Får man ha strypkjedja?
Får man ha strypkjedja på 6 mån. valp på utställning?

Tror inte att det finns några regler mot det iallafall
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Som Anne säger så finns det nog ingen regel som säger att man inte får ha det ;)
Tror du får ha vilket typ av lagligt halsband som helst på hunden.
ok tackar för svaren

Jag har haft en helstryp tunnare utställningskedja när jag ställt mina hundar, även när jag ställde Pippi i valpklass, ingen som sa något.
Så det går nog bra! Tänk bara på att det lätt kan bli för mycket stryp.
Såg en hund som ställdes i lördags i samma klass som Sting som ströps av sitt halsband, och ville spy och så. Ägaren bara fortsatte ändå, och tvingade upp hundstackarn.
Domaren sa inget, och då var det internationellt, så jag tror absolut inte det är någon fara!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Tack för svaren. Jag tror i mitt yrväders fall att stryp inte gör så stor skillnad åt det positiva hållet. Jag tror jag tar det gamla läderbandet ändå och korv i fickan istället då håller hon ju ögonen på mig med risk för hopp!!
Spinner vidare på denna tråd… vilket halsband/koppel som helst är alltså tillåtet(som inte är olagligt alltså)? Funkar det vanliga läderhalsbandet + läderkopplet eller rekommenderas något annat? För någon som ställer en gång, satsar man på detta antar jag ju att man är villig att investera i något mer passande ;)
#7 Många anser att det ska vara så tunt som möjligt.
Själv använder vi retrivierkoppel till rottisarna vi ställer.
Funkar bra.
#8 Vanliga retreiverkoppel? Har aldrig sett det på utställning, därav undran! Perfekt, ett par såna har vi liggandes här hemma :) Bör man ha någon speciell färg/tydlig/diskret eller så?
#9 Yes, ett vanligt
Jag brukar försöka ha samma färg som hunden.
Svart i detta fallet. Kläder ska man ha ljusa om man har en mörk hund, och mörka om man har en ljus hund.
Inte samma färg som hunden brukar jag gå efter..
#10 Utmärkt, då ska det nog lösa sig :) Sen kommer det resultatmässigt gå åt skogen(jaktlabbe… ) men vad gör det? ;)
#11 Äsch då, hehe. Lycka till!!! 

Vi har ett utställningskoppel typ retreiver, fast med tunn kedja och läderhandtag. Hade det på RPiro, så att han inte skulle råka dra iväg med mig.
Visade ett bra tag huskyna med sina vanliga halsband, men de är breda och förtar effekten av halslinjen. Köpte nyligen ett tunnt kedkestryp, fast det är kort, och jag sätter kopplet i båda ringarna, så det blir ingen strypeffekt alls, men det försvinner in i pälsen och stör inte utseendemässigt heller.
Bra tips på färgerna ovan. Trior man brukar säga om koppel och halsband att de helst ska ha samma färg som hunden, eller helt avvikande.
Om man tränar innan, så att hunden kan röra sig flytande och ledigt utan att flamsa, dra i kopplet eller sega sig, samt även kunna stå och visa sig ledigt och alert, så vinner man massor på det. Tänk på att träna på att kika på tänder, klämma genom hela hunden (även pungen på hanarna) och stojiga miljöer oxå.
Klart man ska visa bruksvarianten av hundraser oxå! Fastnar man för att vänstervarva får man se till att lära sig vilka domare som gillar arbetande hundar och vilka som vill ha feta showisar!
Vi har arbetande huskyn, och ställer oftast på rasklubbens utställningar, men när rätt domare dömer hos SKK kan vi visa oss där med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#13 Brukar använda kedjestryp på liknande sätt, så där har jag ett till alternativ. Ett tunnt sådant har jag, och det ska nog funka fint :)
Annars helt avvikande, knallblått till svart hund borde ju fungera?
Tränandet innan är nog inga problem, jag har ställt annans hund en gång och det gick över förväntan även om det för mig var väldigt rörigt!
Håller med om att man ska visa upp alla typer så att säga, det enda problemet jag vet brukar finnas är vad andra tycker om att ha fel typ på fel plats.. men det är väl bara att stänga av öronen, och annars ska det nog inte vara någon större risk för det då detta blir en liten inoff. Så länge vi har kul!
Men hur är det med huskyn, inte är det sån otrolig skillnad där mellan typerna eller är det det? Inte i samma klass som labben antar jag?

#14 Hon tänkte på att hunden skulle få träna innan tror jag. Vilket kan vara bra. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#14 Jodå, det är rätt stor skillnad på showhusky, det skiljer tom mellan långdistanshundarna och sprintlinjerna.
Tror det finns nån tråd inne på spetsar och urhundar där jag påvisar länkar till olika foton, för att man ska förstå skillnaden.
Showisar är små, kompakta, valpiga och fluffiga. Armbågen som ska gå i linje med bröstkorgen för flytande rörelser ligger en bit ovanför.
MVH Elin
#15 Förstod det, men uttryckte mig visst inte så väl ;)
#16 Ah, där ser man… jag har bara sett huskys som en helhet, får iofs fram en liten skillnad nu på din beskrivning, men det har nog mycket att göra med att det inte finns så många här :)
vid har smala strypkedjor med ett "läderhandtag" .. vi har silvrig kedja/beige läder till våra vita hundar och till våra svarta av vi svart kedja och svart läder :P
sen har vi några smala vita typ i något slags tyg/plast som bränner sönder händerna (köpte 6 st för att vi glömmde våra "riktiga" utställningskoppel:P)

#17 Här är den tråden, om du vill få lite länkar till foton.
MVH Elin
#19 Pjuh, det var visst lite skillnad iaf! Ska kika närmare på det där men det var rejäl skillnad på arbetande päls och puff-fluff-päls… tack för länken, letade runt lite själv men hittade bara massa annat då :)