freestyle?(Video)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej. Jag är hundvakt. Har börjat träna lite freestyle med jack russel hon är så duktig, Jag har länkat till klippet på photobucket för det går inte att sätta in det direkt.
Kom gärna med förslag vad man kan göra för Freestyle övningar?
Va bra nu gick det. Vad konstigt på andra forum har det inte fungerat?
Nä nu fungerar inte vido klippet????

vad duktiga ni är :) tips hmm har inga tycker du gör en hel del :) och klippet fungerar bra
Ja nu fungerade det. Var det att om man redigerar i photobucket går det inte att lägga in=)
Slalom mellan benen? Backa? 
#6 gåll en näve godis mot hundens nos och tryck bakåt så att hunden följer med bak. Detta är enklast med klicker. Klicka när hunden backar och lägg på komando. :)
Ja använder klicker ibland. Ska testa.

#8 Om du sen vill att hunden sedan ska kunna backa självständigt utan att du går mot den så är det nog bättre om du shejpar in det.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Shejpar in det???
Vad betyder det?
#9 Det är väl när man stegvis tar bort hjälpen (min hand med godis som förs mot hunden så att den backar)? Att man stegvis försvårar det? hmm, jag har inte heller förstått det där ;)

#11 Nja, shejpar är ju mer att du inte gör någonting och hunden bara testar. Du belönar minsta lilla vikt åt rätt håll.
Alltså. Stå med hunden framför dig. Så fort den ens tänker på att ta ett steg bakåt så klicka och ge godis. Sedan får du utveckla svårighetsgraden efterhand.
Ett tips är också att belöna med olika händer och att gärna varva med att belöna bakåt ex. kasta godis/leksak bakom hunden eller var snabb med att ge godis där hunden står.
- - - - - - - -
Jaha det har jag testa men att hon ska stå på bakbenen.
Men det fungerade inte alls, Gick ju bättre och bättre men jag sa ju stå och håll de godiset över hennes huvudet,men då hoppade hon mer så det är lite svårt.
Men det ska nog gå!

#13 Kommandot bör du inte lägga på förrän utförandet är så som du vill ha det.
Och att hon hoppade berodde inte på klickern utan just på att du höll godiset där ;).
- - - - - - - -
Ja det var inte klickerns fel förstås;)
Men jag är osäker på om det har gått snabbare med klicker eller om det hade gått lika bra med bara godis.
Börja med att lära in snurra och runt ordentligt utan att du måste visa med handen. Hon verkar inte riktigt kunna dom än.
Sen kan du lära in slalom, fot, work, mellan, mitt, spinn, backa, zebra/stegra. Ganska lätta att börja med! Sen är ju buga söt, åttan, kryp.. Bara fantasin som sätter gränsen.
#15: Det går oftast snabbare med klicker. Annars skulle jag inte locka med godis utan köra med targethand så slipper man locka-godis-biten som är så himla jobbig oftast!
Och backa skulle jag inte använda mig av mig själv som rörligt hinder och gå emot hunden eftersom det blir så jobbigt att träna bort. Ställ istället upp fasta hinder på varje sida om hunden så det blir som en trång gång och då står iför där fram så hunden bara kan gå bak för att komma ur. Sen flyttar du sidorna på gången längre och längre ut tills de är helt borta och hunden ändå backar rakt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för tipset!
Brukar locka med godis och klicka. Annars är hon inte så intresserad har också testat med en rolig leksak men då tar hon leksaken och springer iväg. Så då blir det ju lite "jobbigt"
Tagethand?
Är jag trög? vad menar du med det?
#17: Targethand (översättning = målhand) innebär att du lär hunden att hon ska följa din tomma hand utan godis. Då lockar du inte med godis utan hon vet att hon ska följa din hand. Då brukar det vara lättare att fokusera för hundarna för när man sätter godis framför nästan så blir många, inte alla, "godis,godis,godis,godis,godis!" och de följer bara efter men det tar lång tid innan dom lär sig för dom följer bara godisen och tänker inte på vad dom gör.
Lär du in targethand tänker inte hunden "godis,godis,godis", eftersom du inte har något godis. Då följer hunden istället handen och har lättare att veta vad den gör och engligt mina erfarenheter också lär sig snabbare.
Dock kan vissa hundar vara svårmotiverade i övningar som är svåra för dem, exempelvis om du ska lära din jättestora hund att stå på bakbenen eller din hund att göra en kullerbytta som kan vara lite läskigt. Då räcker det inte alla gånger med targethand eftersom för svåra övningar som är onaturliga behöver de jättemycket motivation. Då kan man ta in godis tycker jag! För att få hunden att jobba tillräckligt :)
Men till vanliga övningar som snurra, slalom, backa, fot osv går det oftast jättebra med targethand :) Eller targetstick! (som är samma sak men du använder dig av en speciell pinne som är avsedd för just det)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

snurra åt andra hållet?:)
Nja har inga tips förutom det dom övriga sagt…
Lite OT men, var själv hundvakt åt en Karelare i helgen, visst är det kult? :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se