här veckan ska vi gå ner till 2 ggr.

Kissar gör hon näst intill aldrig inne längre om vi inte busat jättemycket då kan det hända en olycka men bajsar gör hon desto oftare men hon är fortfarande så nyfiken av sig när hon är ute så jag tror det beror på det.

När hon lugnat sig lite och känner sig mer hemma tror jag inte vi kommer ha några problem med det heller.

häromdagen så smet hon tyvärr för mig så nu törs jag inte riktigt ha henne helt lös längre då hon är väldigt väldigt orädd men vi har gjort en ganska stor inhägnad, som hon älskar, där hon kan springa lös och busa bäst hon vill och vi kan träna lite inkallning.

gullet har redan lärt sig "sitt" och "vacker tass" så varje gång som hon får mat nu så sitter hon och ger vacker tass utan att man behöver säga något Skrattande

vyria
0

lite bilder på sötnosen

vyria
0

och en till…

vyria
0

ännu en…

Elinormaggan
0

Guch va söt :)!!!!!!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Xondah
0

Vilken söt tuss. :)

vyria
0

våran lilla nallebjörn Skrattande

powderpuff
0

Jisses vad söt Skrattande Har själv en 6 månaders i mitt knå <3

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

hugoochip
0

Du plågar mej! XD

Det borde vara förbjudet att visa såna söta små ulltussar!<3

Hon är värkligen underbar!!

Ricko
0

Åhh guuuuuuud så fin!

Visste du inte att det var olagligt att ha sånna här söta små varelser?

*RINGER OCH POLISANMÄLER*