Funderar å en till hund.
Jag funderar på att köpa en till hund. Men min sambo vill inte ha någon mer säger han, men ändå så säger han att han kan tänka sig en labrador:/ Vi ska flytta nu i slutet av månaden till en stor lägenhet. David ska ha sitt kontor där också så han kommer vara hemma jämt. De raserna jag är inne på är labrador,tax,papillon,yorkshireterrier men jag är öppen för förslag. Kommer vänta tills jag hittar just 'min" hund, jag har inte bråttom precis. Men isåfall är en hane mest lämplig att skaffa isåfall?

Är det inte bättre att ni väntar ett tag.
Jag tycker att ska man skaffa hund efter 1a hunden ska man nog vänta till hunden har fyllt 2-3 år, det är så mycket som händer i ens hunds liv innan, och det är slyngelstadiet och bli vuxen tja allt händer dem första tre åren.
så jag skulle råda att ni väntar ett par år.
Ge så mycket kärlek och dressyr ni bara kan på denna lille först och framst, så den inte känner sig undan skuffad, om den andre kommer.
För hur gör ni då?
Jag läste någonstans att det var lämpligast att skaffa hund nummer två när den första är 3år som yngst, och inte äldre än sju år. Sen är det väl lämpligast med samma kön med tanke på löpperioder.

#2 precis. så är det.

Hur gammal är din andra hund? Har Du den lydnaden på Din hund som Du vill ha? Har han några beteenden som Du ogillar hos honom? Tex skäller på andra hundar eller skäller när det går någon i trapphuset?
Om Du är nöjd med honom som han är nu och Du känner att han kan det han ska, då kan Du leta efter hund nr 2. Fast det beror lite på hur gammal han är förstås. Det bästa är om det är åtminstonde minst 1-2 år mellan hundarna i ålder. Då är det oftast lugnt vad gäller rang och så. Att ha två st av samma kön som är snarlika i ålder kan bli problem vid könsmognad.
Sen har Du ju väldigt olika raser som Du väljer mellan. Bestäm först vad Du vill göra med Din hund. Alla hundar måste få jobba. Vill Du syssla med jakt och apportering? Med tanke på att Du väljer bland Tax och labbe.
Sen tycker jag att Din sambo låter lite för osäker på om han vill ha en till hund. Ska han jobba hemifrån så är det han som kommer få ta och träna valpen i rumsrenhet, sköta merparten av uppfostran och se till att hundarna sköter sig. Är han beredd på det och har han kunskapen?
Lycka till!
NU VET VI nte om vi vill skaffa en valp heller. Hugo är sju månader. Nja… han skäller ju på andra hundar som jag inte är så glad för att han gör,då lite måste vi nog jobba på ja.

jag tror ni ska vänta tills huga är 2-3 år.
Ni har mycket ännu kvar och arbeta med på honom.

Blir det en hund till?
Vad tänker du ha den till?
hugo inte huga:Pmen om det blir en tjej så kanske huga,haha!
sällskapshund mer,träna lite agility.

VEM har skrivigt "Huga"?
Tycker fortfarande att du ska vänta och köpa en hund till.
Detta är din första hund, och du kan inte så mycket om hundar själv.
Jag skulle rekomendera att du tog den hunden du hade till BK och gick unghundskurs, och grundlydnads kurs med honom.
Sedan gör allmänlydnads passet på honom.
För det är just det som behövs för att få börja med agility.
Vad hade du för tankar kring Hugos liv när du skaffade honom?

tycker du kan vänta lite till, tills hunden är 1 ½ - 2 år åtminstonde.

Det finns många många som har papillon till agility.

Jag håller med de före mig, och vill lägga till lite. Det är bra
- om den första hunden är precis som du önskar, inga otyg, för den lilla kommer att ta efter.
- om den första hunden är över 2 år, eller är EFTER tonåren som blir lika kris för er som för hunden, förmodligen.
- om ni skaffar hund av samma ras. Varför: Hundar är olika, beteenden är olika, hur de leker är olika m m. De mår bättre ihop, och då mår ni också bättre.
- om ni är beredda att jobba dubbelt. Det är inte så att det är hälften jobb, bara för att de får promenaden samma gång. Två hundar är två och förblir så länge de lever. Dubbla kostnader och dubbel sysselsättning.
Jag var tjurig och gick mot dessa åsikter. Jag ångrade mig bittert. Enda positiva i det hela var att den stora hunden inte åt upp huset när han inte var ensam hemma utan med en annan valp. Och kan berätta att nu har vi i alla fall bara en hund.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Mariatingsund…
vad får du alla dina sunda och kloka ord ifrån? 

- nu ska jag sätta mig och gravera lite, utan gubbe i huset 
tinaH: du skrev huga!!! om du läser lite. Jag skaffade hugo som en sällskapshund mest. har alltid velat ha en hund och kände att det var rätt att skaffa en hund nu.Så den första tanken va ju sällskapshund och för att jag älskar hundar och kan inte leva utan en hund.