Epilepsi hos hundar
Hur behandlar man epilepsi hos hundar?
Med epilepsi menar man en sjukdom som kännetecknas av återkommande epileptiska anfall. Anfallen kan yttra sig som kramper i hela eller bara vissa delar av kroppen med olika grad av medvetande. Mellan anfallen är hunden helt frisk. Epilepsi kan vara sekundär till en påvisbar skada i hjärnan som till exempel yttre våld, hjärntumör eller hjärnhinneinflammation.
Oftast kan man dock inte påvisa någon orsak till epilepsin. Det vill säga orsaken till sjukdomen är hos dessa okänd. Epilepsi debuterar oftast när hundarna är mellan ett och tre år gamla. Vid krampanfall före sex månaders ålder eller efter sju års ålder finns oftast en påvisbar orsak till sjukdomen.
Epilepsi har påvisats hos många hundraser och hos vissa raser har man också visat att sjukdomen är ärftlig. Av det skälet bör hundar med epilepsi inte användas i avel. Ett krampanfall inleds oftast med att hunden är orolig, ett tillstånd som kan pågå under flera timmar. Vid själva krampanfallet spänns musklerna i kroppen och hunden faller omkull. Sedan följer rytmiska ryckningar i benen, ansiktet och halsen.
Oftast saliverar hunden kraftigt samt att den ibland även kissar och bajsar på sig. Anfallet brukar vara i 1-3 minuter. Efter anfallet reser sig hunden upp och verkar förvirrad och orolig. Det tar i regel flera minuter innan hunden känner igen ägaren. Ibland tar det upp till ett dygn innan hunden är helt normal till sättet igen. Epilepsi utan orsak kan inte botas. Däremot kan man behandla hundarna med krampdämpande medicin som ges som tabletter.
Behandling brukar inte sättas in om hunden bara har enstaka anfall. Om anfallen däremot kommer ofta eller är väldigt långa behandlas hundarna. Behandlingen blir då oftast livslång. Det är inte alltid som behandlingen lyckas hålla hunden helt fri från anfall. Ibland kan flera anfall avlösa varandra med mycket korta mellanrum. Detta tillstånd kallas för status epilepticus och kan vara livshotande eftersom hjärnan utsätts för syrebrist.
Ett sådant tillstånd kräver akut veterinärvård eftersom tillståndet måste brytas med krampdämpande injektioner. En hund med epilepsi fungerar oftast mycket bra i vardagslivet. Troligen lider inte hunden under själva anfallet eftersom den då vanligen är medvetslös. Eventuellt kan fasen med förvirring och oro innebära psykiska obehag för hunden.
Källa: hunderiet.se
Tack Per50.
Det var en otroligt intressant artikel du skrev om epilepsi hos hund.
Vår första stövare fick EP på gamla dar. Hon fick så tätt och så kraftigt att hon fick sluta sina dagar. Det hela tog bara ett par dagar från första anfallet och tills vi tog beslutet att ta bort henne. På 2 dygn var hon helt förvirrad och troligen blind efter varje anfall. Det var fruktansvärt. Hon fick medicin, men den dämpade bara anfallen lite grand.
Nu har det tyvärr dykt upp i en annan stövar ras. Men avelsrådet och ras klubben + vi uppfödare tog tag i det direkt. Så alla avelsdjur som har någon drabbad individ i sina linjer ska testas innan parning. Vi har ett sammarbete med svenska jordbruks universitetet. Så vi håller tummarna att vi ska kunna hålla koll på EP,n
Det är även väldigt viktigt att ingen mörkar med att EP,n dyker upp. Utan att vi försöker kämpa mot den tillsammans.

Mkt bra artikel!
Har själv haft en blandras med ep och det är verkligen inget kul.

Får hunden ep när den är mellan 3-12 månader så är det ärftlig ep. Får hunden det däremot efter det så beror det oftast pga en smäll mot huvudet.
Har också haft en hund med ep. Fick medicin men hade ändå anfall ca 1-2 gånger i månaden och fick åka in med han till vet ett fler tal gånger.

Epelepsi hos hundar och människor är inte så olika. Min syster har det. Hon hade det mycket som mindre, med medicin höll det på att växa bort med uppehåll i 5 år, och kom tillbaka vid medicinerings minskning. Så är det hos hundar med, nu är några gamla här förvisso, men att avliva en hund pga det i unga år ser jag ingen mening till, hjärnan kopplas bort, man blir trött efteråt och behöver vila, där emellan är dom helt som vanligt, hitta en bra vetrinär och prova olika mediciner, för visst går det att dämpa och man får prova sig fram!
Våran stövare var nog en 7-8 år när det dök upp. Och från första till sista undersökningen hade hon gått ner sej totalt fysiskt och var så dålig att det inte gick att göra något för att lindra anfallen. Det var det värsta jag varit med om i hundväg. Och det tog bara 2 dygn. Hon hade väldigt kraftiga anfall och dom kom även med medicin.
När det gäller PDA och EP tycker jag att det är märkligt att kennelklubben är så flat, och tillåter dessa att gå i avel, dvs inget förbud bara rekomenderat stopp. Vad gäller kryptocism och HD är det hårda bandage. Har själv haft en Hamilton som fick detta vid ca tre års ålder, dvs hunden obrukbar till jakt. Om hunden haft en sten eller ett höftledsfel hade den varit fullt brukbar. Nu har jag en Luzerner, och ser med fasa det avels tänk som är i denna ras, och även i andra stövar raser. Är för ett total förbud tills fakta om denna sjukdom erhållits. Önskar inte ens min värsta ovän en EP hund!!!

#6 Inom min ras så måste hundarna ögonlysas innan avel, hellst också patella undersökas men inget krav. Men håller med att det är slappt inom EP Men är nog svårt att stoppas beroende på om det är ärftligt eller inte vilket inte kan påvisas men som sagt kommer det efter 1 år så är det oftast pga slag mot huvudet vid tex lek eller olycka.
# 4:
Jag heter Per Nilsson och är Medarbetare på epilepsi iFokus jag läste ditt inlägg att din syster har epilepsi, du och din syster är hjärtligt välkommen till oss på epilepsi för att skriva om din systers epilepsi.
Vi tycker att det är viktigt att skriva om sin epilepsi för det är en information som alla borde läsa om och att det inte är en dans på rosor att ha epilepsi.
Alla är välkomna till oss om att skriva om sitt djurs epilepsi och vi ser gärna dig som medlem hos oss.
Med Vänliga hälsningar
#6 Men i år har det tydligen inte inträffat något nytt fall, eller…? Dom jobbar vidare med ep,n just på luzernern. Vår gamla tik som blev dålig var en hamilton. När vi började rota lite i historien kom det fram att en hane används till matadoravel. Och efter hand kom även ep,n som han tyvärr nedärvt. Men det visste dom ju inte då.
På luzernersidan reagerade dom väl direkt och tog tag i problemet. Rätta mej om jag har fel.
#9 Jag har nogrant studerat de linjer som är och har en klar dominans i rasen Luzerner, då har jag med detta som de parameters som jag grundar min åsikt på kunnat bilda mig en plattform att stå på. Helt klart visar ökad ep freqvent som leder till två hundar bakåt. En direkt import och en mycket inavlad hund i annan linje. Ep är ju mycket lurigt behöver inte visa sig, och kommer vid ca 3 års ålder. Och en sån sjukdom som kommer när bägge föräldrar bär på anlaget.
#10 Du verkar väldigt insatt i det här. Kan du pm,a mej om linjerna?