Sluta jaga bilar?
Någon som har bra tips på hur man får en vallhund att sluta jaga bilar?
Hon är tokig i allt som rör sig (5,5 mån gammal, Groenendael)
Gör dig rolig, ha gott godis och avled honom när han drar och vill jaga någonting, brukar funka :)
Det funkar inte för det finns inget roligare än en bil, ryttare, cyklist..
våra grannar skäller på henne med effekt, men vid större trafikerade vägar??
Skrämselpropaganda kanske…?

Ha henne aldrig lös där hon kan jaga något, och ta sen kontakt med en vallhundsklubb och få hjälp att träna henne i vallning. En vallhund som jagar saker gör det ofta för att det är vallningsinstinkter som slår över. Får de jobba med vallning dämpar sig detta, de får ju utlopp för sina ursprungliga behob på rätt sätt då.
Att få jobba med huvudet rejält inom andra saker än vallning kan hjälpa, men jag misstänker att vallning på ena eller andra viset behövs.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
jo tack..Försöker..Har ju ponnysar som hon kan valla..problemet är att dem fullkomligt jagar henne ur hagen… unghästarna är morska hon ligger illa till där. När sonen cyklar morrar hon och biter honom i benen…Det får hon ju inte göra…nu har jag märkt att en pinne på henne i samband när man skäller på henne har effekt.
Hmm om din hund vill valla varför inte gå kurs i det låta henne valla på får. Tror det ska finnas flera såna kurser :) 3, gav bra tips med där.

Förutom att valla av henne lite energi gör det ju inget om du jobbar med det akuta problemet ochså, dvs att få henne att sluta jaga bilar. Min valp är lika gammal som din. Hon har slutat försöka jaga dom flesta bilar och 70& av alla cyklar, men är borta med vinden om det kommer en moped och man inte håller hårt i henne.
Så här jobbar jag med detta. Jag går på trottoaren längs en lagom trafikerad väg. Eftersom cyklar är det stora problemet för mig är det cykeltrafiken jag håller koll på. När jag hör eller ser en cykel lägger jag all min fokus på hunden, och får henne att sitta ner. Sen är det "bara" att få henne att sitta kvar där, genom att muta, truga, prata lugnt, hålla henne bestämt men vänligt på plats med koppel och händer. Ett lugnt och normalt tonläge hela tiden.
I början kändes det helt hopplöst, så klart. Hon vred sig och slet sig för att få fara efter cykeln, och sket helt i mitt godis. Men med tid och tålamod blir det lättare. Nu händer det faktiskt ibland att hon själv sätter sig och tittar på mig när det kommer en cykel för att få godis! Och ibland kan man få henne att göra något trick medan cykeln åker förbi!
Sen kan du ju även träna annan hjärnjympa med henne i väntan på att kunna valla. Det finns visst massor med böcker med tips på aktivitetesträning.
Lycka till! Men lite - nej, med massa tålamod ska det nog gå att få henne att sluta jaga bilar!
Har en BC tik som hade samma problem när vi hämtade henne vid 11 mån. Vi har gått vallkurs och fick tipset av uppfödaren att ta en stol och sätt dej vid en lagom trafikerad väg och sitt där tills hon lagt sig ner och kopplat av, ( satt i 3. 45 h) så ta med kaffet!!! hon tjuvvallar inte i dag utan kan vi kan promenera vid vägar utan koppel .
kontaktöveningar måste väl vara bra tillfälle med att säga :) sen detta med stol var en nytt :D som 7 skrev
Jag började med att få Ronja att sitta så fort en bil kom, jag tror det gjorde det värre. För så fort en bil kommer så hetsar hon upp sig och känner på sig att detta är något särskilt eftersom hon ska sitta!!
Jag tror inte på att gå en kurs som ger Vallmöjlighet en gång i veckan några gånger…Man blir inte av med vallinstinkten. Det måste vara något återkommande flera gånger i veckan, som jag gärna låter mina ponnyer ställa upp på, med fara för Ronja då….
Har tyvärr inga tips. Hade en Kuvasz som var helt galen i bilar också, först blev hon påkörd, sedan överkörd :( Någon tipsade oss att ha en kasse med typ tomma burkar/cocacola flaskor och skaka när en bil kom. Vet dock inte om det funkar då vi ej testade det var jag minns. Men måste få säga: Guuud så vacker hund! Älskar ju rasen också :) men hon är nog den finaste grönis jag sett! ;)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

#10 Det är sällan bra att försöka få bort dåliga vanor med quick fix. Det är bättre att hitta bakomliggande orsaken till problemet och träna bort det när man vet vad som felas.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12 Nej jag vet, men det var bara ett tips jag fick. Som jag sa gjorde vi själv aldrig det..
#11 Varsegod! Nje vet ju själv inte hur det funkar heller eftersom jag inte brukade göra det. Åhh hon e såå fiiiin! Kanske blir en valp från dig isåfall haha ;D
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se